15 C
Athens
Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου, 2021

Πώς θα είναι η Πανεπιστημίου μετά από την ανάπλαση – Το έργο σε 20 ερωτήσεις και απαντήσεις

✚ ΑΘΗΝΑ

Δήμος Αθηναίων: Στον Άγιο Αρτέμιο το 7ο πάρκο «τσέπης» της Αθήνας

Στον Άγιο Αρτέμιο, σε μία πυκνοδομημένη γειτονιά της Αθήνας, γνωστή και ως Γούβα, «γεννήθηκε» το 7ο κατά σειρά pocket park της πόλης. Με το...

Πώς θα είναι η Πανεπιστημίου μετά από την ανάπλαση – Το έργο σε 20 ερωτήσεις και απαντήσεις

Στο τέλος του 2021 ξεκινούν τα έργα για την τελική ανάπλαση της Πανεπιστημίου και αναμένεται να ολοκληρωθούν σε 12 με 15 μήνες. Ο προϋπολογισμός...

Μία νέα «πράσινη» γειτονιά στα Πετράλωνα – Μεγαλώνει το δίκτυο των πάρκων «τσέπης» στην Αθήνα

Ενισχύοντας το δίκτυο των πάρκων «τσέπης», ο Δήμος Αθηναίων συνεχίζει να δημιουργεί «πράσινα» σημεία συνάντησης για τους κατοίκους της Αθήνας, στο πλαίσιο αυτής της...

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του INNOVATHENS για τον Οκτώβριο

Το INNOVATHENS, ο Κόμβος Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων στο Γκάζι, συνεχίζει το  συναρπαστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα εργαστηρίων και δωρεάν σεμιναρίων, ειδικά σχεδιασμένο...

Τένις, Στίβος και Αυτοάμυνα στον ΟΠΑΝΔΑ

Ανοίγουν την Παρασκευή 17/09/21 οι εγγραφές για τις Ακαδημίες Εκμάθησης Αθλημάτων (τένις, στίβου και αυτοάμυνας) του ΟΠΑΝΔΑ, για παιδιά 6-15 ετών, ενηλίκους, και υποψήφιους...

Στο τέλος του 2021 ξεκινούν τα έργα για την τελική ανάπλαση της Πανεπιστημίου και αναμένεται να ολοκληρωθούν σε 12 με 15 μήνες. Ο προϋπολογισμός του έργου θα φθάσει τα 3 εκατομμύρια ευρώ με βασικό στοιχείο της νέας ανάπλασης να αναδεικνύονται  οι χώροι πρασίνου, συνολική έκτασης 2.260 τ.μ.. Η πράσινη αυτή παρέμβαση θα αναπτυχθει  με μεγάλα παρτέρια σε συνδυασμό με 87 νέους μεγάλους πλατάνους , υψους 10 μέτρων που θα φυτευτούν κατά μήκος του δρόμου και από τις δύο πλευρές.

Η αισθητική, λειτουργική και περιβαλλοντική αναβάθμιση της Αθήνας, με παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας στο κέντρο της πόλης και μια σειρά έργων σε κάθε μία από τις γειτονιές της, εξελίσσεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό και το χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί από τη Δημοτική Αρχή.

Η σύνδεση της πλατείας Συντάγματος με την Ομόνοια μέσω του κεντρικού άξονα της Πανεπιστημίου, ήταν πάντα το «όραμα» πολεοδόμων και χωροτακτών που ουδέποτε υλοποιήθηκε, αλλά πλέον οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και η Αθήνα δικαιούται να γίνει η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που αξίζει στην Ελλάδα. Με την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής περιόδου των προσωρινών παρεμβάσεων και μετά την πρόσφατη έναρξη των έργων ανάπλασης της κάτω Πλατείας Συντάγματος, ο Δήμος Αθηναίων θα προχωρήσει στο τέλος του χρόνου στις αντίστοιχες εργασίες στην οδό Πανεπιστημίου, στο πλαίσιο των έργων του Μεγάλου Περίπατου.

Η ανάπλαση στην κεντρικότερη αρτηρία της πρωτεύουσας θα προσφέρει επιπλέον 19.360 τ.μ. φιλικότερου, αισθητικά αναβαθμισμένου και πολύτιμου περιβαλλοντικά δημόσιου χώρου.

Για την ενδυνάμωση της βιώσιμης κινητικότητας, μέσω της διαπλάτυνσης των υφιστάμενων πεζοδρομίων, θα αποδοθούν στους πεζούς, 4.270 τ.μ. ενώ 2.260 τ.μ θα είναι οι χώροι πρασίνου (με μεγάλα παρτέρια με θάμνους και εποχικά φυτά) σε συνδυασμό με τους 87 νέους μεγάλους πλατάνους που θα φυτευτούν κατά μήκος του δρόμου και από τις δύο πλευρές.

 Το έργο σε 20 ερωτήσεις και απαντήσεις

1. Πότε θα αρχίσουν και πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα;

Απάντηση: Τα έργα θα ξεκινήσουν σύμφωνα με τον προγραμματισμό, στο τέλος του 2021 με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης 12-15 μήνες.

2. Αυτό σημαίνει ταλαιπωρία στην πόλη για ενάμισι χρόνο;

Απάντηση: Ο Δήμος Αθηναίων διαθέτει πλέον υψηλή τεχνογνωσία καθώς και εμπειρία στην εκτέλεση μεγάλης κλίμακας έργων στην πόλη. Το έργο θα εξελίσσεται τμηματικά ακριβώς για να μην υπάρξει αναστάτωση στη λειτουργία της πόλης και όχληση στις δραστηριότητες των πολιτών. Όπως ακριβώς στην ανάπλαση της κάτω Πλατείας Συντάγματος, θα γίνει με  υποδειγματικό τρόπο η οργάνωση του εργοταξίου και η ανάπτυξη των έργων. Θα είναι εξίσου πολύτιμη η κατανόηση και συνεργασία πεζών, εποχούμενων και επισκεπτών.

3. Πόσο θα κοστίσει η ανάπλαση;

Απάντηση: Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 3 εκατ. ευρώ.

4. Γιατί δεν προχώρησαν εξαρχής τα μόνιμα έργα και επελέγη η δοκιμή ενός έτους;

Απάντηση: Είναι η καλή πρακτική που ακολουθείται σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, αλλά και σε πολλές άλλες πόλεις του κόσμου. Οι μεγάλες παρεμβάσεις δοκιμάζονται πιλοτικά και στη συνέχεια ακολουθούν οι μόνιμες. Η δοκιμαστική περίοδος επιτρέπει τη συλλογή δεδομένων για τη βελτίωση των σχεδίων. Με τη μέθοδο αυτή έγινε η ανάπλαση της Times Square, έργα στο Μιλάνο και αλλού.  Αυτό γίνεται και στην περίπτωση της Πανεπιστημίου. Χωρίς να είχε προηγηθεί το πιλοτικό έργο, θα ήταν αδιανόητη η εξαρχής διαπλάτυνση των πεζοδρομίων ως μόνιμο έργο.

5. Τι διαπιστώθηκε και τι άλλαξε, λοιπόν, στον σχεδιασμό μετά τη δοκιμαστική περίοδο;

Απάντηση: Οι αναλυτικές καταγραφές και αναλύσεις των κυκλοφοριακών δεδομένων οδήγησαν σε βελτιστοποιήσεις του τελικού σχεδίου με την αλλαγή της διατομής του δρόμου από τρεις σε τέσσερις λωρίδες.

6. Τι προβλέπεται για την κίνηση των λεωφορείων;

Απάντηση: Η χάραξη αποκλειστικής λεωφορειολωρίδας θα συμβάλει στην ανεμπόδιστη κίνηση των λεωφορείων και την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των στάσεων, ενισχύοντας τη βιώσιμη κινητικότητα με δημόσια μέσα.

7. Η πρόβλεψη των συγκοινωνιολόγων ότι θα μειωθούν οι διελεύσεις και θα μειωθεί ο φόρτος του δρόμου, επιβεβαιώθηκε;

Απάντηση: Απολύτως. Οι μετρήσεις από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο δείχνουν ότι μειώθηκαν κατά 16% οι διελεύσεις των ΙΧ και αυξήθηκαν κατά 8% οι διελεύσεις των ταξί και των μοτοσυκλετών, ενώ ταυτόχρονα μειώθηκε ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση της διαδρομής. Συγκεκριμένα, οι κυκλοφοριακές συνθήκες στην Πανεπιστημίου και στην κοντινή περιοχή ισορρόπησαν κοντά στα επίπεδα προ των αλλαγών σχετικά γρήγορα (σε λιγότερο από 3 μήνες).

Αναλυτικά: Οι χρόνοι διαδρομής επί της Πανεπιστημίου παρουσίασαν προσωρινή αύξηση κατά τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής των ρυθμίσεων, ωστόσο στη συνέχεια μειώθηκαν σημαντικά. Χαρακτηριστικά, τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο του 2021 οι χρόνοι διαδρομής της Πανεπιστημίου ήταν κατά 30% μειωμένοι σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2020. Το μήνα Σεπτέμβριο, η αντίστοιχη μείωση ήταν 14%.

Η κινητικότητα των πεζών στην Αθήνα κατά τους μήνες Ιούνιο – Σεπτέμβριο αυξήθηκε κατά 23% το 2021, σε σχέση με το 2020.

8. Υπήρξε και αν ναι περιβαλλοντικό όφελος από τον περιορισμό διελεύσεων ΙΧ;

Απάντηση: Και πάλι οι μετρήσεις από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο έδειξαν μείωση των ρυπαντικών φορτίων (ολικό ρυπαντικό φορτίο, εκπομπές CO2) σε σχέση με την περίοδο πριν από την εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, κατά 26,7% και 27,4% αντίστοιχα.

9. Γιατί να μεγαλώσουν τα ήδη μεγάλα πεζοδρόμια της Πανεπιστημίου;

Απάντηση: Ο στόχος διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων δεν είναι να επιτευχθεί απλώς η ανεμπόδιστη κίνηση των πεζών. Το πεζοδρόμιο γίνεται πολυμορφικό εφόσον εξυπηρετεί πολλές δραστηριότητες. Δημιουργούνται μίνι πάρκα, διάδρομοι τρεξίματος και κίνησης των ποδηλάτων, μικροί χώροι αναψυχής. Όπως ακριβώς συμβαίνει για παράδειγμα στο Παρίσι, στο Βερολίνο και σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.

10. Πόσο χρηστικά θα είναι τα νέα πεζοδρόμια στους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα;

Απάντηση: Παρότι η Πανεπιστημίου είχε πράγματι μεγάλα πεζοδρόμια, στερούνταν παντελούς πρόνοιας για την καθολική προσβασιμότητα. Στα νέα φαρδιά πεζοδρόμια η προσβασιμότητα θα είναι απρόσκοπτη. Στις συμβολές της Πανεπιστημίου με τις κάθετες οδούς θα δημιουργηθούν ράμπες με ήπια κλίση, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι μετακινήσεις των πεζών, γονέων με καροτσάκια, ηλικιωμένων και ειδικότερα των ατόμων με προβλήματα κίνησης. Οι φιλικές διαβάσεις θα είναι 16 κατά μήκος του δρόμου, για πρόσθετη οδική ασφάλεια και απρόσκοπτη κίνηση κατά μήκος του δρόμου.

11. Τι θέση θα έχει το ποδήλατο στη νέα Πανεπιστημίου;

Απάντηση: Η κίνηση ποδηλάτων και άλλων μέσων μικρής κινητικότητας έχει προβλεφθεί σε συγκεκριμένη διάταξη λωρίδας και θα θεσμοθετηθεί ως μικτής χρήσης όταν θα το επιτρέψει η σχετική νομοθεσία.

12. Πόσα νέα δέντρα θα φυτευτούν; Και πόσα θα είναι συνολικά μετά την ανάπλαση;

Απάντηση: Θα φυτευτούν 83 νέοι μεγάλοι πλάτανοι -ύψους 9-10 μέτρων- και μαζί με τα υφιστάμενα πλατάνια και τις ακακίες (συνολικά 167 δέντρα) θα δημιουργήσουν έναν σύγχρονο αστικό κήπο αντίστοιχο με αυτούς του Παρισιού.

13. Γιατί επελέγησαν τα πλατάνια που χρειάζονται πολύ νερό και μεγαλώνοντας οι ρίζες τους μπορεί να καταστρέψουν τα πεζοδρόμια;

Απάντηση: Πλατάνια υπάρχουν και σήμερα στην Πανεπιστημίου, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και σε άλλα σημεία της πόλης, ενώ αποτελούν μέρος της αστικής πανίδας της Αττικής. Τα πλατάνια είναι αειθαλή και καθώς είναι πλατύφυλλα προσφέρουν μεγάλη σκίαση.

Στη μελέτη του έργου υπάρχουν ειδικές πρόνοιες για το πράσινο και έχει προβλεφθεί μια σύγχρονη τεχνική φύτευσης που επιτρέπει την υγιή ανάπτυξη του δέντρου χωρίς να δημιουργούνται μελλοντικά προβλήματα στα πεζοδρόμια.

Για τους χώρους φυτεύσεων προβλέπεται, όπου είναι δυνατόν, η εφαρμογή βιώσιμων συστημάτων υπόγειας στράγγισης. Η συγκεκριμένη υποδομή προσφέρει συγκράτηση του νερού στις ρίζες των δέντρων, επιτρέποντας την εξοικονόμηση ύδατος που καταναλώνεται στην άρδευση. Επιπλέον με τη συγκράτηση των βρόχινων υδάτων γίνεται καλύτερη αντιμετώπιση και των πλημμυρικών φαινομένων.

14. Πέραν της φύτευσης των μεγάλων δέντρων, πώς αλλιώς ενισχύεται το πράσινο;

Απάντηση: Εκτός από τη φύτευση νέων δέντρων στην Πανεπιστημίου θα δημιουργηθούν μεγάλα γραμμικά παρτέρια. Τα παρτέρια εκτός από τα δέντρα θα φιλοξενούν διάφορα είδη θάμνων, αλλά και πολλά εποχικά φυτά. Η συνολική επιφάνεια των παρτεριών θα ανέλθει σε 2.260 τ.μ και θα αποδώσει στην οδό τον πράσινο χαρακτήρα της.

15. Θα υπάρχει χώρος να καθίσει κάποιος να ξεκουραστεί, να απολαύσει την Τριλογία;

Απάντηση: Τα 59 υπαίθρια καθιστικά στη σκιά των δέντρων είναι βασικό στοιχείο του σχεδίου ανάπλασης. Επιπλέον, θα δημιουργηθούν 5 δημόσιες κρήνες με πόσιμο νερό, ώστε να περιοριστεί και η χρήση των πλαστικών μπουκαλιών.

16. Τι προβλέπεται για το φωτισμό;

Απάντηση: Στην Πανεπιστημίου θα τοποθετηθούν 112 σύγχρονα φωτιστικά που καταναλώνουν ελάχιστη ενέργεια. Οι ιστοί φωτισμού χωροθετούνται σε γραμμική διάταξη κατά μήκος της οδού και διαθέτουν δύο φωτιστικά στελέχη σε διαφορετικά επίπεδα, ώστε να φωτίζουν τόσο το πεζοδρόμιο όσο και το δρόμο με έναν ιστό φωτισμού. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται επαρκής φωτισμός στα πεζοδρόμια, αλλά και στο οδόστρωμα.

17. Γιατί  επιλέγονται ως υλικά  το μάρμαρο και το σκυρόδεμα;

Απάντηση: Η επιλογή των υλικών έγινε με γνώμονα τη διαχρονικότητα του σχεδιασμού. Οι πλάκες μαρμάρου και το σκυρόδεμα σε ανοιχτές γκρι αποχρώσεις παρουσιάζουν υψηλή
ανακλαστικότητα για να προσφέρουν αυξημένη θερμική άνεση και να μειώνουν το φαινόμενο της αστικής θερμικής νησίδας. Παράλληλα, είναι αντιολισθηρά και παρουσιάζουν υψηλή αντοχή στην καταπόνηση.

18. Τι θα γίνει με τον αστικό εξοπλισμό που χρησιμοποιήθηκε στη δοκιμαστική περίοδο; Πού θα πάνε οι ζαρντινιέρες, τα παγκάκια, τα φυτά;

Απάντηση: Όλα θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου. Έχουν ήδη επιλεγεί οι γειτονιές όπου θα δημιουργηθούν με αυτόν τον εξοπλισμό νέα μικρά πάρκα. Η μετέπειτα χρήση του αστικού εξοπλισμού για την αναβάθμιση των γειτονιών ήταν ο λόγος που από την αρχή επελέγησαν υψηλής αντοχής υλικά και στιβαρές κατασκευές.

19. Ποιος έκανε τη μελέτη του έργου;

Απάντηση: Η μελέτη της «Διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων της οδού Πανεπιστημίου», η οποία περιλαμβάνει όλο το μήκος της οδού, από την  Πλατεία Συντάγματος έως την Πλατεία Ομονοίας, εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων.  Συνεργάστηκε το Γραφείο Αρχιτεκτόνων Τοπίου Ε. Παγκάλου & Συνεργάτες. Ως ειδική σύμβουλος, μετείχε η κα Έλλη Παγκάλου διακεκριμένη αρχιτέκτονας τοπίου (έχει συμμετάσχει σε σημαντικά έργα όπως στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και η Ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου), καθώς και η συνεργάτης αρχιτέκτων κα Ανδρονίκη Ξύστρα.

20. Ποιες υπηρεσίες του κράτους ενέκριναν το σχέδιο και τις παρεμβάσεις;

Απάντηση: ‘Εχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού κατόπιν ομόφωνης γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων. Επίσης, η μελέτη έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του ΥΠΕΝ. Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις έχουν ήδη εγκριθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τα έργα ανάπλασης, μπορείτε να επικοινωνείτε με το Γραφείο Τύπου του Δήμου Αθηναίων στο τηλ 210 3722163 και στο email [email protected]

Live η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο

Σε εξέλιξη είναι η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου.

Λ. Ιωαννίδου-Μουζάκα: Η  πρόληψη παραμένει πάντα η καλύτερη θεραπεία για τον καρκίνο του μαστού

Η 25η Οκτωβρίου είναι μία ημέρα αφιερωμένη στον αγώνα ενάντια στον καρκίνο του μαστού.Μια ημέρα που έχει ως στόχο να  ευαισθητοποιήσει τις γυναίκες σχετικά...

Απεβίωσε η Φώφη Γεννηματά

Απεβίωσε σήμερα στις 12 :04 η Πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ Φώφη Γεννηματά, σύμφωνα με ανακοίνωση του νοσοκομείου Ευαγγελισμός. Η Φώφη Γεννηματά κατέληξε ύστερα από δύο εβδομάδες...

Ο Κουφός ανέλαβε τον Ηρακλή

Ο Στέργιος Κουφός ανέλαβε την τεχνική ηγεσία του Ηρακλή ως αντικαταστάτης του Θανάση Σκουρτόπουλου, μέχρι το τέλος της φετινής σεζόν.Ο διοικητικός ηγέτης της ΚΑΕ...

Προφυλακιστέος ο 20χρονος για τη δολοφονία της μητέρας του στο Αιγάλεω

Στη φυλακή οδηγείται με σύμφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα, ο 20χρονος ο οποίος την περασμένη Τετάρτη κατηγορείται ότι σκότωσε τη μητέρα του στο Αιγάλεω...

Α. Λοβέρδος: Καμία συνεργασία με ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ-Δεν είναι πρότυπο συμφωνίας η Συμφωνία των Πρεσπών

Ο Ανδρέας Λοβέρδος, υποψήφιος για την προεδρία του ΚΙΝΑΛ, μίλησε το πρωί στο ΜEGA όπου και επανέλαβε ότι σε περίπτωση νίκης του θα κάνει...

Διακοπές αύριο στην πρόσβαση στο G-Cloud

Σε προγραμματισμένες δικτυακές εργασίες για την αναβάθμιση της ασφαλείας του G-Cloud προχωρά η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στόχος των...

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Δακτύλιος: Βελτιωμένη εικόνα στα λεωφορεία, αυξημένη κίνηση στο Μετρό

Βελτιωμένη συγκριτικά με την περασμένη εβδομάδα παρουσιάζεται σήμερα η κατάσταση σε στάσεις και λεωφορεία, πρώτη μέρα εφαρμογής του Δακτυλίου. Ωστόσο, δεν συμβαίνει το ίδιο...

Πρεμιέρα σήμερα για τον δακτύλιο

Επιστρέφει, έπειτα από περίπου 2 χρόνια απουσίας, ο δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας. Από σήμερα Δευτέρα 25 Οκτωβρίου έως και την Παρασκευή 22 Ιουλίου...

«Νέα έργα 2019-2021»: Ατομική έκθεση του Γιάννη Αδαμάκου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Την ατομική έκθεση του Γιάννη Αδαμάκου, με τίτλο «Νέα έργα 2019-2021», παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) στην Πινακοθήκη...

Κυκλοφοριακό «έμφραγμα» στον Κηφισό

Ουρές χιλιομέτρων σχηματίζονται στα δύο ρεύματα του Κηφισού λόγω και της πρώτης ημέρας εφαρμογής του δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας. Στην κάθοδο του Κηφισού οι...

Επιθέσεις σε Τράπεζες τα ξημερώματα

Επιθέσεις σε δύο τράπεζες σε Χαϊδάρι και Χαλάνδρι σημειώθηκαν σχεδόν την ίδια ώρα τα ξημερώματα με τους δράστες να προκαλούν σοβαρές φθορές. Η πρώτη επίθεση...