back to top
18.6 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

18.6 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Γράμμα στον κ. Νίκο Γκάτσο- 1994

Διαβάστε επίσης

Η μοναδική φορά που συνάντησε ο Γιώργος Ανδρέου τον Νίκο Γκάτσο ήταν στον “ΣΕΙΡΙΟ” του Μάνου Χατζιδάκι, τον χειμώνα του 1987. Έπαιζε πιάνο με τον Νίκο Παπάζογλου Ο Γκάτσος είχε πάει να ακούσει το πρόγραμμα στο οποίο συμμετείχαν ο Σαββόπουλος, ο Παπάζογλου, ο Ξυδάκης, οι ΦΑΤΜΕ, οι Δυνάμεις του Αιγαίου και φυσικά ο Μάνος Χατζιδάκις με Πασπαλά, Λέκκα, Λιούγκο). Μετά την παράσταση πήγαν όλοι μαζί σε κάποιο εστιατόριο.
Εκεί ο Ανδρέου ρώτησε τον Γκάτσο με ποιόν μεγάλο ομότεχνο του θεωρεί πως “συνομιλεί”. Ο Γκάτσος απάντησε “με τον Ρόμπερτ Ζίμερμαν”. Δηλαδή τον Μπόμπ Ντύλαν.

Όταν πέθανε ο Γκάτσος, ο Γιώργος Ανδρέου έγραψε το “Γράμμα στον κ. Νίκο Γκάτσο”. Στην αρχή ο στίχος έλεγε “Το σπασμένο βιολί του Ντύλαν ακόμα ουρλιάζει”. Δίστασε όμως. Σκέφτηκε πως δεν θα κατανοούσε την σύνδεση ένας ακροατής που δεν θα γνώριζε το περιστατικό της συνάντησής τους. Το έκανε “Το σπασμένο βιολί του κόσμου ακόμα ουρλιάζει”.

Στο τραγούδι αυτό προσπάθησε να μιλήσει για την γενιά τού Γκάτσου, , την λαμπρή “γενιά του ’30” και τα ευλογημένα “κολλήματα” της: Ο Μακρυγιάννης κι ο Θεόφιλος, ο Ανδρούτσος και το ’21, η Στέρνα του Σεφέρη, η Άνοιξη του Ελύτη, ο Οδυσσέας και η Περσεφόνη, η Σκοτεινή Μητέρα, “η φωτιά πληγή” της ελληνικής ταυτότητας και του προορισμού μας μέσα στον σύγχρονο κόσμο, η Κρήτη και η Μάνη των τραγουδιών του Γκάτσου με το Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη, τον Ξαρχάκο, τον Μούτση. Γκάτσος και Ντύλαν -κι οι δυο τους με κρυμμένο πίσω τον Ρεμπώ, τον Πάουντ, τον Λόρκα, τον Ευριπίδη, όλη την ποίηση του καιρού μας και του παρελθόντος, το Δημοτικό μας τραγούδι και την Κάντρυ Φολκ, τα Μπλουζ και τα Ρεμπέτικα. Κι η Τάνια Τσανακλίδου που άκουσε πρώτη το τραγούδι κι είπε “εγώ θα το πω”. Και το είπε.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα