back to top
17.4 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

17.4 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

«Μεφίστο» του Κλάους Μανν

Διαβάστε επίσης

«Ένας συνηθισμένος ηθοποιός είμαι, και τίποτε άλλο!»

Ο Χέντρικ Χέφγκεν είναι ένας ικανός, φιλόδοξος ηθοποιός που ενδιαφέρεται αποκλειστικά για την καριέρα του και λατρεύει την επιτυχία και τη δόξα. Τυγχάνει όμως να ζει στη Γερμανία του μεσοπολέμου, εκεί όπου γρήγορα θα κληθεί να διαλέξει στρατόπεδο, ακόμη και αν στην πραγματικότητα ο Χέφγκεν δεν αντιλαμβάνεται τίποτα άλλο, εκτός από την τέχνη του.

Στις σελίδες του μυθιστορήματος παρακολουθούμε όλη την πορεία του ηθοποιού από το 1926 και το ξεκίνημά του στο Θέατρο Τέχνης του Αμβούργου έως το 1936 και την καταξίωσή του ως πρώτου θεατράνθρωπου του Τρίτου Ράιχ. Σε ένα καθεστώς διψασμένο για υποκρισία και επιτήδευση, ο πρωταγωνιστής έχει όλα τα φόντα για να πετύχει. Και σαν άλλος Φάουστ του Γκαίτε δεν διστάζει να κλείσει συμφωνία με τον Διάβολο.

Αν και επηρεασμένος από την πραγματική ιστορία του ηθοποιού Γκούσταφ Γκρύντγκενς, ο Κλάους Μανν δεν γράφει άλλη μία μυθιστορηματική βιογραφία. Αντίθετα, ενδιαφέρεται να αποδώσει όλη την πολυπλοκότητα και παράνοια της εποχής. Το αριστούργημά του πρωτοεκδόθηκε το 1936 στη Γερμανία για να απαγορευτεί γρήγορα. Κυκλοφόρησε παράνομα το 1956 στο Ανατολικό Βερολίνο, επανεκδόθηκε στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία επίσημα το 1963 και απαγορεύτηκε εκ νέου το 1966 μετά από έντονη δικαστική διαμάχη. Μόνο το 1981, έπειτα από την επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του Ίστβαν Ζάμπο και της θεατρικής της Αριάν Μνουσκίν, ο «Μεφίστο» θα καταφέρει ελεύθερος να συναντήσει το κοινό στη χώρα του.

«Τεχνητά αρώματα είχαν ψεκαστεί σε κάθε δωμάτιο σάμπως για να πνίγουν μια άλλη μυρωδιά -τη γλυκερή, μπαγιάτικη μπόχα του αίματος, αυτή που οι πάντες αγαπούσαν, αυτή που διαπότιζε τη χώρα ολόκληρη αλλά σε μια τέτοια περίσταση και παρουσία τόσων ξένων διπλωματών, θα ήταν κομματάκι ντροπιαστική».

«Όταν βρισκόταν στην πλευρά του κοινού, ένας απλός άνθρωπος ανάμεσα σε άλλους ανθρώπους, ένιωθε αμηχανία ή ακόμα και ταραχή. Η αυτοπεποίθησή του επανερχόταν και έφτανε στα όρια του θριάμβου μόνον όταν βρισκόταν χωριστά από τους άλλους, όταν είχε τα φώτα στραμμένα επάνω του και μπορούσε να λάμψει. Πραγματικά ασφαλής ένιωθε μόνον αν στεκόταν πιο ψηλά από το πλήθος, το οποίο υπήρχε μόνο για να τον αποθεώνει, για να τον θαυμάζει, για να του χαρίζει το χειροκρότημά του».

Το μυθιστόρημα του Κλάους Μανν «Μεφίστο» κυκλοφορεί σε μετάφραση Μαργαρίτας Ζαχαριάδου από τις εκδόσεις Άγρα.

Κώστας Μοστράτος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +

spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα