back to top
20.8 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

20.8 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Στο 29% ο ψηφιακός αναλφαβητισμός στην Ελλάδα

Διαβάστε επίσης

Παραμένει σε υψηλό επίπεδο ο ψηφιακός αναλφαβητισμός στη χώρα μας με το ποσοστό των μη χρηστών του διαδικτύου να ανέρχεται στο 29%, όπως καταγράφεται στην έρευνα του World Internet Project, την οποία παρουσίασε η ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ και συζήτησε, διαδικτυακά, με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος, Διευθυντής Περιεχομένου του μη κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε- μεταξύ άλλων-  στις νέες ψηφιακές υπηρεσίες που θα διατεθούν σύντομα στους πολίτες , το  Μητρώο Διαδικασιών και τις νέες ταυτότητες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του World Internet Project, που πραγματοποιήθηκε τηλεφωνικά, σε δείγμα 1208 ατόμων το 59% των μη χρηστών είναι ηλικίας άνω των 65 ετών, γυναίκες σε ποσοστό 57,7% ενώ η συντριπτική πλειοψηφία τους δεν εργάζεται, πρόκειται δηλαδή για συνταξιούχους, νοικοκυρές, ανέργους και άτομα που έχουν αναλάβει τη φροντίδα κάποιου προσώπου. Επίσης, σε ποσοστό που ξεπερνά το 85% οι μη χρήστες είναι απόφοιτοι λυκείου ή έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση. Τα μεγαλύτερα ποσοστά καταγράφονται στην Αττική (28%) και την Κεντρική Μακεδονία (18,1%) ενώ οι λόγοι μη χρήσης του ίντερνετ είναι η έλλειψη χρησιμότητας ή ενδιαφέροντος (46,,7%), η σύγχιση όσον αφορά τις νέες τεχνολογίες (35.7%), το υψηλό κόστος (4,2%), έλλειψη χρόνου (1.4%) και άλλοι λόγοι (7,7%).

” Έχουν δοθεί πανευρωπαϊκά διεκατομμύρια για προγράμματα. Οι ψηφιακές δεξιότητες είναι όντως ένα θέμα που μας απασχολεί” τόνισε ο Κυριάκος Πιερρακάκης απαντώντας σε ερώτηση του κοινού που παρακολούθησε τη διαδικτυακή συζήτηση .” Έχουμε προσπαθήσει να ξεκινήσουμε σχετικές πρωτοβουλίες. Εάν κάνεις κλικ  στο nationaldigitalacademy.gov.gr θα μπορέσεις να βρεις πάνω από 150 μαθήματα. Πήραμε υλικό που το θεωρήσαμε αξιόπιστο από τα ελληνικά πανεπιστήμια και τα μαθήματα παρέχονται δωρεάν. Ένα δεύτερο κομμάτι του σκεπτικού μου προκύπτει από τον τρόπο που σχεδιάζεις τις ίδιες της υπηρεσίες, δηλαδή κάποιες ψηφιακές υπηρεσίες είναι πολύπλοκες κάποιες άλλες είναι εξόχως απλές. Δηλαδή στο μαιευτήριο δεν χρειάζεται να έχεις κάποια δεξιότητα αλλά ένα κινητό που να λαμβάνει sms. Στην άυλη συνταγογράφηση χρειάζεται εγγραφή στο σύστημα μία φορά και να δώσεις το κινητό σου ή  το email σου- δεν χρειάζεται κάποια προχωρημένη δεξιότητα” σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης και πρόσθεσε:” Μεγάλο κομμάτι της εξίσωσης είναι αυτό που λένε service design , πώς σχεδιάζω κάποια υπηρεσίες εύκολα και σωστά. Πρέπει να έχουμε ένα μείγμα στη στρατηγική μας που να κάνουμε και τα δύο. Προσπαθούμε αλλά η πολυπλοκότητα των υφιστάμενων γραφειοκρατικών διαδικασιών δρα επιβαρυντικά”.

“Στο θέμα των τιμών, πράγματι οι τιμές είναι ψηλές όμως, θέλω να είμαι δίκαιος, δεν είναι τόσο υψηλές όσο κυκλοφορεί στον δημόσιο διάλογο ή όσο συζητάμε σε διάσπορες μελέτες. Νομίζω ότι έχουμε αδικήσει λίγο τους εαυτούς μας Η Ελλάδα εάν βγάζαμε τη φορολογία το κόστος θα ήταν στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η φορολογία αυξάνει το κόστος, θέλουμε να πέσει γιατί είναι ζήτημα προσβασιμότητας και ευελπιστούμε να γίνει” υπογράμμισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Στον αντίποδα των μη χρηστών, το 71% των ερωτηθέντων αυτοπροσδιορίζονται ως χρήστες- δηλαδή οι χρήστες στη χώρα μας αυξήθηκαν κατά 8,8% από το 2017 έως το 2019.
Μάλιστα, οι περισσότεροι δηλώνουν έμπειροι χρήστες με μέσο όρο εμπειρίας τα 12.5 έτη. Περισσότεροι από τους μισούς έμπειρους χρήστες είναι άνδρες ενώ οι γυναίκες ανέρχονται στο 45.4%. Από την έρευνα, προκύπτει ακόμη θετική σύζευξη μεταξύ μακροχρόνιας χρήσης του διαδικτύου – υψηλότερου εκπαιδευτικού επιπέδου και μηνιαίου εισοδήματος.

Επίσης, το 75,7% των χρηστών χρησιμοποιεί καθημερινά την ηλεκτρονική αλληλογραφία και το 40,1 χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για τηλεφωνικές κλήσεις. Ένα 44.7% των χρηστών διαβάζουν καθημερινά ειδήσεις στο ίντερνετ ωστόσο λιγότεροι από 1 στους 100 εκτιμά ως αξιόπιστες τις πληροφορίες που διακινούνται το διαδίκτυο. Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι 81% μπαίνει στο ίντερνετ από το κινητό ενώ ένας στους τρεις περίπου χρησιμοποιεί την σύνδεση κάποιου άλλου.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας μας, η οποία παραμένει στην 26η θέση μεταξύ των χωρών μελών της ΕΕ όσον αφορά στον δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας,  είναι πρωταρχικός στόχος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η δυνατότητα να μπορεί κάποιος χρησιμοποιεί ψηφιακά τις δημόσιες υπηρεσίες όχι μόνο θα περιορίσει την ταλαιπωρία αλλά και το κόστος.   Αν και το κόστος της γραφειοκρατίας δεν έχει υπολογιστεί ακριβώς σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του ΟΟΣΑ, στην οποία αναφέρθηκε  ο Κυριάκος Πιερρακάκης, η Ελλάδα δαπανούσε το 6.8% του ΑΕΠ σε γραφειοκρατικές διαδικασίες.

“Οι περισσότερες διαδικασίες δεν έχουν ψηφιοποιηθεί” επισήμανε ο κ. Πιερρακάκης και υπογράμμισε ότι ήδη βρίσκεται στα σκαριά η δημιουργία Μητρώου Διαδικασιών.

“Είναι μια πρωτοβουλία που θα “τρέξει” η Γενική Γραμματεία Ψηφιακών Συστημάτων, η οποία θα προσπαθήσει να καταγράψει όλες τις διαδικασίες του Κράτους και να τις ορίσει. Να υπάρχει ένα σημείο όπου είναι γραμμένο σαν γρανίτης ότι η διαδικασία είναι αυτή. Αυτό είναι κάτι που θα ψηφιστεί τώρα. Έχουμε δύο νομοθετικές πρωτοβουλίες μέσα στο επόμενο δίμηνο. Η μία λέγεται Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Οι συνεργάτες του υπουργείου το αποκαλούν το “Σύνταγμα της Πληροφορικής”, με την έννοια ότι θα προσπαθήσουμε να ενσωματώσουμε όλους τους υφιστάμενους νόμους που έχουν ψηφιστεί τα προηγούμενα χρόνια για να τους φέρουμε στο σήμερα, θα ενσωματώσουμε τον κώδικα τηλεπικοινωνιών, ευρωπαϊκές οδηγίες κι εκεί θα ενσωματωθεί και η πολυσυζητημένη κατάργηση του φαξ. Όμως, η πιο σημαντική μεταρρύθμιση είναι ο προσωπικός αριθμός του πολίτη θα έχουμε έναν αριθμό αντί για πολλαπλούς αριθμούς”.

Η δεύτερη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αφορά τα οπτικοακουστικά. Στόχος είναι να δοθούν κίνητρα για ξένες και ελληνικές παραγωγές στη χώρα μας και παράλληλα να απλοποιηθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για τις παραγωγές.

Μάγδα Μπουλούκου

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα