back to top
20.4 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

20.4 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Χρ. Λάζου: Καθοριστικός ο ρόλος της εκπαίδευσης στο να μην είμαστε «ανοχύρωτοι» απέναντι στα fake news και στην παραπληροφόρηση

Διαβάστε επίσης

Στον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η εκπαίδευση απέναντι στην παραπληροφόρηση και στα fake news και στην ανάγκη να αναδειχθεί η σημασία του ψηφιακού γραμματισμού και της παιδείας στα ΜΜΕ ως βασικού άξονα για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων, αναφέρθηκε η κ. Χρύσα Λάζου, εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, μιλώντας στον Αθήνα 9.84 και στη Μαργαρίτα Μυτιληναίου.

Αφορμή γι αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση υπήρξε η διαπίστωση ότι η χώρα μας, συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο ευάλωτων χωρών της Ευρώπης στην παραπληροφόρηση, καταλαμβάνοντας μια από τις χειρότερες θέσεις σύμφωνα με τον δείκτη Media Literacy Index 2021 και συγκεκριμένα την 27η ανάμεσα σε 35 χώρες. Επίσης, συμπεριλαμβάνεται στην 4η χειρότερη από τις πέντε ομάδες ταξινόμησης, μαζί με την Τουρκία και άλλες βαλκανικές χώρες.

Τι είναι όμως, τελικά τα fake news και πως μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε;

Σύμφωνα με την κ. Λάζου, το σχολείο παίζει καθοριστικό ρόλο στο να μην είμαστε «ανοχύρωτοι» απέναντι στα fake news και στην παραπληροφόρηση καθώς, όπως χαρακτηριστικά είπε «η σημασία του ψηφιακού γραμματισμού και η απόκτηση κριτικής σκέψης για να αξιολογούνται οι ειδήσεις και οι πηγές τους, αποτελούν βασικό άξονα για την αντιμετώπιση του προβλήματος που εξελίσσεται σε λαίλαπα για την κοινωνία».

Ως προς τούτο, εκτίμησε ότι είναι αναγκαία η ένταξη στη δυτική εκπαίδευση της παιδείας στα Μέσα καθώς «η κοινωνία μας δεν είναι έτοιμη να φιλτράρει την ποιότητα της πληροφορίας».

Επισήμανε ως ιδιαιτέρως αρνητικό το γεγονός ότι – όπως προέκυψε από προσωπική της έρευνα- κατά τη διάρκεια της καραντίνας, οι μαθητές αφιέρωναν έως επτά και πλέον ώρες καθημερινά στην περιήγησή τους στο διαδίκτυο.

Πρόσθεσε ότι: «Δεχόμαστε βομβαρδισμό ενημέρωσης καθημερινά από πληθώρα πηγών ενημέρωσης και ειδικά σήμερα που ζούμε σε μια εποχή αμφίδρομης επικοινωνίας. Η δημιουργία είδησης μπορεί να πραγματοποιηθεί από οποιονδήποτε πολίτη είτε αυτός είναι ειδικός είτε όχι και μια είδηση μπορεί να διαχυθεί σε δευτερόλεπτα και να διαμορφώσει την κοινή γνώμη. Φυσικά αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε πολίτη να συμμετέχει ενεργά στα κοινά και να εκφράζει την άποψή του. Παρόλα αυτά, υπάρχουν άσχημα πρότυπα όπως οι influencer στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το μπούλινγκ στον κυβερνοχώρο, τα fake news και η παραπλανητική ενημέρωση από μη ειδικούς. Όλα αυτά, πλήττουν το σύγχρονο πολίτη και κυρίως τους νέους με αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται η δημοκρατική συμμετοχή σε ότι έχει να τους προσφέρει ο ψηφιακός κόσμος».

Η κ. Λάζου, υπογράμμισε ότι το ζήτημα δεν είναι η μόνο πρόσβαση στην πληροφορία αλλά και η κριτική πρόσληψη αυτής, η ανάλυση και αξιόλόγησή της ώστε να φτάσουμε στο σημείο να γίνουμε και εμείς δημιουργοί έγκυρης πληροφορίας.

Σημειώνεται ότι ο ρόλος της Παιδείας στα fake news αποτελεί και το αντικείμενο της σημερινής ειδικής Συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στην οποία συμμετέχει και η κ. Λάζου, στη διάρκεια της οποίας ειδικοί/εμπειρογνώμονες θα καταθέσουν τις απόψεις τους επί του θέματος, έπειτα από πρωτοβουλία του προέδρου της Επιτροπής Βασίλη Διγαλάκη.

 

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα