13.5 C
Athens
Κυριακή, 28 Φεβρουαρίου, 2021

διαΝΕΟσις: Μεταρρύθμιση σε τρεις κρίσιμους τομείς του δικαστικού συστήματος

✚ ΑΘΗΝΑ

Έτοιμο ακόμη ένα «Pocket Park» 750 τ.μ. στο Παγκράτι

Είναι το τρίτο «Pocket Park» που ολοκληρώνεται στην Αθήνα και καθιερώνει πλέον μία νέα τακτική στην αξιοποίηση του δημόσιου χώρου. Σε έναν εγκαταλελειμμένο χώρο...

Δέκα χρόνια χωρίς τον Μιλτιάδη Έβερτ

Οι συνοδοιπόροι και όλοι όσοι τον είχαν συναντήσει αρκετές φορές σε κοινωνικό και δημοσιογραφικό πλαίσιο, μιλούν για έναν έντιμο, δυναμικό και ανοιχτόκαρδο άνθρωπο. Άλλοι θυμούνται...

Innovathens: Διαδικτυακή Συζήτηση για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων 

Διαδικτυακή Συζήτηση για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων (GDPR) και την Καινοτομία Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, η μη...

Έτοιμο το δεύτερο «πάρκο τσέπης» στην Αθήνα

Το δεύτερο «πάρκο τσέπης» παραδίδει ο Δήμος Αθηναίων στους κατοίκους της πόλης και συγκεκριμένα του Κολωνού. Μία μικρή όαση πρασίνου στην καρδιά της γειτονιάς,...

Ο λόφος του Στρέφη ξαναγίνεται τόπος περιπάτου και αναψυχής

Ακόμη μία εμβληματική περιοχή της Αθήνας, βγαίνει από τον λήθαργο και την εγκατάλειψη. Ο λόφος του Στρέφη που έχει συνδεθεί με τον περίπατο, την...

Πώς μπορεί το δικαστικό μας σύστημα να γίνει ταχύτερο, πιο ευέλικτο και πιο αποτελεσματικό; Πώς μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη και να μην εμποδίζει τις επενδύσεις; Ποιες λύσεις μπορούν να προταθούν;

Σε ένα λεπτομερές κείμενο πολιτικής, έξι εν ενεργεία δικαστικοί λειτουργοί αναλύουν για τη διαΝΕΟσις τρία βασικά ζητήματα που επηρεάζουν το δικαστικό σύστημα στην Ελλάδα: τη χωροταξία των δικαστηρίων και των εισαγγελιών, τη διεύθυνση και διοίκηση των δικαστηρίων και των εισαγγελιών και την αξιολόγηση των δικαστών και των εισαγγελέων.

Το κείμενο πολιτικής που συνέγραψαν οι Μιχάλης Ν. Πικραμένος, Αντιπρόεδρος ΣτΕ, Αν. Καθηγητής Νομικής Σχολής Α.Π.Θ. – Ιωάννης Συμεωνίδης, Επίτροπος στη Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, Καθηγητής Νομικής Σχολής Α.Π.Θ.- Βασίλειος Π. Ανδρουλάκης, Σύμβουλος Επικρατείας, Θεοκτή Νικολαΐδου, Εφέτης- Λάμπρος Τσόγκας, Αντεισαγγελέας Εφετών και Πέτρος Αλικάκος Πρόεδρος Πρωτοδικών, Δ.Ν. παρουσιάζει την υφιστάμενη κατάσταση και τα βασικότερα προβλήματα για καθένα από τα παραπάνω ζητήματα και καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις για την επίλυσή τους.

Η Χωροταξία των Δικαστηρίων

Ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση;

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η γεωγραφική κατανομή των δικαστικών υπηρεσιών βασίζεται σε παρωχημένο σχεδιασμό και δημιουργεί προβλήματα στην αξιοποίηση του προσωπικού (δικαστικού και διοικητικού) και στη διοίκηση των δικαστηρίων.

Στην Ελλάδα η πολιτική και ποινική Δικαιοσύνη απονέμεται από 63 Πρωτοδικεία και σε ανώτερο επίπεδο από 19 Εφετεία (στη Γερμανία, με πληθυσμό που υπερβαίνει τους 80.000.000 κατοίκους, λειτουργούν 24 Εφετεία ενώ στην Ολλανδία με πληθυσμό 16.000.000 κατοίκους μόλις 5 Εφετεία).

Οι Εισαγγελίες Πρωτοδικών στη χώρα είναι 63 και οι Εισαγγελίες Εφετών 19.

Με το υφιστάμενο τοπικό μοντέλο σε κάθε πόλη λειτουργεί και μία Εισαγγελία Πρωτοδικών.

Σε ορισμένους Νομούς λειτουργούν δύο ή τρεις Εισαγγελίες Πρωτοδικών, σε πόλεις που απέχουν λίγα χιλιόμετρα η μία από την άλλη.

Η διοικητική δικαιοσύνη στην Ελλάδα, εκτός από το Συμβούλιο της Επικρατείας και το Ελεγκτικό Συνέδριο, αριθμεί 39 Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια (9 Διοικητικά Εφετεία και 30 Διοικητικά Πρωτοδικεία).

Η Ελλάδα διαθέτει τα περισσότερα διοικητικά δικαστήρια σε αναλογία πληθυσμού από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες (σε χώρες με ανάλογο πληθυσμό όπως η Αυστρία, η Πορτογαλία και η Σουηδία, λειτουργούν 9, 16 και 12 πρωτοβάθμια διοικητικά δικαστήρια αντίστοιχα).

Προτάσεις αναθεώρησης του δικαστικού χάρτη

Αναδιάταξη των δικαστικών μονάδων, αξιοποιώντας την τεχνολογία ώστε να παρέχονται οι δικαστικές υπηρεσίες ακόμα και στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας με ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων και τηλεσυνεδριάσεις.

Αξιοποίηση στον νέο σχεδιασμό των εργαλείων ευρωπαϊκών οργανισμών, που έχουν δοκιμαστεί σε πολλές χώρες.

Τα δικαστήρια θα πρέπει να διαθέτουν έναν ελάχιστο αλλά και έναν μέγιστο αριθμό δικαστικών λειτουργών (μεταξύ 40 και 80) ώστε να είναι παραγωγικά και να διασφαλίζεται η παρουσία των δικαστών στο δικαστήριο.

β) Η Διοίκηση των Δικαστηρίων

Ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση;

Τα δικαστήρια ασκούν το δικαιοδοτικό τους έργο και ταυτόχρονα αποτελούν δημόσιες υπηρεσίες που διοικούνται και διέπονται από τις αρχές διοίκησης (management).

Οι δικαστικοί λειτουργοί δεν εκπαιδεύονται σε επαρκή βαθμό για να ασκήσουν διοίκηση (το δικαστικό management αποτελούσε αντικείμενο ημερίδων και μόλις πρόσφατα εισήχθη ως διδακτική ενότητα σε μία μόνο κατεύθυνση).

Στα περιφερειακά δικαστήρια και εισαγγελίες η θέση του/της διευθύνοντος/ουσας παραμένει συνδεδεμένη αποκλειστικά με την αρχαιότητα.

Στις μεγάλες πόλεις προβλέπεται η εκλογή από την ολομέλεια και η λειτουργία τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης για τα δικαστήρια και μονομελούς οργάνου διεύθυνσης στις εισαγγελίες. Εδώ τα προβλήματα διοίκησης προέρχονται κυρίως από το ανορθολογικό μέγεθος των δικαστηρίων και εισαγγελιών.

Μέχρι σήμερα δεν προβλέπεται τυπικά ούτε διενεργείται άτυπα κάποια αξιολόγηση ως προς το αν ένας/μία δικαστικός λειτουργός έχει, πράγματι, τις προϋποθέσεις για να διευθύνει ένα δικαστήριο ή μια εισαγγελία.

Προτάσεις αναθεώρησης του δικαστικού χάρτη

Οργάνωση προγραμμάτων επιμόρφωσης στη Σχολή Δικαστών για τη διεύθυνση των δικαστηρίων.

Πλήρωση των θέσεων των διευθυνόντων τα περιφερειακά δικαστήρια με επιλογή από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο με βάση το βιογραφικό και τον υπηρεσιακό φάκελο των υπηρετούντων και παραμονή στις θέσεις για μία διετία.

Στα δικαστήρια και τις εισαγγελίες των μεγάλων πόλεων να παραμείνει το ίδιο σύστημα εκλογής, όμως οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν παρακολουθήσει σεμινάρια διοίκησης στην ΕΣΔι και να μπορούν να επανεκλεγούν ακόμη μία φορά.

Αξιολόγηση της θητείας των διευθυνόντων/νουσών βάσει ειδικών κριτηρίων

Ο/Η διευθύνων θα πρέπει να διατηρεί σχέση συνεργασίας με τον/την προϊστάμενο/η γραμματείας που θα αξιολογείται βάσει αξιόπιστου συστήματος.

Ανάθεση των τμημάτων σε προέδρους με βάση την εμπειρία και τις δεξιότητες που διαθέτουν στις υποθέσεις του τμήματος.

Υιοθέτηση από τους προέδρους καλών πρακτικών στον συντονισμό του τμήματος, ιδίως ως προς τον καταμερισμό της εργασίας.

γ) Η Αξιολόγηση των Δικαστών και Εισαγγελέων

Ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση;

Όπως είναι σήμερα οργανωμένη η επιθεώρηση δεν προσφέρει αξιόπιστη εικόνα ούτε των αξιολογουμένων σε ατομικό επίπεδο, ούτε των δικαστηρίων ως οργανωτικών μονάδων.

Η αξιολόγηση των δικαστικών λειτουργών ανατίθεται σε συναδέλφους τους επιθεωρητές που κατέχουν ανώτατους βαθμούς και κληρώνονται για ετήσια θητεία.

Κάθε επιθεωρητής/ρια αναλαμβάνει να επιθεωρήσει το έργο μεγάλου αριθμού δικαστικών λειτουργών που υπηρετεί στην περιφέρειά του/της μετακινούμενος/η συχνά μεταξύ περισσότερων πόλεων.

Οι επιθεωρητές κληρώνονται, έχουν σύντομη θητεία, και ο αριθμός τους είναι μικρός σε σχέση με το σύνολο των αξιολογουμένων.

Τα κριτήρια αξιολόγησης δεν έχουν εκσυγχρονιστεί, με συνέπεια να μην αξιολογείται η διοικητική ικανότητα όσων ασκούν καθήκοντα διευθύνοντος και να δίνεται μεγάλο βάρος στην ποσοτική απόδοση.

Οι επιθεωρητές ακολουθούν συνήθως τον εύκολο δρόμο των εκθέσεων αξιολόγησης με στερεότυπο περιεχόμενο.

Προτάσεις για την καλύτερη αξιολόγηση των δικαστών και εισαγγελέων

Ορισμός των επιθεωρητών από τις ολομέλειες με βάση τα προσόντα και τις δεξιότητες που διαθέτουν σε θέματα διοίκησης, επιθεώρησης και αξιολόγησης.

Αύξηση της θητείας και του αριθμού τους ώστε να ασκούν τα καθήκοντα περισσότερο χρόνο και να υπάρχει καλύτερη αναλογία επιθεωρητών – αξιολογουμένων.

Διαίρεση της χώρας σε περισσότερες περιφέρειες επιθεώρησης ώστε κάθε επιθεωρητής να είναι αρμόδιος για την αξιολόγηση μικρότερου αριθμού δικαστηρίων και δικαστικών λειτουργών.

Καθορισμός με αναλυτικό τρόπο των κριτηρίων και της μεθόδου αξιολόγησης, προκειμένου να εκσυγχρονισθεί το υφιστάμενο πλαίσιο με βάση τις διεθνείς και τις ευρωπαϊκές εξελίξεις και να περιοριστούν οι μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των επιθεωρητών.

Εμπλουτισμός των κριτηρίων αξιολόγησης ώστε να ελέγχεται π.χ. η ικανότητα στις διαδικασίες διαμεσολάβησης, η ταχύτητα προσαρμογής σε νέους τομείς του δικαίου, η ευχέρεια ανταπόκρισης σε πρόσθετα καθήκοντα, όπως η εκπαίδευση νέων δικαστών, η συμμετοχή σε επιτροπές και συμβούλια.

Υιοθέτηση καλών πρακτικών από τους επιθεωρητές για ενιαία εφαρμογή κριτηρίων αξιολόγησης.

Σύσταση ειδικής υπηρεσίας σε κάθε ανώτατο δικαστήριο που να υποστηρίζει την επιθεώρηση.

Ενίσχυση του εποπτικού ρόλου των διευθυνόντων/νουσών των δικαστηρίων και καλύτερη οργάνωση της εσωτερικής επικοινωνίας εντός του δικαστηρίου ώστε να διευκολύνεται το έργο της επιθεώρησης.

Μπορείτε να διαβάσετε μια σύνοψη των προτάσεων εδώ (PDF) και ολόκληρο το κείμενο πολιτικής εδώ.

Εμβολιασμοί: Πότε θα χτιστεί το τείχος ανοσίας στην Ελλάδα – Στο 54% τον Αύγουστο

Με τρία εμβόλια διαθέσιμα (Pfizer, Moderna, AstraZeneca) και άλλο ένα στον προθάλαμο της έγκρισης (Johnson&Johnson), η ανάσχεση της πανδημίας διαφαίνεται εφικτή, καθώς περί τα...

Ρωσία-κορονοϊός: Σε 11.359 ανέρχονται τα νέα κρούσματα και σε 379 οι θάνατοι

Η Ρωσία ανακοίνωσε σήμερα ότι το 24ωρο που πέρασε κατέγραψε 11.359 νέα κρούσματα του κορονοϊού, με τα οποία ο συνολικός αριθμός τους στη χώρα...

Ντεμπούτο και τελικός για τον Τσερούντολο

Ούτε στα πιό... τρελά του όνειρα, δεν θα μπορούσε να φαντασθεί ο Χουάν Μανουέλ Τσερούντολο, καλύτερο ντεμπούτο στα τουρνουά της ATP. Ο 19χρονος Αργεντινός τενίστας,...

Ψυχρή σιβηρική εισβολή με κάθετη πτώση της θερμοκρασίας

Η μεταφορά ψυχρών αερίων μαζών από τη Σιβηρία προς τη χώρα μας θα έχει ως αποτέλεσμα την εκδήλωση μιας ψυχρής εισβολής από σήμερα, με...

Σπ. Λιβανός: Με πράξεις στηρίζουμε το αγροτικό εισόδημα από αθέμιτες πρακτικές

Τη βούληση της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να στηρίξει τις μικρομεσαίες παραγωγικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις του πρωτογενούς τομέα καταδεικνύει...

Παράσταση διαμαρτυρίας δικηγόρων στο Μαξίμου

Παράσταση διαμαρτυρίας στο Μέγαρο Μαξίμου για την κυβερνητική στάση ως προς τη λήψη μέτρων στήριξης των δικηγόρων κατά τη διάρκεια της πανδημίας και την...

Νέες απειλές Ακάρ: Όσα μαχητικά και πολεμικά πλοία και να αγοράσει η Ελλάδα, δε φτάνουν

Νέες απειλές εναντίον της Ελλάδας εξαπέλυσε ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Χουλουσί Ακάρ, δείχνοντας για μια ακόμα φορά την ενόχλησή του για την αμυντική θωράκιση...

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Κ. Μπακογιάννης: Οι νόμοι πρέπει να ισχύουν για όλους

«Η δημοκρατία δεν μπορεί να υποκύπτει σε εκβιασμούς κατά συρροή επαγγελματιών δολοφόνων. Οι νόμοι πρέπει να ισχύουν για όλους» δηλώνει σε συνέντευξή του στο...

Επιχείρηση έρευνας και διάσωσης ατόμου στην Πάρνηθα

Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχείρηση έρευνας και διάσωσης ατόμου στο φαράγγι της Γκούρας στην Πάρνηθα. Στην επιχείρηση λαμβάνουν μέρος 9 πυροσβέστες με τρία οχήματα και την...

Συγκέντρωση υπέρ του Κουφοντίνα – Κλειστή η Αμαλίας

Συγκέντρωση πραγματοποιούν οργανώσεις της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς, αναρχικές συλλογικοτήτες, δικηγόροι και νεολαίες κομματων, υπέρ του απεργού πείνας φυλακισμένου, Δημήτρη Κουφοντίνα Κλειστή η Λεωφόρος Αμαλίας. Βίκτωρας Αντωνόπουλος

Μία εκπαιδευτική πλατφόρμα «αναζωογονεί» τα μαθήματα εξ αποστάσεως

Η πανδημία «δοκιμάζει» μεταξύ άλλων και την εκπαιδευτική διαδικασία, με τους εκπαιδευτικούς να «σηκώνουν το βάρος» της τηλε-εκπαίδευσης, αναζητώντας παράλληλα τρόπους να διευρύνουν τις...

Πρόγραμμα εθελοντισμού για αδέσποτα – Περισσότεροι από 500 οι εθελοντές

Σε λειτουργία βρίσκεται εδώ και περίπου δυο μήνες πρόγραμμα εθελοντισμού για τα αδέσποτα ζώα του Δήμου Αθηναίων. Είναι η πρώτη οργανωμένη προσπάθεια στο Δήμο να...

Bottom Fullwidth