15 C
Athens
Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου, 2021

Δίπλωμα οδήγησης από τα 17 – Τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο

✚ ΑΘΗΝΑ

Δήμος Αθηναίων: Στον Άγιο Αρτέμιο το 7ο πάρκο «τσέπης» της Αθήνας

Στον Άγιο Αρτέμιο, σε μία πυκνοδομημένη γειτονιά της Αθήνας, γνωστή και ως Γούβα, «γεννήθηκε» το 7ο κατά σειρά pocket park της πόλης. Με το...

Πώς θα είναι η Πανεπιστημίου μετά από την ανάπλαση – Το έργο σε 20 ερωτήσεις και απαντήσεις

Στο τέλος του 2021 ξεκινούν τα έργα για την τελική ανάπλαση της Πανεπιστημίου και αναμένεται να ολοκληρωθούν σε 12 με 15 μήνες. Ο προϋπολογισμός...

Μία νέα «πράσινη» γειτονιά στα Πετράλωνα – Μεγαλώνει το δίκτυο των πάρκων «τσέπης» στην Αθήνα

Ενισχύοντας το δίκτυο των πάρκων «τσέπης», ο Δήμος Αθηναίων συνεχίζει να δημιουργεί «πράσινα» σημεία συνάντησης για τους κατοίκους της Αθήνας, στο πλαίσιο αυτής της...

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του INNOVATHENS για τον Οκτώβριο

Το INNOVATHENS, ο Κόμβος Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων στο Γκάζι, συνεχίζει το  συναρπαστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα εργαστηρίων και δωρεάν σεμιναρίων, ειδικά σχεδιασμένο...

Τένις, Στίβος και Αυτοάμυνα στον ΟΠΑΝΔΑ

Ανοίγουν την Παρασκευή 17/09/21 οι εγγραφές για τις Ακαδημίες Εκμάθησης Αθλημάτων (τένις, στίβου και αυτοάμυνας) του ΟΠΑΝΔΑ, για παιδιά 6-15 ετών, ενηλίκους, και υποψήφιους...

Τη δυνατότητα στους νέους να οδηγούν από τα 17 χρόνια τους, αλλά με συνοδό, δίνει το σχέδιο νόμου για την οδική ασφάλεια που δημοσιοποίησε το απόγευμα της Τετάρτης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την ερχόμενη Τρίτη και αναμένεται να τεθεί προς ψηφοφορία τις τελευταίες ημέρες του Οκτωβρίου.

Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, οι 17χρονοι θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στις εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος και να οδηγούν για ένα χρόνο με απαραίτητη την παρουσία συνοδού μέσα στο όχημα. Όταν θα κλείσουν τα 18 χρόνια τους, θα αποκτούν και το «μόνιμο» δίπλωμά τους, χωρίς νέες εξετάσεις.

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται σαρωτικές αλλαγές στη διενέργεια των εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος, τόσο των πρακτικών όσο και των θεωρητικών. Μεταξύ άλλων, οι πρακτικές ασκήσεις θα καταγράφονται οπτικοακουστικά, αυστηροποιείται η δοκιμαστική διαδικασία, θεσμοθετούνται ειδικές εκπαιδευτικές και εξεταστικές διαδικασίες για κωφούς και αναλφάβητους υποψήφιους και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης.

Σκοπός του σχεδίου που αφορά στις άδειες οδήγησης είναι η αντιμετώπιση της διαφθοράς και της αδιαφάνειας του συστήματος εξετάσεων για τη χορήγηση αδειών οδήγησης, ο εκσυγχρονισμός της εκπαιδευτικής ύλης και της δοκιμαστικής διαδικασίας με γνώμονα την προαγωγή της οδικής ασφάλειας της χώρας, μέσω της διαμόρφωσης ενός σύγχρονου πλαισίου θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψήφιων οδηγών και οδηγών, καθώς και του καθορισμού ενός συστήματος ελέγχου και εποπτείας των διαδικασιών και αξιολόγησης των εξεταστών.

Ειδικότερα το σχέδιο περιλαμβάνει:

-Τη θέσπιση νέου κατώτατου ορίου ηλικίας για την παρακολούθηση θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης, ήτοι τα 17 έτη, καθώς και δυνατότητας των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει το δέκατο έβδομο (17ο) έτος της ηλικίας τους και έχουν πραγματοποιήσει τον ελάχιστο αριθμό ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης οχημάτων κατηγορίας Β να λάβουν μέρος στις θεωρητικές εξετάσεις, αλλά και στις πρακτικές δοκιμασίες,

-Τη θέσπιση δυνατότητας οδήγησης με συνοδό σε όσους υποψήφιους οδηγούς έχουν συμπληρώσει τα 17 έτη και ολοκληρώνουν επιτυχώς την πρακτική δοκιμασία. Ειδικότερα, προβλέπεται η χορήγηση προσωρινής άδειας οδήγησης στους ανήλικους υποψήφιους οδηγούς μέχρι τη συμπλήρωση του 18ου έτους ηλικίας τους, οπότε και τους χορηγείται το κανονικό έντυπο άδειας οδήγησης. Οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις οδήγησης με συνοδό θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί εντός 2 μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου (για να μην υπάρξει καμία καθυστέρηση και κανένα κενό ως προς την εφαρμογή της ρύθμισης).

– Ειδική θεωρητική εκπαίδευση για συγκεκριμένες κατηγορίες υποψήφιων οδηγών, όπως οι οδηγοί που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που έχουν αναγνωριστεί ως δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και που είναι κωφοί και βαρήκοοι, με τη χρήση ειδικού εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο θα περιλαμβάνει ενδεικτικά εγχειρίδιο σε ψηφιακή μορφή με ήχο, εικόνες, σκίτσα, πραγματικές φωτογραφίες, κείμενο και βίντεο ακόμα και στην ελληνική νοηματική γλώσσα.

– Την αναδιαμόρφωση και απλούστευση της ύλης της θεωρητικής εκπαίδευσης, με σκοπό την καλύτερη κατανόηση και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης των υποψήφιων οδηγών και κατανόηση θεμάτων και καταστάσεων οδικής ασφάλειας, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο σχετικής υπουργικής απόφασης.

– Τη διάθεση των Ερωτηματολογίων των θεωρητικών εξετάσεων και σε άλλες γλώσσες πέραν της Ελληνικής (οι οποίες και θα καθοριστούν με την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης), στην ελληνική με χρήση ακουστικών με ήχο καθώς και στην ελληνική νοηματική γλώσσα.

– Την αυστηροποίηση του ελέγχου της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, προς αποκατάσταση των στρεβλώσεων και προβλημάτων του υφιστάμενου συστήματος, με τον καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια, ενώ προβλέπεται η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για εισαγωγή στο εξεταστικό σύστημα, ήτοι η χρήση ψηφιακών διαπιστευτηρίων με δυνατότητα ταυτοποίησης δύο παραγόντων μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.

-Την ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια προσωπικών ακουστικών, καθώς και ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων με την προβολή βίντεο που εμφανίζεται στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή και περιλαμβάνει, ενδεικτικά, τις ερωτήσεις, τις απαντήσεις, τα σχήματα και τα κείμενα μεταφρασμένα στην ελληνική νοηματική γλώσσα, καθώς και υπότιτλους.

-Τη διενέργεια της πρακτικής δοκιμασίας των υποψήφιων οδηγών και οδηγών από έναν εξεταστή, η θέση του οποίου βρίσκεται στο μπροστινό τμήμα του οχήματος, στη θέση του συνοδηγού, και με την παρουσία του εκπαιδευτή του εκάστοτε υποψήφιου οδηγού, η θέση του οποίου βρίσκεται στο οπίσθιο τμήμα του οχήματος.

– Τη διενέργεια της πρακτικής δοκιμασίας όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψήφιων οδηγών και οδηγών αποκλειστικά με τα οχήματα και τις μοτοσικλέτες των σχολών οδηγών, σε αστικές οδούς στις οποίες παρουσιάζονται βαθμοί δυσκολίας και συνθήκες παρόμοιες με αυτές που συναντά κάθε οδηγός,

– Το δικαίωμα ελεύθερης οδήγησης έως πέντε (5) λεπτών χωρίς να υπόκεινται σε αξιολόγηση, εφόσον το επιθυμούν, ώστε να εξοικειωθούν με το όχημα στο οποίο θα εξετασθούν.

Καταγραφή των εξετάσεων

Όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, «για την εξασφάλιση της διαφάνειας, της αξιοπιστίας, του ελέγχου και της εποπτείας της διενέργειας της πρακτικής δοκιμασίας των υποψήφιων οδηγών αλλά και της προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων, η πρακτική δοκιμασία καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων».

Ειδικότερα, προβλέπεται η χρήση φορητής κάμερας, υψηλής ευκρίνειας, με δυνατότητα λήψης 360 μοιρών, που διαθέτει μικρόφωνο και ειδική αποσπώμενη κάρτα μνήμης, στην οποία αποθηκεύεται όλη η διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας. Η κάμερα εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος και τους συμμετέχοντες στη διαδικασία. Το υλικό της εξέτασης αποθηκεύεται στις κάρτες μνήμης (χωρίς να μεταδίδεται απευθείας σε συμμόρφωση με τις κατευθυντήριες γραμμές της Α.Π.Δ.Π.Χ.), ενώ προβλέπονται ρεαλιστικοί και ταυτόχρονα νόμιμοι χρόνοι διατήρησής του.

Το νομοσχέδιο ακόμη προβλέπει τα εξής:

– Δημιουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για την υποστήριξη και διεκπεραίωση όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με την χορήγηση, επέκταση, ανανέωση και διαχείριση της άδειας οδήγησης ή του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.).

– Καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εξεταστών Πρακτικής Δοκιμασίας Υποψήφιων Οδηγών και Οδηγών για τις ανάγκες των διενεργούμενων πρακτικών δοκιμασιών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών από τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών της χώρας, στο οποίο εντάσσονται μετά από αίτησή τους αφενός αυτοδίκαια οι ήδη πιστοποιημένοι από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εν ενεργεία υπάλληλοι – εξεταστές της πρακτικής δοκιμασίας υποψηφίων οδηγών και οδηγών όλων των κατηγοριών άδειας οδήγησης, και αφετέρου μετά από την επιτυχή παρακολούθηση αρχικών επιμορφωτικών προγραμμάτων όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ. Στο Μητρώο Εξεταστών, επίσης, δύνανται να εγγραφούν και οι υπάλληλοι κατηγορίας ΔΕ, οι οποίοι είναι πιστοποιημένοι από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) στην ειδικότητα «Εκπαιδευτής Υποψήφιων Οδηγών Αυτοκινήτων και Μοτοσικλετών»,

– Καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εποπτών, για τις ανάγκες της εποπτείας και του ελέγχου της τήρησης των προϋποθέσεων διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, της εποπτείας και του ελέγχου της διενέργειας των πρακτικών δοκιμασιών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών, καθώς και της αξιολόγησης του έργου των εξεταστών, στο οποίο εγγράφονται το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας καθώς και το προσωπικό της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Σε περίπτωση αδυναμίας του ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας να καλύψει το ανατιθέμενο σε αυτό εποπτικό έργο, στο Μητρώο Εποπτών δύναται να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό άλλων φορέων, στις αρμοδιότητες των οποίων περιλαμβάνεται η εποπτεία εφαρμογής του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ήτοι το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και το ένστολο προσωπικό του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

– Θεωρητική επιμόρφωση των Εξεταστών και των Εποπτών από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης και πρακτική επιμόρφωση των Εξεταστών που συμπεριλαμβάνει το χειρισμό του εξοπλισμού του εκπαιδευτικού οχήματος.

– Αύξηση αποζημίωσης Εξεταστών και πρόβλεψη για αποζημίωση Εποπτών για τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις.

– Προβλέπεται σύστημα αξιολόγησης της διαδικασίας πρακτικών εξετάσεων υποψήφιων οδηγών και οδηγών, καθώς και του έργου των εξεταστών, από την αρμόδια οργανική μονάδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Προβλέψεις στο Σχέδιο Νόμου και για τα Ιστορικά Οχήματα

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει 5 νομοθετικές ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων.

Τα βασικά σημεία της πρότασης συνοψίζονται στα εξής:

1. Χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος

Σχετική βεβαίωση χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που υποδεικνύονται ή/και εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα, για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών.

Οι άνω φορείς χορηγούν κάθε 5 χρόνια πιστοποιητικό συμμόρφωσης οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος. Στους φορείς χαρακτηρισμού οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος περιλαμβάνονται και αυτοί που υποδεικνύονται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ως φορείς χαρακτηρισμού και έκδοσης βεβαίωσης για τα στρατιωτικά οχήματα που έχουν κατασκευασθεί για τη μεταφορά επιβατών και έχουν αξιοποιηθεί από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

2. Χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας (άδειας και ειδικών πινακίδων) από τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών

Μετά τη χορήγηση των ειδικών πινακίδων γίνεται υποχρεωτική διαγραφή του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εγγραφή του στο Μητρώο Οχημάτων Ιστορικού Ενδιαφέροντος του Υπουργείου. Καταβάλλεται τέλος έκδοσης αδείας και πινακίδων.

Η άδεια κυκλοφορίας έχει διάρκεια πέντε (5) έτη από την ημερομηνία έκδοσης αυτής.

3. Κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος

Κυκλοφορούν με τους όρους και προϋποθέσεις των άρθρων 88 και 90 του Κ.Ο.Κ., ασφαλίζονται υποχρεωτικά και επιτρέπεται να κυκλοφορούν στον μικρό δακτύλιο. Καταβάλλονται Τέλη Κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών και τα μηχανοκίνητα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος που δεν έχουν κατασκευαστεί για τη μεταφορά επιβατών.

4. Πρόστιμα και κυρώσεις

Για παραβάσεις του ΚΟΚ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τον ΚΟΚ κυρώσεις και τα αντίστοιχα διοικητικά πρόστιμα. Για παραβάσεις των διατάξεων περί υποχρεωτικής ασφάλισης αυτοκινήτων επιβάλλονται τα διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις της σχετικής νομοθεσίας (π.δ. 237/1986), ενώ για παραβάσεις των διατάξεων του παρόντος νόμου περί ρύθμισης κυκλοφορίας οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος επιβάλλονται κυρώσεις και πρόστιμα, όπως, κατά περίπτωση, η οριστική αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας, η αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας για χρονικό διάστημα ενός έτους, διοικητικό πρόστιμο ύψους 300 ευρώ.

5. Μεταβατικό στάδιο έως την εφαρμογή του νέου πλαισίου

Οχήματα που έχουν ήδη χαρακτηριστεί ως ιστορικού ενδιαφέροντος πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, αποκτούν στοιχεία κυκλοφορίες (ειδικές πινακίδες και άδεια) σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.

Δείτε το σχέδιο Νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

ΥΠΟΜΕ_Σχέδιο Νόμου Οδηγώντας με Ασφάλεια_13.10.2021

Εικαστικά

Ισίδωρος Ρούσσος

Γ. Γκόλιας : Μόνος τρόπος αντιμετώπισης των κυκλοφορικών προβλημάτων στην Αθήνα, η χρήση ΜΜΜ

 Για την επιστροφή του δακτυλίου στο κέντρο της πόλης, το καθημερινό μποτιλιάρισμα στους δρόμους και το θέμα του συνωστισμού των επιβατών στα ΜΜΜ εν...

Ο κόσμος του αθλητισμού αποχαιρετά τη Φώφη Γεννηματά

Έφυγε από τη ζωή τη Δευτέρα η Φώφη Γεννηματά, σε ηλικία 56 ετών, μετά τη ραγδαία επιδείνωση που παρουσίασε η υγεία της τις τελευταίες...

Γ. Καμίνης: Η Φώφη Γεννηματά, μας αφήνει μια παρακαταθήκη πάρα πολύ σημαντική

Θλίψη στον πολιτικό κόσμο από τον θάνατο της Φώφης Γεννηματά. Σύσσωμοι οι πολιτικοί εκφράζουν τα βαθιά τους συλλυπητήρια για την τραγική απώλεια. Συντετριμμένος εμφανίστηκε...

Απεβίωσε η Φώφη Γεννηματά

Απεβίωσε σήμερα στις 12:04 η Πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ Φώφη Γεννηματά, σύμφωνα με ανακοίνωση του νοσοκομείου Ευαγγελισμός. Η Φώφη Γεννηματά κατέληξε ύστερα από δύο εβδομάδες νοσηλείας...

Αρχαιολογική έρευνα σε ναυάγιο κλασικών χρόνων στο στενό Κυθήρων – Νεάπολης

Αρχαιολογική έρευνα σε ναυάγιο κλασικών χρόνων που εντοπίσθηκε κατά τις εργασίες καλωδίωσης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την Κίσαμο στην Νεάπολη Ναυάγιο κλασικών χρόνων, που είχε...

Η Βουλή σταματάει για μια εβδομάδα τις εργασίες της σε ένδειξη πένθους

Με διακοπή των εργασιών της για την τρέχουσα εβδομάδα, συμμετέχει η Βουλή στο πένθος για την απώλεια της Φώφης Γεννηματά. Μόλις έγινε γνωστή η είδηση...

Ο πολιτικός κόσμος αποχαιρετά τη Φ. Γεννηματά

Σε πένθος βύθισε τον πολιτικό κόσμο της χώρας, η είδηση του θανάτου της Φώφης Γεννηματά σήμερα, λίγο μετά το μεσημέρι, νικημένη από τον καρκίνο. Κ....

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Δακτύλιος: Βελτιωμένη εικόνα στα λεωφορεία, αυξημένη κίνηση στο Μετρό

Βελτιωμένη συγκριτικά με την περασμένη εβδομάδα παρουσιάζεται σήμερα η κατάσταση σε στάσεις και λεωφορεία, πρώτη μέρα εφαρμογής του Δακτυλίου. Ωστόσο, δεν συμβαίνει το ίδιο...

Πρεμιέρα σήμερα για τον δακτύλιο

Επιστρέφει, έπειτα από περίπου 2 χρόνια απουσίας, ο δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας. Από σήμερα Δευτέρα 25 Οκτωβρίου έως και την Παρασκευή 22 Ιουλίου...

«Νέα έργα 2019-2021»: Ατομική έκθεση του Γιάννη Αδαμάκου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Την ατομική έκθεση του Γιάννη Αδαμάκου, με τίτλο «Νέα έργα 2019-2021», παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) στην Πινακοθήκη...

Κυκλοφοριακό «έμφραγμα» στον Κηφισό

Ουρές χιλιομέτρων σχηματίζονται στα δύο ρεύματα του Κηφισού λόγω και της πρώτης ημέρας εφαρμογής του δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας. Στην κάθοδο του Κηφισού οι...

Επιθέσεις σε Τράπεζες τα ξημερώματα

Επιθέσεις σε δύο τράπεζες σε Χαϊδάρι και Χαλάνδρι σημειώθηκαν σχεδόν την ίδια ώρα τα ξημερώματα με τους δράστες να προκαλούν σοβαρές φθορές. Η πρώτη επίθεση...