back to top
16.2 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

16.2 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Politico: «Γρίφος» το άνοιγμα των σχολείων σε όλη την Ευρώπη – Τα δεδομένα και οι κίνδυνοι

Διαβάστε επίσης

Η Ευρώπη αντιμετωπίζει δύο προβλήματα σε ό,τι αφορά το άνοιγμα των σχολείων μετά την πανδημία του κορoνοϊού.

Πρώτον, εξετάζονται οι κίνδυνοι του ανοίγματος των σχολείων ξανά έναντι της πιθανούς ζημίας που συνέβη με το κλείσιμό τους σε συνδυασμό με την οικονομική ανάκαμψη αλλά και την ψυχική υγεία. Ακόμα πιο δύσκολο θα είναι για κάθε κυβέρνηση να πείσει τους ανήσυχους γονείς ότι ήρθε η ώρα να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Καθώς η Ευρώπη υπολογίζει το κόστος σχεδόν τεσσάτων μηνών της πανδημίας οι κυβερνήσεις καλούνται να πάρουν αποφάσεις.

«Πρόκειται για τα πιο δύσκολα θέματα» για κάθε κυβέρνηση παραδέχεται ο πρόεδρος του Βασιλικού Κολλεγίου Παιδιατρικής και Παιδικής Υγείας, Russel Viner. «Πρόκειται για εξαιρετικά δύσκολη δουλειά καθώς χρειάζεται να διατηρηθούν οι ισορροπίες».

Χωρίς να υπάρχουν εύκολες απαντήσεις, η Ευρώπη δεν έχει κατορθώσει να έχει μια συνεπή προσέγγιση. Η Γερμανία ξεκίνησε πρώτη με το άνοιγμα σχολείων τον Απρίλιο με πρώτους τους μεγαλύτερους σε ηλικία μαθητές. Στην Αγγλία, θα γίνει το ακριβώς αντίθετο. Τα δημοτικά θα ανοίξουν εκ νέου τον Ιούνιο.

«Δεν θέλουν τα παιδιά τους να γίνουν πειραματόζωα»

Στο Βέλγιο αυτή την εβδομάδα ξεκίνησε η επιστροφή των τελειόφοιτων σε δημοτικά και γυμνάσια. Στην Ιταλία και την Ισπανία τα σχολεία θα ανοίξουν τον Σεπτέμβριο.

Τα πράγματα περιπλέκονται καθώς οι γονείς δεν συμφωνούν πάντα με τα κυβερνητικά σχέδια. Ήδη για παράδειγμα 500,000 Βρετανοί έχουν υπογράψει αίτημα διεκδικώντας το δικαίωμα της επιλογής σε σχέση με την επιστροφή των παιδιών στο σχολείο. Στη Δανία όταν άνοιξαν ξανά τα σχολεία τον Απρίλιο κάποιοι γονείς αποφάσισαν να κρατήσουν τα παιδιά τους στο σπίτι λέγοντας ότι δεν θέλουν να γίνουν «πειραματόζωα».

Και δεν είναι μόνο τα παιδιά ο μοναδικός παράγοντας σε αυτή τη δύσκολη εξίσωση.

«Χρειάζεται να σκεφθούμε τους κινδύνους είτε ανοίξουν τα σχολεία, είτε παραμείνουν κλειστά τόσο για τα παιδιά αλλά και για τους γονείς, τους δασκάλους, τους εργαζόμενους σε αυτά» επισημαίνει ο Martin McKee, καθηγητής Ευρωπαϊκής Δημόσιας Υγείας στο London School of Hygiene.

«Τα παιδιά είναι εντάξει»

Αυτό στο οποίο ουσιαστικά βασίζονται όλες οι κυβερνήσεις είναι η επιστήμη η οποία ελπίζουν ότι θα τους βοηθήσει να πάρουν τις πιο ορθές αποφάσεις σε σχέση με τα σχολεία.  Όταν ξέσπασε η πανδημία, έγινε γρήγορα αντιληπτό ότι τα παιδιά δεν κολλούσαν τόσο εύκολα τον ιό, ούτε γίνονταν φορείς του.

«Σε κάθε μεγάλη χώρα τα παιδιά έχουν επηρεαστεί πολύ λίγο από τον κορωνοϊό, αν δούμε τη συνολική εικόνα» δήλωσε ο Viner σε συνέντευξη Τύπου στις 13 Μαϊου. Στην Κίνα, τις ΗΠΑ, την Ιταλία, την Ολλανδία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο μόνο 1 με 2% των συνολικών κρουσμάτων αφορούσε παιδιά κάτω των 18 ετών, προσέθεσε.

Αλλά στα τέλη Απριλίου και ενώ ήδη αρκετές κυβερνήσεις σχεδίαζαν το άνοιγμα εκ νέου των σχολείων υπήρξε ένα νέο δεδομένο: μια σπάνια μολυσματική ασθένεια είχε κάνει την εμφάνισή της σε κάποια παιδιά.

Επρόκειτο για το σύνδρομο που περιγράφεται ως Kawasaki και το οποίο προκάλεσε τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας να κηρύξει «έκτακτη ανάγκη» για περαιτέρω στοιχεία σχετικά με την ασθένεια και για την οποία τελικά κατέληξε ότι σχετίζεται με το σύνδρομο του κορωνοϊού.

Αλλά ειδικοί όπως ο Viner επισημαίνουν ότι το γεγονός ότι πρόκειται για ένα σπάνιο σύνδρομο δεν θα πρέπει να επηρεάσει τις αποφάσεις σχετικά με το άνοιγμα ή μη των σχολείων. «Ο κίνδυνος να ασθενήσουν σοβαρά από τον κορωνοϊό παιδιά παραμένει εξαιρετικά χαμηλός» επισημαίνει.

Ο κίνδυνος … της εξάπλωσης

Όσοι καλούνται να λάβουν σχετικές αποφάσεις για τα σχολεία ανησυχούν κυρίως για το πόσο εύκολα τα παιδιά μπορούν να γίνουν φορείς μετάδοσης του ιού.  Πρόκειται για μια εύλογη ανησυχία καθώς η εμπειρία δείχνει ότι τα παιδιά είναι οι κατ’ εξοχήν φορείς μετάδοσης άλλων ασθενειών όπως η κοινή γρίπη ή παιδικές ασθένειες όπως η ιλαρά.

«Αυτός είναι ο μεγαλύτερος φόβος» παραδέχεται ο Michael Hoelscher, επικεφαλής επιδημιολόγος του Πανεπιστημίου του Μονάχου.

Μια μόνο μελέτη που ανέλυσε τη δυνατότητα μετάδοσης στα σχολεία πάντως έδειξε πολύ περιορισμένη εξάπλωση του κορωνοϊού παρά το γεγονός ότι η ίδια η έρευνα αναφέρει ότι «τα στοιχεία παραμένουν εξαιρετικά λίγα».

Η διεύρυνση των ανισοτήτων

Για κάποιους ειδικούς υπάρχει η ανησυχία της διεύρυνσης των ανισοτήτων μεταξύ των παιδιών που ζουν σε εύπορες περιοχές και εκείνων που ζουν σε υποβαθμισμένες.

Πράγματι έρευνα που διεξήγαγε στην Αγγλία το Ινστιτούτο «Δημοσιονομικών Μελετών» έδειξε ότι στη διάρκεια της πανδημίας , μαθητές από εύπορες οικογένειες είχαν μεγαλύτερη πρόσβαση σε εξατομικευμένες πηγές μάθησης, ενώ οι γονείς τους μπορούσαν να τα στηρίξουν. Βέβαια τα προβλήματα αυτά δεν σταματούν με το άνοιγμα των σχολείων.

Αποτελεί πάντως πρόκληση η «επανεισαγωγή» των μαθητών στις τάξεις. Εκεί υπάρχουν αρκετές προκλήσεις όπως το να μάθουν τα παιδιά τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης, κάτι εξαιρετικά δυσκολο ειδικά στις μικρές ηλικίες.

Οι ειδικοί καταλήγουν πως «οι κοινωνίες πρέπει να παίρνουν αποφάσεις» και πως εφ’ όσον δεν υπάρχει ορατό τέλος για την πανδημία, τα σχολεία θα πρέπει κάποια στιγμή α ανοίξουν. «Θα πρέπει όλοι να μάθουν να ζουν με τον ιό» καταλήγουν.

https://www.politico.eu/article/coronavirusschoolseuropepolicyconundrum/

Αλεξάνδρα  Βουδούρη

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +

spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα