35.1 C
Athens
Πέμπτη, 5 Αυγούστου, 2021

Γραμμή 4 του Μετρό – Πως θα αλλάξει την Αθήνα

✚ ΑΘΗΝΑ

Πρόγραμμα εμβολιασμού κατ’ οίκον από τον Δήμο Αθηναίων

Ο Δήμος Αθηναίων συνεχίζει να συμβάλλει, με κάθε μέσο και τρόπο, στην εθνική προσπάθεια για την αντιμετώπιση του κορoνοϊού και την επιστροφή στην κανονικότητα....

Η πράσινη ανάπλαση της «κάτω» πλατείας Συντάγματος

Η πλατεία Συντάγματος είναι ο αστικός γεωμετρικός τόπος στα όρια της αρχαίας πόλης και στο επίκεντρο της σύγχρονης Αθήνας. Διαμέσου της Ερμού μας οδηγεί...

Το αλλιώτικο καλοκαίρι των παιδιών στην Αθήνα – Όλα τα προγράμματα του Δήμου Αθηναίων

Καλοκαίρι, παιδί και πόλη. Ένας δύσκολος συνδυασμός; Στο Δήμο Αθηναίων, όχι και τόσο! Δημιουργικά, συμμετοχικά, επιμορφωτικά, καλλιτεχνικά και πολύ απολαυστικά είναι τα προγράμματα που...

Με ένα περίπτερο εμπνευσμένο από τη συνάντηση του Οιδίποδα με τη Σφίγγα, η Π.Ε Βοιωτίας προβάλλει το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών στον πεζόδρομο της...

Η Π.Ε Βοιωτίας προβάλλει το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών στο κέντρο της Αθήνας! Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας - Περιφερειακή Ενότητα Βοιωτίας, σε συνεργασία με την Εφορεία...

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του INNOVATHENS για τον Ιούλιο

Το INNOVATHENS, ο κόμβος καινοτομίας και επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων, παρουσιάζει για τον μήνα Ιούλιο ένα ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα εργαστηρίων, προσαρμοσμένο στις τάσεις...

Ένα ακόμη βήμα προς την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας έγινε το βράδυ της Τρίτης καθώς τη σχετική σύμβαση υπέγραψαν η εταιρεία «Αττικό Μετρό ΑΕ» και η ένωση εταιρειών «J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. – GHELLA SpA – ALSTOM Transport S.A», στο Θέατρο Άλσος Βεΐκου, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.

Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2019 επανεκκίνησε η διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς, που είχε σταματήσει.για αρκετά χρόνια. Μετά από νέες προσφυγές, δικαιώθηκε τελικά η επιχειρηματολογία της Αττικό Μετρό στο ΣτΕ κι έτσι προχώρησε το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών ενώ επιλύθηκαν και όλα τα νομικά ζητήματα που τέθηκαν για την εργολαβία των Πρόδρομων Εργασιών.

Οι πρόδρομες εργασίες αφορούν στη μετατόπιση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις. Έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες και μέσα στο καλοκαίρι εγκαθίστανται τα πρώτα εργοτάξια.

Τι συμβαίνει με τον σταθμό στα Εξάρχεια

«Όλες αυτές οι ενέργειες έγιναν μέσα σε 23 μήνες και εν μέσω πανδημίας» σημείωσε ο κ. Καραμανλής και ευχαρίστησε τη διοίκηση και τους εργαζόμενους της Αττικό Μετρό, ενώ αναφέρθηκε και στον σταθμό που θα κατασκευαστεί στα Εξάρχεια. «Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν άλλαξε το σχεδιασμό» είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και εξήγησε ότι «ο σταθμός των Εξαρχείων ήταν εξαρχής στην πλατεία σύμφωνα με το σχεδιασμό, που παρέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ».

«Για εμάς δεν υπάρχουν γειτονιές της Αθήνας που θα αφήσουμε στο ημίφως και σίγουρα δεν υπάρχουν άβατα» επανέλαβε ο κ.Καραμανλής και επισήμανε «ότι στο παρελθόν, και σε άλλες περιοχές υπήρχαν αντιδράσεις και τώρα αυτοί που τότε αντιδρούσαν έχουν μείνει χωρίς μετρό και “χτυπάνε το κεφάλι τους στον τοίχο”». Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών διαβεβαίωσε «κάθε σκεπτόμενο πολίτη ότι δεν θα αφήσει να συμβεί αυτό σε καμία άλλη γειτονιά της πόλης«. «Ο σχεδιασμός της γραμμής 4 είναι δεδομένος, είναι αυτός που παραλάβαμε και από την προηγούμενη κυβέρνηση και είναι δεδομένο ότι έτσι ακριβώς θα προχωρήσουμε στην υλοποίησή του» ξεκαθάρισε και πρόσθεσε ότι «ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μάς έχει δώσει την οδηγία να προχωρήσουμε, αγνοώντας το όποιο πολιτικό κόστος.

Τα τεχνικά στοιχεία του έργου

Το πρώτο τμήμα Γραμμής 4 του Μετρό «Άλσος Βεΐκου-Γουδή», έχει σχεδιαστεί με σκοπό να εξυπηρετήσει πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας.Με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός), θα αποσυμφορηθούν υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού και ιδίως ο σταθμός του Συντάγματος.

Η Γραμμή 4 θα εξυπηρετεί πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως νοσοκομεία, τα Δικαστήρια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., το Μουσείο Μπενάκη (κτήριο Κουμπάρη), το Βρετανικό Συμβούλιο, την Πανεπιστημιούπολη. Θα συνδέεται δε με τις υφιστάμενες Γραμμές του Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης ((Πανεπιστήμιο / Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Η Γραμμή 4 του Μετρό θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 13 χλμ από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι έως το Γουδή, εντός των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου. Θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, με τα φρέατα αερισμού τους: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.

Θα κατασκευαστεί επίσης ένα νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των Γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών και του Τραμ, καθώς και ένα νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών, που θα χωροθετηθούν σε διαθέσιμο χώρο στο αμαξοστάσιο Σεπολίων. Θα κατασκευαστούν τέλος δύο επισταθμοί γραμμής πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφόρο Βεΐκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη), για την εναπόθεση των νέων συρμών, τον καθαρισμό και τη συντήρησή τους.

Κατά μήκος της Γραμμής 4 προβλέπονται εννέα φρέατα ενδιάμεσα ή τερματικά, δηλαδή τα φρέατα ΕΥΔΑΠ, Βεΐκου – Πλυντήριο – Συντήρηση, Βιβλιοθήκης, Διακλάδωσης Ευαγγελισμού, Φορμίωνος, Νήαρ Ηστ, Δικαιοσύνης, ΤΒΜ Κατεχάκη, ΓΝΑ. Η κύρια σήραγγα στο σύνολο του έργου θα είναι διπλής τροχιάς, εσωτερικής ελάχιστης διαμέτρου 8,48 μ, συνολικού μήκους περίπου 10.144 μ και θα κατασκευασθεί με κατ’ ελάχιστον δύο καινούργια μηχανήματα ΤΒΜ (Tunnel Boring Machine, δηλαδή μηχάνημα διάτρησης σηράγγων, ο γνωστός “μετροπόντικας”) ολομέτωπης κοπής.

Τα υπόλοιπα τμήματα αποτελούνται από σήραγγες υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μονής τροχιάς, μεταβαλλόμενης διατομής και τριπλής τροχιάς. Το έργο επίσης περιλαμβάνει το απαιτούμενο τροχαίο υλικό: 20 αυτόματα τραίνα χωρίς οδηγό, καθώς και όλα τα απαιτούμενα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα για τη λειτουργία της Γραμμής.

Αντικείμενο της σύμβασης και προϋπολογισμός και διάρκεια έργου

Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση της οριστικής μελέτης και της μελέτης εφαρμογής, η κατασκευή των έργων πολιτικού μηχανικού, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού, η συντήρηση του έργου, η εκπαίδευση του προσωπικού και η προμήθεια των ανταλλακτικών της Γραμμής 4 του Μετρό, Τμήμα Α΄ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή».

Το συμβατικό τίμημα του έργου είναι, περίπου 1,2 δισ ευρώ συν ΦΠΑ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και η προβλεπόμενη διάρκεια υλοποίησης του έργου ανέρχεται σε 8 χρόνια.

Θέσεις σταθμών

1. Άλσος Βεΐκου: Ο σταθμός Βεΐκου χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) στο ύψος της οδού Τράλλεων και αποτελεί τερματικό σταθμό.
2. Γαλάτσι: Ο σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας.
3. Ελικώνος: Ο σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος κάτω από το λόφο Ελικώνος, σε χώρο πρασίνου- παιδική χαρά.
4. Κυψέλη: Ο σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στην νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.
5. Δικαστήρια: Ο σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των Δικαστηρίων, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
6. Αλεξάνδρας: Ο σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται υπόγεια, διαγώνια στον άξονα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, στο ύψος της οδού Μουστοξύδη.
7. Εξάρχεια: Ο σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.
8. Ακαδημία: Ο σταθμός «Ακαδημία» χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στο ύψος μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων.Είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2.
9. Κολωνάκι: Ο σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας, γνωστή ως πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη, και Κανάρη.
10. Ευαγγελισμός: Ο σταθμός χωροθετείται κάτω από το πάρκο της Ριζάρη, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και σε γωνία περίπου 60 μοιρών με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.
11. Καισαριανή: Ο σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στην Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως στο ύψος της Λεωφόρου Βασιλέως Αλεξάνδρου και μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.
12. Πανεπιστημιούπολη: Ο σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στο Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας του Πανεπιστημιακού χώρου.
13. Ιλίσια: Ο σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στα Άνω Ιλίσια.
14. Ζωγράφου: Ο σταθμός κατασκευάζεται υπογείως κατά μήκος της οδού Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας, με το φρέαρ ανοικτού ορύγματος επί της πλατείας Αλεξανδρή (γνωστή και ως πλατεία Γαρδένιας), στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου. Κατασκευάζεται με την μέθοδο υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα.
15. Γουδή: Ο σταθμός Γουδή χωροθετείται κάτω από την οδό Λοχ. Σπηλιοπούλου, καταλαμβάνοντας και τμήμα της πλατείας Ελευθερίας.

Οφέλη για το περιβάλλον και νέες τεχνολογίες

Συνολικά εκτιμάται ότι θα μετακινούνται με τη Γραμμή 4 το Μετρό περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως και έκλυση διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 318 tons/ημέρα.

Οι προδιαγραφές για την Γραμμή 4 ακολουθούν νέα πρότυπα και ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες, καθώς πολλές απαιτήσεις και διαδικασίες έχουν αλλάξει με βάση την εμπειρία από τα προηγούμενα έργα.

Συνοπτικά, μερικά βασικά σημεία αναβάθμισης και βελτίωσης είναι τα εξής:

  1. Γραμμή με τρένα χωρίς οδηγό.
  2. Τραίνα από φιλικά προς το περιβάλλον και σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα υλικά, με υπεραυτόματα και έξυπνα συστήματα λειτουργίας.
  3. Πρόβλεψη επιστροφής αναγεννώμενης ενέργειας της πέδης των συρμών.
  4. Εξελιγμένα συστήματα αυτομάτου ελέγχου όλων των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων
  5. Προβλέψεις κυβερνοασφάλειας στη λειτουργία τρένων και συστημάτων.
  6. Εξελιγμένα συστήματα επικοινωνιών και εξυπηρέτησης των επιβατών.

Από τη Γραμμή 4 του Μετρό ξεκινά στην Ελλάδα και η εφαρμογή του μοντέλου Building Information Modeling –το λεγόμενο ΒΙΜ. Μια καινοτόμα πλατφόρμα, που ενισχύεται από την Κομισιόν, αλλά αποτελεί και μέρος των μεταρρυθμίσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Καλύπτει το κενό ανάμεσα στο μελετητή και τον κατασκευαστή του έργου, συνεισφέροντας στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων σε ό,τι αφορά το τελικό κόστος των έργων, που άλλωστε αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην Ελλάδα.

 

Ισίδωρος Ρούσσος

Παναθηναϊκός: Προπονήθηκε κανονικά ο Κουρμπέλης

Με τη φιλική αναμέτρηση κόντρα στη Λοκομοτίβα να είναι πλέον στο προσκήνιο, συνεχίστηκαν οι προπονήσεις του Παναθηναϊκού, με το σημερινό πρόγραμμα να έχει μία...

Ιταλία: Το πράσινο πάσο αρχίζει να εφαρμόζεται στην Ιταλία – «Δεύτερη φάση» τον Σεπτέμβριο

Η κυβέρνηση Ντράγκι επεκτείνει την χρήση του «πράσινου πάσου εμβολιασμένου». Με απόφαση του υπουργικού συμβουλίου που μόλις ολοκληρώθηκε, αποφασίσθηκε ότι από την 1η Σεπτεμβρίου...

Μπαρτσελόνα: Έκτακτη συνέντευξη Τύπου παραχωρεί ο Λαπόρτα

Έκτακτη συνέντευξη Τύπου θα παραχωρήσει την Παρασκευή στις 12:00 (ώρα Ελλάδας) ο Ζοάν Λαπόρτα με θέμα ασφαλώς τη «βόμβα» που έσκασε στα θεμέλια της...

Λιβύη: Τριήμερο λοκντάουν επιβάλλει η κυβέρνηση για να αντιμετωπιστεί η πανδημία

Η κυβέρνηση της Λιβύης ανακοίνωσε απόψε ότι θα επιβάλει αυστηρό, τριήμερο λοκντάουν, αρχής γενομένης από το Σάββατο, για να αντιμετωπιστεί η αύξηση των κρουσμάτων...

ΚΚΕ: Οι φωτιές σβήνουν με ολοκληρωμένο σχέδιο αντιπυρικής προστασίας με επίκεντρο την πρόληψη

«Οι επικλήσεις στην ατομική ευθύνη και οι διαπιστώσεις για τα ακραία καιρικά φαινόμενα δεν σβήνουν τις φωτιές. Οι φωτιές σβήνουν με ολοκληρωμένο σχέδιο αντιπυρικής...

ΑΔΜΗΕ: Προσπάθεια προστασίας των γραμμών που τροφοδοτούν το ΚΥΤ Αγίου Στεφάνου

Προσπάθειες να θωρακιστούν κατά το δυνατόν τα συγκλίνοντα κυκλώματα Υπερυψηλής Τάσης που τροφοδοτούν το ΚΥΤ Αγίου Στεφάνου, τα οποία απειλούνται από το νότιο μέτωπο...

Σε πύρινο κλοιό η Αττική – Οι φλόγες πέρασαν στην απέναντι πλευρά της εθνικής οδού στις Αφίδνες

Τεράστιες διαστάσεις έχει λάβει η φωτιά στη βόρεια Αττική. Τιτάνιο αγώνα δίνουν οι ισχυρές δυνάμεις πυρόσβεσης. Η φωτιά πέρασε από την απέναντι πλευρά της...

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Κλείσιμο Πάρκων και Αλσών της Περιφέρειας Αττικής για λόγους ασφάλειας

Σε κλείσιμο των Πάρκων και Αλσών αρμοδιότητάς της, προχωρά η Περιφέρεια Αττικής για λόγους ασφάλειας και περιορισμού του κινδύνου πυρκαγιάς, με εντολή του περιφερειάρχη...

ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΘΗΝΑΣ Α.Ε.: «Ζωντανεύει» το Μουσείο Γεωργαντή

Ξεκίνησαν οι εργασίες για την αξιολόγηση και τον έλεγχο της στατικής επάρκειας του Μουσείου Γλυπτών και Ομοιωμάτων «Λουκία Γεωργαντή», στα πλαίσια της Προγραμματικής Σύμβασης...

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αττική λόγω της πυρκαγιάς

Με ανακοίνωση της Τροχαίας διακόπηκε η κυκλοφορία των οχημάτων, λόγω των αναζωπυρώσεων στη Βαρυμπόμπη. Στα κάτωθι σημεία: 1. Λ. Κύμης από οδό ορτανσίας στο ρεύμα προς...

SNF Nostos Run, το βράδυ της 25ης Αυγούστου

Με σύνθημα «Τρέχουμε για όσους έφυγαν, αλλά θα είναι για πάντα δίπλα μας. Τρέχουμε προς το μέλλον, έχοντας πάντα στο μυαλό μας από πού...

Athens Photo World: Εκθέσεις Καλοκαιριού 2021

Το Athens Photo World  επανέρχεται, δύο μήνες μετά την επίσημη έναρξη των εκδηλώσεων του για το 2021, και προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό δύο εξαιρετικά σημαντικές...