back to top
23 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

23 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

«Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας»: Ακούσαμε το ραδιοφωνικό έργο του Φεστιβάλ Αθηνών

Διαβάστε επίσης

Πλησίασε την οθόνη του υπολογιστή. Ένα κενό έγγραφο την «κοιτούσε κατάματα». Τι να έγραφε άραγε για τους δολοφόνους που μόλις άκουσε στο Radio Plays του Φεστιβάλ Αθηνών; Μετά την ακρόαση του έργου οι κινήσεις είχαν πια άλλη σημασία. Το φιλμ νουάρ, είχε συναντήσει τη μαγεία του ραδιοφώνου, κάπου χωμένο σε ένα υπόγειο τζαζ κλαμπ στη Νέα Ορλεάνη της δεκαετίας του΄60. Τα δάχτυλα έτρεξαν στο πληκτρολόγιο.

Ο Αργύρης Ξάφης σκηνοθέτησε το διήγημα «Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας» του Νεοκλή Γαλανόπουλου για λογαριασμό του Φεστιβάλ Αθηνών. Εν μέσω της δεύτερης καραντίνας για την πανδημία του κορονοϊού, και με τα θέατρα κλειστά, η πολιτιστική ζωή έχει αλλάξει στην Αθήνα. Προέρχεται κυρίως μέσα από τον υπολογιστή. Όμως η περίπτωση των radio plays είναι διαφορετική: δημιουργήθηκαν εξαρχής για την παρούσα συγκυρία. Πέντε καταξιωμένοι σκηνοθέτες διασκεύασαν για ακρόαση πέντε αστυνομικά διηγήματα ελλήνων συγγραφέων, ενώ η μουσική τζαζ γράφτηκε ειδικά για την περίσταση.

Έξω ο αέρας φυσούσε και το «Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας» έπαιζε. Το χιούμορ και το μυστήριο πλανιόντουσαν στο αέρα. Όλα ξεκινούν με ένα ραντεβού δύο συγγραφέων αστυνομικών διηγημάτων, και η παράσταση αρχίζει: η υπόθεση γλιστράει από την μια ιστορία στην άλλη, μέσα από σύννεφα καπνού και με σύντροφο τον γλυκό ήχο της τζαζ. Τρεις διαφορετικές ιστορίες, με τρεις διαφορετικούς φόνους και τρεις διαφορετικούς ενόχους συνθέτουν το συγκεκριμένο διήγημα που δημοσιεύτηκε στον πέμπτο τόμο της σειράς «Ελληνικά εγκλήματα», που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη. Αλλά όπως συμβαίνει πάντα στο φίλμ νουάρ τίποτα δεν είναι όπως ακριβώς φαίνεται.

Εδώ ο Αργύρης Ξάφης μοιάζει να είναι ο μαέστρος και όχι σκηνοθέτης. Καθοδηγεί με δεξιοτεχνία τους εννέα ηθοποιούς του σαν μια καλοκουρδισμένη τζάζ μπάντα, σε ένα απαλό αβίαστο ηχητικό αποτέλεσμα. Οι ηθοποιοί Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Αντώνης Γκρίτσης, Χρήστος Κοντογιώργης, Δέσποινα Κούρτη, Κώστας Μπερικόπουλος, Δημήτρης Παπανικολάου, Νίκος Χατζόπουλος, Αλεξάνδρα Λέρτα και Ιώβη Φραγκάτου είναι ένα ταιριαστό σύνολο που με τη φωνή του, δεν ερμηνεύει απλά τον ρόλο, αντικαθιστά στην ουσία όλα τα στοιχεία της παράστασης: τα φώτα, τα σκηνικά και τα κουστούμια. Το δερμάτινο τσαντάκι, το υπόγειο κελάρι, ο διακόπτης που ανάβει. Μπορεί τα στοιχεία αυτά να λείπουν όμως νομίζεις ότι θα απλώσεις τα χέρια σου και θα τα πιάσεις. «Βλέπεις» τα φώτα να αλλάζουν από ψυχρά σε θερμά, τον συγγραφέα Περικλή Δημούλη να εμφανίζεται από το ημίφως, έναν δυνατό προβολέα να φωτίζει τον ένοχο.

Κοίταξε το άδειο φλιτζάνι καφέ μπροστά της. Τι άλλο μπορούσε να πει άραγε; Τίποτα. Ο ένοχος γυρίζει άλλωστε πάντα στον τόπο του εγκλήματος. Απλά πάτησε το play στο επόμενο radio plays. Μια φωνή την κάλεσε: Καλωσόρισες στην κόλαση, γλυκιά μου….

Βάσια Μπακετέα

Πληροφορίες

http://greekfestival.gr/to-mellon-tis-ellinikis-astynomikis-logotechnias/

Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας

του Νεοκλή Γαλανόπουλου

Σκηνοθεσία Αργύρης Ξάφης

Μουσική σύνθεση Αλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης

Με τους Κωνσταντίνο Ασπιώτη, Αντώνη Γκρίτση, Χρήστο Κοντογιώργη, Δέσποινα Κούρτη, Κώστα Μπερικόπουλο, Δημήτρη Παπανικολάου, Νίκο Χατζόπουλο

Παίζουν οι μουσικοί Κίμωνας Καρούντζος (κοντραμπάσο), Γιάννης Παπαδόπουλος (πιάνο), Γιώτης Σαμαράς (κιθάρα), Δημήτρης Τσάκας (σαξόφωνο), Ιάσονας Wastor (ντραμς)

Φωνητικά Αλεξάνδρα Λέρτα, Ιώβη Φραγκάτου

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα