back to top
16.2 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

16.2 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Κ. Κρατσαϊζεν: Ο Φιλέλληνας που απαθανάτισε τους ήρωες του 1821

Διαβάστε επίσης

Οι μορφές των Αγωνιστών του 1821 κυριαρχούν στην συλλογική μνήμη μέσα απο έργα τέχνης, πίνακες, αγάλματα, γκραβούρες της εποχής αλλά και τα νομίσματα περασμένων καιρών.

Στα κέρματα της δραχμής ο Κανάρης και ο Καραισκάκης και στο χαρτονόμισμα των 5.000 ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης.  Στα μουσεία, όπως το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο στην Παλαιά Βουλή, ένα πλήθος έργων μεταφέρει στον επισκέπτη τις μορφές των αγωνιστών, όπως τις φιλοτέχνησαν πολλοί ζωγράφοι μετέπειτα. Αυτή είναι η λέξη κλειδί : “μετέπειτα“.

Όλες οι προσωπογραφίες των Αγωνιστών του 1821, όμως, βασίστηκαν στο έργο ενός Βαυαρού φιλέλληνα ο οποίος έφτασε στην Ελλάδα, μεσούσης της Επανάστασης και βρέθηκε στα πεδία των μαχών. Μαζί του εκτός από τα όπλα του, είχε μολύβι και χαρτί , όπου στην κυριολεξία αποτύπωσε την Ιστορία.

Ο Καρλ Κράτσαϊζεν ήταν Γερμανός αξιωματικός του στρατού και παράλληλα αυτοδίδακτος ζωγράφος και σχεδιαστής. Ήρθε στην Ελλάδα την περίοδο 1826-27 και κατά την παραμονή του στα στρατόπεδα των αγωνιστών και τα πεδία της μάχης γνώρισε από κοντά πολλούς από τους πρωταγωνιστές του ξεσηκωμού: ο Κολοκοτρώνης και ο Κανάρης, ο Μακρυγιάννης και ο Νικηταράς.

Αποτύπωσε την πραγματική μορφή τους στα σχέδιά του και μάλιστα ζητούσε να υπογράψουν με τό ίδιο τους το χέρι την προσωπογραφία. Ήταν μια πιστοποίηση της αυθεντικότητας, αλλά και με την βαρύτητα που έδιναν και οι ίδιοι στην σημασία των έργων, βάζοντας την υπογραφή τους.

Ημιτελής έμεινε η εικόνα του Γ.Καραισκάκη, καθώς το σχέδιο έγινε λίγο πρίν τον θάνατό του.

Φαντάζεται κανείς την σκηνή οι περίφημοι οπλαρχηγοί, ναύαρχοι, καπεταναίοι των Αγώνα, στο περιθώριο της μάχης,  να στέκουν ακίνητοι για ώρα. Ζωσμένοι τ΄άρματα με την “μεγάλη τους στολή” για να σχεδιάσει ένας Βαυαρός το πορτραίτο τους.

Έτσι διασώθηκαν οι πραγματικές μορφές των ηρώων του 1821 στην ηλικία που είχαν εκείνη την εποχή. Παράλληλα σχεδίασε τοπία , όπως στο Ναύπλιο και την Ακρόπολη, ένα σύνολο 91 έργων εκ των οποίων 70 σχέδια με μολύβι και 21 υδατογραφίες. Όταν επέστρεψε στην Γερμανία λιθογράφησε τα σχέδιά του και κυκλοφόρησε λευκώματα όπου κατέστησε γνωστές στην Ευρώπη τις μορφές των Αγωνιστών.

Εναν αιώνα αργότερα,το 1926,  τα πολύτιμα ντοκουμέντα ανακαλύφθηκαν τυχαία και ευτυχώς αγοράστηκαν από το Ελληνικό κράτος και πέρασαν στην Εθνική Πινακοθήκη. Αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία…

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +

spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα