25.2 C
Athens
Παρασκευή, 14 Μαΐου, 2021

ΟnAthens: Έργα σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών σε τοίχους, δρόμους και πλατείες

✚ ΑΘΗΝΑ

Το καλύτερο φάρμακο είναι η αγάπη

Ο Αθήνα 9.84 σε συνεργασία με τις επτά κοινότητες του Δήμου Αθηναίων συγκεντρώνουν φάρμακα και υγειονομικό υλικό για το Κοινωνικό Φαρμακείο του Κέντρου Υποδοχής...

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του INNOVATHENS για τον Μάιο 

Το INNOVATHENS, ο κόμβος καινοτομίας και επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων, παρουσιάζει για τον μήνα Μάιο ένα πλούσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιασμένο σύμφωνα με τις...

Το πρώτο υπνωτήριο για άστεγα παιδιά στην Αθήνα

Το πρώτο υπνωτήριο για άστεγους ανήλικους, ένα πρωτοπόρο εγχείρημα σε εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο, δημιούργησε η ΜΕΤΑδραση, σε συνεργασία με σημαντικά ιδρύματα, αλλά...

Ο Δήμος Αθηναίων αλλάζει τον πολιτιστικό χάρτη της πόλης για όλους

Στην υλοποίηση ενός τριετούς σχεδίου για τον πολιτισμό, που στοχεύει πρωτίστως στην ενίσχυση των καλλιτεχνών και των εργαζόμενων στον χώρο του πολιτισμού, οι οποίοι έχουν...

Βασίλης – Φοίβος Αξιώτης: Μονόδρομος για τον δήμο Αθηναίων η ανάπλαση της Ακαδημίας Πλάτωνος

Για την ανάπλαση και ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνος και την ανέγερση του Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας, μίλησε στον Αθήνα 9.84 ο...

Ένα φιλί από την Αθήνα, για μια πόλη με συναισθήματα. Το Ίδρυμα Ωνάση παρουσιάζει την τοιχογραφία «Το φιλί» του Ηλία Παπαηλιάκη στην πλατεία Αυδή.

Η Αθήνα συνιστά τον πυρήνα των δράσεων του Ιδρύματος Ωνάση: ο συνδυασμός πόλης και πολιτισμού, ο πολίτης ως δημιουργός και ο δημιουργός ως πολίτης για μια πόλη με συναισθήματα. Με μια σειρά από υπαίθρια έργα που διεγείρουν τη σχέση των κατοίκων και των επισκεπτών με το περιβάλλον, την τοποθεσία, το χθες και, κυρίως, το σήμερα της πόλης, το Ίδρυμα Ωνάση επιδιώκει να αναδείξει μια εκ νέου σύνδεση, έναν «συντονισμό» με την πόλη, με αναφορά στις έννοιες της περιπλάνησης και της συνάντησης, της χαράς και της ενσυναίσθησης.

Η σειρά έργων OnAthens που διαπερνούν τον ιστό της πόλης, αναγεννώντας σε τοίχους σπουδαία έργα σύγχρονων Ελλήνων ζωγράφων σε μεγάλη κλίμακα, εγκαινιάζεται με την τοιχογραφία «Το φιλί» του Ηλία Παπαηλιάκη στην πλατεία Αυδή. Ένα βαθιά ανθρωποκεντρικό, εύκολα κατανοητό και, ταυτόχρονα, σύνθετο έργο, «Το φιλί» (2019) μετατρέπεται σε μια σύγχρονη τοιχογραφία για μια σύγχρονη πόλη. Δύο φιγούρες και ένα φιλί που ενώνει τους Αθηναίους και τους επισκέπτες, ως μια εικόνα τόσο συντροφική και οικεία που κάνει την καρδιά της πόλης να χτυπά πιο δυνατά.

Το Ίδρυμα Ωνάση «εκθέτει» από σήμερα το έργο του Παπαηλιάκη ως μια τοιχογραφία στην πλατεία Αυδή στο Μεταξουργείο, στο κέντρο της Αθήνας, απέναντι από τη Νέα Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ). «Το φιλί» εκπέμπει ζωή και αισιοδοξία και «ασπάζεται» από σήμερα περαστικούς και κατοίκους, τονίζοντας την αξία της ανθρώπινης επαφής, ακόμη και σε καιρούς απομόνωσης, όπως αυτή που διανύουμε.

Το έργο του διεθνώς αναγνωρισμένου Έλληνα καλλιτέχνη που κοσμεί τον τοίχο της πολυκατοικίας στην οδό Γιατράκου, σε διάσταση 22 μέτρων, επιδιώκει να προσφέρει αισθητική απόλαυση στον πυκνό ιστό της πόλης και δίνει σε όλους μας την αφορμή να ακουμπήσουμε κάπου το βλέμμα μας και να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας, μόλις σταθούμε μπροστά του.

Όλη η διαδικασία ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και η συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων υπήρξε υποδειγματική. Αυτό που μας συγκίνησε ιδιαίτερα ήταν η θετική στάση των ενοίκων της ίδιας της πολυκατοικίας. Η συνάδελφός μας, Μαρία Βασαριώτου, υπεύθυνη παραγωγής για το έργο, ήταν παρούσα στις συνελεύσεις της πολυκατοικίας και έζησε αυτό που οι περισσότεροι γνωρίζουμε ως “αληθινή αθηναϊκή στιγμή”.

Περιμένουμε, λοιπόν, να δούμε όσους κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας, εκείνους που τους αρέσει να τριγυρίζουν και να πλανώνται στην πόλη, εκείνους που –όταν τελειώσει όλο αυτό– θα κανονίζουν για ένα ποτό στο Μεταξουργείο, να δίνουν ραντεβού μπροστά στο “Φιλί”. Όπως συμβαίνει και με το “Φιλί” του Ροντέν στο κτίριο της Στέγης. Ελπίζουμε πως κάποιοι θα φιληθούν εδώ για πρώτη φορά.»

Όπως σημειώνει ο Ηλίας Παπαηλιάκης: «Το έργο εκφράζει μια ιδιαίτερη και μοναδική στιγμή δύο ανθρώπων. Ο έρωτας, η επιθυμία, η τρυφερότητα, η εγγύτητα, η αναγνώριση του άλλου είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύομαι με λίγες γραμμές. Η παρουσίαση του έργου στον δημόσιο χώρο, στοχεύει στην ενίσχυση του διαλόγου για μια πόλη πρόσφορη στη συνεύρεση και στη συνάντηση. Μια πόλη με συναισθήματα.»

Ο Ηλίας Παπαηλιάκης διακρίθηκε από νωρίς για το ιδιαίτερο ζωγραφικό του ιδίωμα. Για μια υπαινικτική ζωγραφική που αρχικά αντλούσε ερεθίσματα από την ιστορία της τέχνης και τους μεγάλους ζωγράφους, για να συνθέσει αφηγήσεις που ενίοτε απηχούσαν απειλητικά προαισθήματα. Τα έργα του εκκινούν από μια περιεκτική, γραμμική ζωγραφική, μια λιτή προσέγγιση, που όμως πλημμυρίζει από δύναμη και συναίσθημα. Το έργο του παραμένει διακριτό, είτε παρουσιάζει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, είτε εκπροσωπεί τη χώρα σε διοργανώσεις όπως η 49η Μπιενάλε Βενετίας ή η documenta 14.

Η τοιχογραφία του Παπαηλιάκη είναι το πρώτο από μία σειρά έργων μεγάλης κλίμακας σε ανάθεση και παραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση. Έργα τα οποία δίνουν διάρκεια στη στιγμή που το βλέμμα μας πέφτει πάνω τους και μας ξανασυστήνουν την πόλη που αγαπάμε, μια πόλη με συναισθήματα. Η πόλη ως καλλιτέχνης και όλοι εμείς ο καμβάς της.

Συντελεστές

Ηλίας Παπαηλιάκης, ζωγράφος

Επιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ

Project Manager Ιδρύματος Ωνάση: Μαρία Βασαριώτου

Εκτέλεση Παραγωγής: UrbanAct

Υλοποίηση: Life In Colour

Ανάθεση & Παραγωγή: Ίδρυμα Ωνάση

Σε συνεργασία με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).

Το έργο αποτελεί μεταφορά του πίνακα που εκτίθεται στην ατομική έκθεση του Ηλία Παπαηλιάκη «Τα θεωρητικά αντικείμενα: Έργα 2017-2020», στη Δημοτική Πινακοθήκη, που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).

Λίγα λόγια για τον Ηλία Παπαηλιάκη

Γεννήθηκε στην Κρήτη το 1970. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1990-1996). Το 1998 βραβεύτηκε με το 1ο βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου. Το 2001 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 49η Μπιενάλε της Βενετίας. Το 2001, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης οργάνωσε αναδρομική έκθεση με έργα του από την περίοδο 1998-2001. Το 2009, το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού (παράρτημα Βερολίνου) οργάνωσε αναδρομική έκθεση με έργα του, που ανήκουν σε γερμανικές συλλογές, από την περίοδο 2005-2009. Το 2013 ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ. Το 2017 συμμετείχε στην documenta 14 (Κάσελ και Αθήνα). Το 2018 συμμετείχε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας, με τίτλο ANTI. Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε περισσότερες από 25 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου της Πάτρας ως εντεταλμένος διδάσκων από το 2009 έως το 2019. Το 2020, η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων φιλοξένησε την έκθεσή του, «Τα θεωρητικά αντικείμενα: Έργα 2017-2020».

Λίγα Λόγια για την UrbanAct

Η UrbanΑct (μέλη και συνεργάτες) έχει ενεργή παρουσία στην Ελλάδα από το 1998. Ο κύριος στόχος της είναι η προώθηση της τέχνης και των τεχνικών της δημόσιας τοιχογραφίας (street art κ.ά.) με δράσεις που πραγματοποιούνται κυρίως στον δημόσιο χώρο. Η UrbanAct υλοποιεί οργανωμένα προγράμματα δημόσιων τοιχογραφιών, όπως τα «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια», «Χρώμα στα Νοσοκομεία» κ.ά., φεστιβάλ τοιχογραφιών, με τη συμμετοχή επώνυμων καλλιτεχνών, εικαστικές εκθέσεις και εκδόσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Το Ίδρυμα Ωνάση στην πόλη

Το Ίδρυμα Ωνάση πιστεύει στην ανάγκη της δημόσιας τέχνης στην καθημερινή ζωή της πόλης ως ένα έναυσμα για να την επανακατακτήσουμε και να την αγαπήσουμε ακόμα πιο πολύ. Ενδεικτικό είναι ότι η πρώτη καλλιτεχνική παραγωγή της Στέγης ήταν οι «Εικαστικοί Διάλογοι», το 2010, όταν 14 νέα οπτικοακουστικά έργα σύγχρονων καλλιτεχνών τοποθετήθηκαν σε δημόσιους χώρους της πόλης: σε πλατείες, πεζόδρομους και στάσεις του μετρό. Η δράση αυτή επαναλήφθηκε άλλες δύο φορές, το 2012 και το 2013, αλλά δεν ήταν η μόνη. Το φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης Fast Forward Festival, από το 2014 μέχρι το 2019, τοποθέτησε τις δράσεις του σε δημόσιους χώρους της Αθήνας, όπως στο Πεδίον του Άρεως, την πλατεία Συντάγματος, την πλατεία Ομονοίας, την πλατεία Κοτζιά και το Λιμάνι του Πειραιά, ενώ αποτέλεσε πολλές φορές έναυσμα για περιπάτους σε γειτονιές της Αθήνας, όπως στην Κυψέλη, τα Εξάρχεια και τον Κολωνό. Το Ίδρυμα Ωνάση έχει επίσης διοργανώσει εικαστικές εκθέσεις και μουσικά events «εκτός των τειχών», ξεκινώντας από τη γειτονιά της Στέγης στον Νέο Κόσμο, το Δουργούτι, το Πάντειο Πανεπιστήμιο και το ΕΜΣΤ και προχωρώντας στη Διπλάρειο Σχολή στο κέντρο της Αθήνας, στο Μουσείο της Ακρόπολης, στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, στο Ωδείο Αθηνών, στο Μέγαρο Υπατία, στο Α΄ Κοιμητήριο της Αθήνας, αλλά και στη Στοά Σπυρομήλιου, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο.

Αντετοκούνμπο: «Νιώθω κουρασμένος, αλλά αυτό είναι το ΝΒΑ»

Στο κυνήγι της δεύτερης θέσης στην Ανατολή παραμένουν οι Μπακς μετά την νίκη τους στην Ιντιάνα επί των Πέισερς με 142-133. Μετά τη λήξη...

Λίβανος: Διακόπτει την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος η τουρκική Karpowership

Η τουρκική εταιρία Karpowership, που παρέχει ηλεκτρικό ρεύμα στον Λίβανο από δύο φορτηγίδες, δήλωσε ότι διακόπτει τον εφοδιασμό λόγω καθυστερούμενων οφειλών και μιας νομικής...

Σπανούλης: «Με τσαντίζει όταν κάποιος δεν εμπιστεύεται και δεν με βάζει να παίξω»

Ο Βασίλης Σπανούλης μίλησε στο Impactalk.gr αναφέρθηκε στην απέχθεια που έχει για τον πάγκο αλλά και την μεγάλη του αγάπη για το μπάσκετ. «Με τσαντίζει...

Δελτίο Ειδήσεων στις 13:00

«Η Ελλάδα ίσως να είναι η χώρα της ευρωζώνης που θα σημειώσει την ισχυρότερη ανάπτυξη το επόμενο έτος», τόνισε η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,...

«Τα Φιλαράκια» επιστρέφουν στις 27 Μαΐου με ένα ξεχωριστό επεισόδιο

Η πολυαναμενόμενη επανένωση των «Friends» θα μεταδοθεί στις 27 Μαΐου και σε αυτή θα συμμετέχουν πολλοί διάσημοι καλεσμένοι, όπως ο Τζάστιν Μπίμπερ, η Λέιντι...

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε Βαρυμπόμπη, Καπανδρίτι και Μαλακάσα λόγω έργων

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μακράς διαρκείας θα ισχύσουν στον αυτοκινητόδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο ύψος της Βαρυμπόμπης, του Καπανδριτίου και της Μαλακάσας, με σκοπό την εκτέλεση...

Αντιπαράθεση για άδεια άνευ αποδοχών και παράταση ωραρίου στην μερική απασχόληση – Τι απαντά το υπ. Εργασίας

Aντιδράσεις εκ μέρους της αντιπολίτευσης και των συνδικάτων, έχουν προκαλέσει οι προβλέψεις του εργασιακού νομοσχεδίου για την καθιέρωση της άδειας άνευ αποδοχών στον ιδιωτικό...

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε Βαρυμπόμπη, Καπανδρίτι και Μαλακάσα λόγω έργων

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μακράς διαρκείας θα ισχύσουν στον αυτοκινητόδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο ύψος της Βαρυμπόμπης, του Καπανδριτίου και της Μαλακάσας, με σκοπό την εκτέλεση...

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Οι πολιτιστικές συλλογές του Δ. Αθηναίων δικτυώνονται για μια ψηφιακή δράση

Τι σχέση έχει η βιομηχανική κληρονομιά με την τέχνη; Πώς συνδέεται ο Πλάτωνας με τους Σαρακατσάνους και το περιοδικό «Ευτέρπη» με την Ακρόπολη; Αλήθεια,...

Ανάρπαστα τα ραντεβού στα δημοτικά κολυμβητήρια

Μεγάλο ενδιαφέρον εκδηλώνεται από τον κόσμο στα δημοτικά κολυμβητήρια, με την συμμετοχή για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας τους να έχει χτυπήσει «κόκκινο». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί...

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων: Ανοίγει για το κοινό η έκθεση του Ηλία Παπαηλιάκη «Τα θεωρητικά αντικείμενα. Έργα 2017-2020»

Η ατομική έκθεση του Ηλία Παπαηλιάκη, με τίτλο «Τα θεωρητικά αντικείμενα. Έργα 2017-2020», που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων...

Με δύο νέες εκθέσεις ανοίγει το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου 14 Μαϊου-21 Ιουνίου   Sterling Ruby at Cycladic: Ceramics 14 Μαϊου-21 Ιουνίου   Με τις δύο νέες εκθέσεις Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός. Συλλογή...