back to top
19.6 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

19.6 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Βασίλης Μαζωμένος: η εξαίρεση. Εκείνος που «σκηνοθετεί το σύμπαν»

Διαβάστε επίσης

Μάλλον ο σημερινός καλεσμένος μας, πρέπει να γεννήθηκε με ένα  DNA που (μεταξύ άλλων) αποτελείται από: ρεαλισμό και παράλληλα τεράστια φαντασία. Με μία θετική εμμονή απέναντι σε κάθε είδους ρατσισμό, κακοποίησης και αδικίας. Έχοντας μία έντονη επιμονή μέσα από την τέχνη του, να αναδεικνύει τον εξευτελισμό αυτού του κόσμου. Οι ταινίες του είναι η ασπίδα που χρησιμοποιεί για να διαφυλάξει τα ανθρώπινα δικαιώματα σε όλο τον κόσμο. Επιβραβεύοντας την αξιοπρέπεια του κάθε ανθρώπου, χωρίς φόβο και πολύ πάθος. Μέσα από τις κινηματογραφικές του παραγωγές, τα ντοκιμαντέρ, τις συγγραφικές και τις θεατρικές του παραστάσεις, περνάει τα μηνύματα της δικαίωσης που αξίζουμε όλοι. Γνωριζόμαστε  αρκετά χρόνια. Πρώτη φορά συναντηθήκαμε ιστορικό στο Floral στα Εξάρχεια, για να μου δώσει τις εξής ποιητικές του συλλογές: ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΖΩΜΕΝΟΣ ΟΙ «ΑΓΙΟΙ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ»- ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ (2003)/«Η ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ»- ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ (2005)/«Η ΜΗΔΕΙΑ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ (2008)/ και την ταινία: του «Guilt» (2009).Δεν σταμάτησα να τον παρακολουθώ και να τον διαβάζω, ποτέ. Στο πρώτο συναπάντημα μας, ήταν ευγενικός και ήξερε πώς να φερθεί σε μια κυρία και δημοσιογράφο. Ένας πολυτάλαντος άνθρωπος, με μυαλό ξυράφι. Μόλις φέρανε τα καφεδάκια μας, ξεκινήσαμε την συζήτηση μας. Ακριβώς εκείνη τη στιγμή έκανε και τη βουτιά στο μονοπάτι που λέγεται «εγκεφαλική επαφή» σε σχέση με την προσωπικότητα μου. Και όμως, όχι η ποσότητα αλλά η ποιότητα μιας κουβέντας μπόρεσε να κρατήσει πάνω από τρεις ώρες, αβίαστα. Ήταν μια εμπειρία αξέχαστη. Σε μια εβδομάδα είχα διαβάσει όλες τις ποιητικές του συλλογές, πάνω από 5 φορές, μένοντας άφωνη ειδικά με το «ΑΓΙΟΙ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ». Ενώ είδα την ταινία τρείς φορές, η οποία με συγκλόνισε με το εύρος της φαντασίας του (και την τεχνική του αντίληψη από όλες τις απόψεις) στην παραγωγή και την ιστορία. Ανά χρόνια οι συνεργασίες μας ήταν άψογες, όταν ήθελα να γράψω κάτι, για «τον σκηνοθέτη που χαρτογράφησε νέους δρόμους στον κινηματογράφο» όπως ακριβώς έγραψε για εκείνον σε μία από τις κριτικές του, ο σπουδαίος Νίνος Φένεκ Μικελίδης, στην Ελευθεροτυπία.

 Από την: Ελένη Σούρδη

Σκηνή πρώτη: Η τέχνη σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, δες κινηματογράφο

 Όταν είδα  Το Χρήμα – Μια μυθολογία του σκότους (του 1998) ήσουν τόσο επίκαιρος, ως Σκηνοθέτης /Συγγραφέας και σαν Παραγωγός καλλιτεχνικός Διευθυντής. Μετά είδα το περίφημο Guilt (2009) όπου ήταν σαφώς ο Σκηνοθέτης/Συγγραφέας και ο Παραγωγός. Εκεί ένα σοκ το ένιωσα, ότι κάτι το  μεταφυσικό γίνεται, μέσα του. Ταυτίστηκα με την αλήθεια του και την σκληράδα του κόσμου μας. Το 2012 έμεινα άναυδη, να βλέπω την αλήθεια,  με σάρκα και οστά στην  10η μέρα, ένιωσα ρίγη, πόνο  και αλληλεγγύη για τον συνάνθρωπο μου, έντονα. Ενώ σκέφτηκα αυθόρμητα, πόσο χαζοί και ματαιόδοξοι, μπορεί να είναι οι άνθρωποι. Που δεν τους περνάει καν από το μυαλό, ότι μια μέρα ίσως να γίνουν πρόσφυγες, να γυρίσει τούμπα όλη  η ζωή τους και να χάσουν το βόλεμα τους. Ένιωσα νοητή υπόκλιση, σε ότι είδα και αισθάνθηκα για τον ρατσισμό, γιατί Με έκανε να γίνω ακόμη καλύτερος άνθρωπος. Το LINES, ήταν μεγάλη εμπειρία. Με άφησε να ξεσπάσω σε κλάμα και από μία στιγμή και μετά κάτι άλλαξε μέσα μου. Με βοήθησε, να προσπαθώ  παντοτινά για την ελευθερία μου, την ελευθερία σου, την ελευθερία μας, το εξομολογούμαι: είναι οι 4 πολύ αγαπημένες μου ταινίες. Όταν είδα και το 2019 την ΕΞΟΡΙΑ, (είχε την σκηνοθεσία φυσικά, την συγγραφή και την παραγωγή). Εκεί σήκωσα τα χέρια ψηλά και σκέφτηκα: είσαι ατομική βόμβα (γέλια) Βασίλη. Ευχαριστούμε, που αποδέχτηκες να ανοίξεις την καρδιά σου δημόσια στον Αθήνα 9.84 και να κολυμπήσουμε ρεαλιστικά – αυθόρμητα, ο ένας στα εγκεφαλικά κύτταρα του άλλου, με τις ευχές μας για καλό μήνα και καλό καλοκαίρι.

 

Σκηνή δεύτερη: ΑΓΙΟΙ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ

Ε.Σ: Από  την πρώτη σου ποιητική συλλογή (2003), αν μου επιτρέπεις, (συνειδητά ή ασυνείδητα), ήδη ήταν κομμάτι έμπνευσης, για το Guilt, την 10η μέρα και το LINES. Το έχεις σκεφτεί ποτέ;

Β.Μ:Μα η έμπνευση ως μια έκρηξη του Ασυνείδητου δεν λειτουργεί μονοσήμαντα. Ο ψυχικός και εγκεφαλικός χάρτης κάθε ανθρώπου κάνει πάντα τις ίδιες διαδρομές, ακόμα και αν αυτές μοιάζουν διαφορετικές.

 Ε.Σ: Έχεις  Βραβευτεί για τα έργα σου στη χώρα μας και στο εξωτερικό. Δύο από αυτά, είναι η 10η μέρα που έχεις πάρει 6 βραβεία και το LINES με 8 βραβεία. Οι κινηματογραφικές σου δημιουργίες έχουν προβληθεί σε γνωστά διεθνή και ελληνικά φεστιβάλ όπως του Μόντρεαλ, του Ταλίν, της Γκόα, του Πόρτο, της Θεσσαλονίκης, του Καΐρου, του Sitges στη Βαρκελώνη και πολλών άλλων. Το δυνατό συναίσθημα που κατοικεί στην καρδιά σου τώρα, πως σε κάνεις να νιώθεις, μετά από αυτές τις μεγάλες επιτυχίες;

Β.Μ:Τα βραβεία και γενικά οι διακρίσεις κολακεύουν ως ένα βαθμό την ανθρώπινη ματαιοδοξία, αλλά δεν συγκρίνονται καθόλου με την ηδονή της ίδιας της δημιουργίας. Η αλήθεια είναι πως όταν γυρίζω τις ταινίες μου είμαι γεμάτος και στις τελετές λήξης των φεστιβάλ  νιώθω εντελώς άδειος.

Ε.Σ: Σήμερα το 2021, είσαι ένας Έλληνας σκηνοθέτης φαινόμενο.  Επίσης συνεχίζεται η πορεία σου, ως σεναριογράφος, παραγωγός ταινιών ενώ ανήκεις ως μέλος της Ευρωπαϊκής και της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Γνωστός για τη δουλειά σου σαν σχεδιαστής παραγωγής και σαν παραγωγός μικρού μήκους ταινιών. Και ένας από τους πρώτους Έλληνες σκηνοθέτες που αξιοποίησαν τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών στο δύσκολο έργο της ανανέωσης της φιλμικής γλώσσας, όπου διδάσκεις και την συγκεκριμένη τεχνοτροπία. Το ταξίδι προς την Ιθάκη του Βασίλη Μαζωμένου, πόσα εμπόδια βρίσκει στο δρόμο του και πως τα ξεπερνάει;

 Β.Μ:Τα εμπόδια έμαθα νωρίς να τα σέβομαι και να τα ξεπερνώ. Είναι πολλά και ποτέ δεν λείπουν. Ζεις με αυτά και τα μετατρέπεις σε πλεονεκτήματα. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον η διαδικασία στη δουλειά μας. Επίσης κάτι που κατάλαβα μέσα στα χρόνια είναι ότι δεν υπάρχει τέλος.  

Ε.Σ: Γεννήθηκες στην Αθήνα το 1964 και σπούδασες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, με ειδίκευση στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Έχεις γράψει πλήθος κειμένων για τον κινηματογράφο, την Τέχνη και τον Πολιτισμό. Έχεις διατελέσει μέλος και πρόεδρος κριτικών επιτροπών σε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ. Το 2013 ίδρυσες την εταιρεία παραγωγής Horme Pictures. Λένε ότι όσοι είναι μέτριοι, περνούν απαρατήρητοι στο διάβα μας. Ενώ όσοι ακτινοβολούν έχουν εχθρούς και φίλους φανατικούς. Κάποιος μεγάλος δάσκαλος στη σχολή, μου είχε πει ότι αυτό είναι το μεγαλύτερο βραβείο έτσι την δύσκολη στιγμή να μην το ξεχάσω ποτέ, για να κάνω το άλμα στην κορυφή. Συμφωνείς μαζί του, Βασίλη κάνεις άλματα και εσύ;

 Β.Μ:Η αλήθεια είναι ότι μόνο απαρατήρητος δεν περνώ, παρ’ όλο που δεν είναι στις προθέσεις μου να πολύ φαίνομαι. Και αυτό γιατί εκφράζω εκτός του έργου μου και ένα δημόσιο λόγο που μάλλον ενοχλεί τη βολεμένη φύση κάποιων. Γενικά εκτιμώ πιο πολύ τις καρφίτσες από τις παραμάνες.

 

Σκηνή δεύτερη: Μαζί φτιάχνοντας φτερά αγάπης και ελευθερίας

Ε.Σ: Εάν τώρα δεν κουβεντιάζαμε γραπτώς αλλά κάναμε on air εκπομπή, πρότεινε μας ένα playlist με 10 τίτλους(με τα αγαπημένα σου τραγούδια) που νοητά θα σκότωναν, τον φονικό ιό.

 Β.Μ:Προτείνω τις εξής μουσικές συνθέσεις:

  1. Purcell – The Indian Queen,2.G.F. Haendel – Sarabande,3.Francis Poulenc/Stabat mater,4.Gyorgy Ligeti/Lux Aeterna5.Arvo Part/Cantus in memoriam Benjamin Britten,6.P.I. Tchaikovsky/Invocation to Sleep,7.Διάφανα Κρίνα – Ορχηστρικό (Δις Τζούλια),8.Pink Floyd – [Meddle] Echoes,9.Georges Brassens – Le Bistrot & 10.A Hawk And A Hacksaw – Wedding Theme.

Ε.Σ: Οι λέξεις που συνθέτουν την μεγαλύτερη λέξη του κόσμου (με επίθετα, ουσιαστικά, ονόματα) δηλαδή την αγάπη ποιες είναι;

Β.Μ: Αλληλεγγύη, Γειτνίαση, Ανασφάλεια, Πάθος, Ηχώ.

 Ε.Σ: Είσαι και δάσκαλος, τι είναι το σπουδαιότερο που τους λες για να ορθοποδήσουν οι μαθητές σου; Μια φράση, έναν κανόνα, που  πρέπει να έχουν σαν φυλαχτό, για να κάνουν το όνειρο τους πραγματικότητα στην σκηνοθεσία, ηθοποιία, κτλ;

Β.Μ:Να ακολουθούν το πιο τρελό τους όνειρο χωρίς συμβιβασμούς, μια και μόνοι εκείνοι νοιώθουν μέσα τους αν είναι αληθινό και άρα αξίζει να κοινοποιηθεί.

Ε.Σ: Δεν έχεις, ενδώσει σε πολλές θεατρικές παραστάσεις. Eάν ανακάλυπτες με τα δικά σου κριτήρια, έναν νέο ποιητή η ποιήτρια, θα έκανες την «έκπληξη» να γίνεις ο Σκηνοθέτης/Παραγωγός/ και Καλλιτεχνικός Διευθυντής τους; Έχοντας εσύ ανακαλύψει το εύρος του ταλέντου του, ανεβάζοντας μια θεατρική παράσταση βοηθώντας, κάποιον που δεν έχει παρασκηνιακές διασυνδέσεις;

Β.Μ:Το κάνω ήδη στον κινηματογράφο. Δεν αρκεί; Δεν μπαίνω σε χωράφια που τα βήματα μου θα είναι αβέβαια και μπορεί να πάρω στο λαιμό μου και άλλους. Για το θέατρο είμαι σίγουρος μπορεί να βρουν άλλους δασκάλους πιο ολοκληρωμένους από μένα. Κάθε τέχνη θέλει την αφοσίωση της.

Ε.Σ: Για να απαριθμήσουμε όλα τα βραβεία σου, τα εγχώρια και διεθνή σχόλια που έχουν γράψει για σένα, όλες τις δημιουργίες σου, θα θέλαμε ολόκληρο βιβλίο. Οπότε όλα τα link, με όλο το οδοιπορικό της Τέχνης του Βασίλη Μαζωμένου θα τα βρείτε, στο τέλος του κειμένου. Ήταν ακόμη μία εμπειρία ο αυθορμητισμός της κουβέντας μας. Καλή αντάμωση με υγεία από κοντά και πάντα επιτυχίες. Με ποιότητα – αυθορμητισμό και ατελείωτη φαντασία. Ευχαριστούμε πολύ.

Β.Μ:Και εγώ ευχαριστώ πολύ για την ωραία φιλοξενία Ελένη.

 

*Εδώ σας παραθέτουμε τους μαγικούς συνδέσμους για όλες της πληροφορίες, του Βασίλη Μαζωμένου:

www.facebook.com/vmazomenos

www.imdb.com/name/nm0563339/

mazomenos.com

Horme Pictures – Indie film professionals

*Όλες οι φωτογραφίες, τα τρέιλερ και οι ταινίες: ανήκουν στον καλεσμένο μας, μέσα από την προσωπική του εταιρία παραγωγής Horme Pictures.

 

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα