24 C
Athens
Σάββατο, 8 Αυγούστου, 2020

διαΝΕΟσις: Οι Έλληνες Μαθητές Και Το PISA 2015

✚ ΑΘΗΝΑ

Υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, «το παιδί, η πόλη και τα μνημεία»

Υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, τέθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία», σφραγίζοντας...

Αthens Film Office: Η Αθήνα διεκδικεί να γίνει πόλος έλξης για τη διεθνή κινηματογραφική παραγωγή

Τη λειτουργία Γραφείου εξυπηρέτησης των γυρισμάτων κινηματογραφικών παραγωγών στη χώρα, σε συνεργασία με το γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών του Δήμου Αθηναίων, εξήγγειλε μέσω του...

Μουσεία και Πολιτιστικά Κέντρα του Δήμου Αθηναίων ανοίγουν αυλές και κήπους για τα παιδιά

Στις όμορφες αυλές και τους πράσινους κήπους των Μουσείων και Πολιτιστικών Κέντρων του, ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) εγκαινιάζει μια...

Κίνημα προσβασιμότητας στην Αθήνα – Συνεργασία για τη βελτίωση της διαβίωσης των ατόμων με αναπηρία

Πρωτόκολλο συνεργασίας υπέγραψαν την Τρίτη 22 Ιουλίου ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) Ιωάννης Βαρδακαστάνης και ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης,...

Το 1ο καλοκαιρινό φεστιβάλ του περιοδικού δρόμου «Σχεδία» είναι γεγονός

Αυτό το καλοκαίρι συναντιόμαστε στο κέντρο της πόλης, στην οδό Κολοκοτρώνη, στο νούμερο 56 και στον πεζόδρομο της Νικίου για τη μεγάλη γιορτή πολιτισμού...

Γνωρίζατε ότι οι Έλληνες μαθητές διαχρονικά βαθμολογούνται σε τρία γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες) κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ; Ότι η επίδοσή τους είναι χειρότερη από σχεδόν όλες τις χώρες της Ε.Ε.; Και ότι ο μέσος 15χρονος Έλληνας μαθητής έχει τις γνώσεις και τις ικανότητες του μέσου 12χρονου μαθητή από τη Σιγκαπούρη; Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η νέα έρευνα της διαΝΕΟσις παρουσιάζει και αναλύει τα αποτελέσματα της διεθνούς εκπαιδευτικής έρευνας PISA 2015 (τα πιο πρόσφατα πλήρη δεδομένα που είναι διαθέσιμα) και μας δίνει σημαντικές απαντήσεις. Μια ομάδα ερευνητών με την επιμέλεια της Επίκ. Καθηγήτριας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Χρύσας Σοφιανοπούλου (που είναι η εθνική συντονίστρια του PISA στη χώρα μας) αναδεικνύει τους παράγοντες που σχετίζονται περισσότερο με τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών καταλήγοντας σε σημαντικά συμπεράσματα.

Λίγα λόγια για το PISA

Η διεθνής εκπαιδευτική έρευνα PISA (“Programme for International Student Assessment”) διενεργείται κάθε τρία χρόνια στις 35 χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ και σε δεκάδες άλλες χώρες-εταίρους (το 2015 ήταν 37).

Έχει ως σκοπό να αξιολογήσει το αν και κατά πόσο μαθητές που πλησιάζουν προς το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσής τους έχουν αποκτήσει τις γνώσεις και τις ικανότητες για να συμμετάσχουν αποτελεσματικά στις σύγχρονες κοινωνίες και να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες της εποχής.

Η χώρα μας συμμετέχει στο πρόγραμμα από το 2000 -από τότε δηλαδή που ξεκίνησε ο θεσμός. Σε αυτήν την παγκόσμια αξιολόγηση των μαθητών με κοινά θέματα και κοινή μεθοδολογία (στα μαθηματικά, στην κατανόηση κειμένου, στις φυσικές επιστήμες και σε άλλα θέματα) το 2015 συμμετείχαν περίπου 5.500 15χρονοι μαθητές από όλη την Ελλάδα.

Πώς τα πάνε οι Έλληνες μαθητές;

Τα ευρήματα για τους μαθητές της χώρας μας δεν είναι ενθαρρυντικά.

Στις φυσικές επιστήμες οι μαθητές όλων των χωρών του ΟΟΣΑ βαθμολογήθηκαν κατά μέσο όρο με 493 μονάδες. Οι Έλληνες μαθητές πήραν κατά μέσο όρο 455 μονάδες. Στην κατανόηση κείμενου ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ ήταν επίσης 493 μονάδες. Οι Έλληνες μαθητές εκεί πήραν 467. Ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ στα μαθηματικά, δε, ήταν 490 μονάδες -οι Έλληνες στα μαθηματικά πήραν 454.

Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών είναι αντίστοιχη με αυτήν των μαθητών στη Χιλή, στη Σλοβακία και στη Βουλγαρία.

Μόνο το 2,1% των Ελλήνων 15χρονων πετυχαίνει την επίδοση που τους κατατάσσει στις ανώτερες βαθμίδες στις φυσικές επιστήμες, ενώ το ποσοστό των μαθητών πολύ χαμηλών επιδόσεων στη χώρα μας είναι πάρα πολύ υψηλό.

Το 32,7% των μαθητών στις φυσικές επιστήμες, το 27,3% στην κατανόηση κειμένου και το 35,8% στα μαθηματικά δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν ούτε στα πιο απλά προβλήματα.

Λιγότερο από 1% των Ελλήνων μαθητών είναι στην ανώτερη κατηγορία και στα τρία γνωστικά αντικείμενα.

Ένας στους πέντε Έλληνες μαθητές είναι στην κατώτατη κατηγορία και στα τρία γνωστικά αντικείμενα.

Αναλυτικά η έρευνα


Ποιοι παράγοντες σχετίζονται με την επίδοση των μαθητών;

Αναλύοντας τα αποτελέσματα του PISA στις έρευνες που έγιναν στους μαθητές και στους διευθυντές των σχολείων, η έρευνα εντοπίζει τους παράγοντες που σχετίζονται με την επίδοση των μαθητών. Σταχυολογώντας ενδεικτικά:

1 Μαθητές που είχαν λάβει προσχολική αγωγή για πολλά χρόνια πριν ξεκινήσουν το σχολείο, πετυχαίνουν καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο, ή από αυτούς που είχαν λιγότερα χρόνια προσχολικής αγωγής.

2 Το 9,2% των Ελλήνων μαθητών ιδιωτικών σχολείων πετυχαίνουν εξαιρετικά υψηλή επίδοση στις φυσικές επιστήμες. Μόνο το 1,8% των μαθητών των δημοσίων πετυχαίνουν αντίστοιχες επιδόσεις.

3 Οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων έχουν σημαντικά καλύτερη επίδοση (520) από τους μαθητές δημόσιων σχολείων (452) στις φυσικές επιστήμες και τον μέσο όρο (455).

4 Οι μισοί «μη προνομιούχοι» ως προς το οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό τους υπόβαθρο μαθητές πετυχαίνουν πολύ κακή επίδοση και κατατάσσονται στην κατώτερη κατηγορία κατάταξης.

5 Μόνο το 18% των Ελλήνων «μη προνομιούχων» μαθητών κατατάσσονται στο ανώτατο 25% των επιδόσεων του PISA.

6 Η παρακολούθηση εξωσχολικών μαθημάτων φαίνεται ότι δεν σχετίζεται με τις επιδόσεις των μαθητών στην PISA. Ίσα ίσα, μαθητές που κάνουν φροντιστήριο σε ομάδες άνω των 8 ατόμων τα πηγαίνουν χειρότερα στις φυσικές επιστήμες και από τον μέσο όρο και από τα παιδιά που δεν πηγαίνουν καθόλου φροντιστήριο.

7 Οι μαθητές που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν ελάχιστα ή καθόλου το ίντερνετ εκτός σχολείου τα πηγαίνουν χειρότερα από ό,τι ο μέσος όρος.

8 Αντίθετα, τα παιδιά που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το ίντερνετ από μισή έως τέσσερις ώρες την ημέρα εκτός σχολείου, τα πηγαίνουν καλύτερα από τον μέσο όρο.

Ποια θέματα αναδεικνύονται ως σημαντικά προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος;

• Οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, που μεταφέρονται στο εκπαιδευτικό σύστημα και αποτυπώνονται στις γνώσεις και τις ικανότητες των μαθητών.

• Το πρόβλημα των υποδομών στα σχολεία.

• Η επάρκεια του επιστημονικού προσωπικού.

• Οι ενδοσχολικοί και εξωσχολικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη θέληση των παιδιών για μάθηση.

• Η έλλειψη αυτονομίας των σχολείων από την κεντρική κυβέρνηση.

Ποιο είναι το προφίλ της Ελληνίδας μαθήτριας που πετυχαίνει εξαιρετικά καλές επιδόσεις; (εντελώς σχηματικά, θα μπορούσε κάποιος να περιγράψει μια τέτοια Ελληνίδα μαθήτρια – ή μαθητή – οι διαφορές ανάμεσα στα φύλα δεν είναι στατιστικά σηματικές)

Είναι μαθήτρια από αστική περιοχή, με μορφωμένους γονείς και υψηλό κοινωνικό-οικονομικό-πολιτισμικό επίπεδο. Πήγε σε προνήπιο και παιδικό σταθμό από πολύ μικρή ηλικία, και στο σχολείο απολαμβάνει τα μαθήματα που έχουν σχέση με τις φυσικές επιστήμες, οι οποίες την ενδιαφέρουν πολύ.
Είναι πολύ ευαίσθητη για τα περιβαλλοντικά θέματα, αλλά δεν είναι αισιόδοξη και ανησυχεί πολύ για το μέλλον του πλανήτη. Πηγαίνει σε ιδιωτικό σχολείο, που έχει καλό εξοπλισμό και δασκάλους που προσαρμόζονται ευκολότερα ανάλογα με τις ανάγκες της διδασκαλίας. Δεν πάει φροντιστήριο. Ανήκει σε μια ισχνή μειοψηφία.

Μιλώντας στον Αθήνα 9.84, ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος, υπεύθυνος περιεχομένου της διαΝΕΟσις, τόνισε ότι το 2015 οι Έλληνες 15χρονοι πετύχαν επιδόσεις οι οποίες είναι αντίστοιχες με αυτές μαθητών από τη Χιλή, τη Σλοβακία και τη Βουλγαρία. «Σχεδόν όλες οι υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πετυχαίνουν πολύ καλύτερες επιδόσεις από εμάς, όλες οι χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου, αλλά και όλα τα άλλα μέλη-κράτη του ΟΟΣΑ πετυχαίνουν καλύτερες επιδόσεις από εμάς. Δεν είμαι οι χειρότεροι στον κόσμο αλλά είμαστε κάτω από τη βάση. Ο μέσος όρος είναι κοντά στο 490, εμείς σε όλα τα θέματα παίρνουμε γύρω στο 450» σημείωσε.

Όπως είπε ο κ. Γεωργακόπουλος, είναι πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν αυτή την κατάσταση. «Τα βασικά προβλήματα που αναδεικνύονται είναι προβλήματα υποδομών. Οι υποδομές στα σχολεία φαίνεται ότι δεν είναι επαρκρίς. Τόσο όσον αφορά επιστημονικό προσωπικό , όσο και το θέμα των εργαστηρίων, των υπολογιστών. Ένα άλλο θέμα είναι και η αυτονομία των σχολείων. Τα ελληνικά σχολεία είναι τα λιγότερο αυτόνομα ανάμεσα σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ. Όταν λέμε αυτόνομα εννοούμε ποιος επιλέγει τους καθηγητές, τους μισθούς τους, αλλά και το πρόγραμμα σπουδών. Στη χώρα μας, τις λιγότερες αρμοδιότητες από όλες τις χώρες που συμμετέχουν στην έρευνα, τις έχουν τα σχολεία. Υπάρχουν διαφορές μεταξύ ιδιωτικών και δημόσιων σχολείων. Στη χώρα μας, είπαμε ότι ο μέσος όρος στο θέμα των φυσικών επιστημών είναι 455, όταν ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 493. Τα παιδιά των δημόσιων σχολείων παίρνουν 452, τα παιδιά των ιδιωτικών παίρνουν 520» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Η Λιόν έστειλε τον Ολυμπιακό απευθείας στα πλέι οφ του Champions League

Η πρόκριση της Λιόν στέλνει τον Ολυμπιακό απευθείας στα playoffs του Champions League, γλυτώνοντας τον τρίτο προκριματικό και εξασφαλίζοντας ακόμη και σε περίπτωση αποκλεισμού...

Champions League: Μάντσεστερ Σίτι και Λιόν προκρίθηκαν για το Final 8

Στο Final 8 του Champions League προκρίθηκαν Μάντσεστερ Σίτι και Λιόν που απέκλεισαν Ρεάλ Μαδρίτης και Γιουβέντους αντίστοιχα. Το Champions League επέστρεψε και πάλι...

Θετικός στον κορονοϊό ο Δημήτρης Ιτούδης

Θετικός στον κορονοϊό διαγνώστηκε ο Δημήτρης Ιτούδης, όπως ανακοίνωσε η ΤΣΣΚΑ Μόσχας. Παράλληλα, η ρωσική ομάδα γνωστοποίησε ότι η σύζυγος και η κόρη του...

Δελτίο ειδήσεων στις 22:00

Νέα περιοριστικά μέτρα ανακοίνωσε η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Αφορούν όσους επισκέπτονται τη χώρας μας από την Μάλτα. τις λιτανείες λόγω και του Δεκαπενταύγουστου...

Γαλλία Covid-19: Πάνω από 2.000 νέα κρούσματα σε 24 ώρες

Τα κρούσματα του νέου κορονοϊού συνεχίζουν να αυξάνονται τις τελευταίες ημέρες στη Γαλλία, όπου τις τελευταίες 24 ώρες εντοπίστηκαν 2.288 μολύνσεις, αριθμός που δεν...

Κορονοϊός: 151 νέα κρούσματα – 46 στην Αττική – 38 στη Θεσσαλονίκη και άλλα 17 από τον γάμο στην Αλεξανδρούπολη – Στα 211 συνολικά...

Άλλα 151 νέα κρούσματα του κορονοϊού στη χώρα ανακοίνωσε ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας, εκ των οποίων τα 7 εντοπίστηκαν κατόπιν ελέγχων στις πύλες...

Νέα μέτρα για τον κορoνοϊό – Απαγορεύονται οι λιτανείες

Νέα περιοριστικά μέτρα ανακοίνωσε η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Αφορούν όσους επισκέπτονται τη χώρας μας από την Μάλτα, τις λιτανείες λόγω και του Δεκαπενταύγουστου...

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Ο δήμος Αθηναίων δίπλα στους άστεγους και το καλοκαίρι

Στο πλευρό των άστεγων και άπορων πολιτών της Αθήνας, που πλήττονται από τη φτώχεια και στερούνται τους βασικούς πόρους για να ανταπεξέλθουν στην καθημερινότητα,...

Εκπαιδεύοντας τους ψαράδες στη βιώσιμη αλιεία, στον καθαρισμό του βυθού και στη κυκλική οικονομία 

Mediterranean Cleanup 40 μηχανότρατες, 30 γρι-γρι και 50 σκάφη παράκτιας αλιείας καθαρίζουν 1500 κιλά πλαστικών θαλάσσιων απορριμμάτων κάθε εβδομάδα.σε Πειραιά, Λαύριο, Χαλκίδα, Κύμη και Πάτρα,...

Η «Θάλεια» έφθασε στην Αθήνα – Καταιγίδες σε πολλές περιοχές του Λεκανοπεδίου

Το απόγευμα της Παρασκευής, ισχυρή καταιγίδα ξέσπασε σε περιοχές της Αττικής, με ένταση κυρίως στα βόρεια προάστια και στα νότια. Οι μετεωρολόγοι προειδοποιούν τους πολίτες...

ΚΤΕΛ Κηφισού: μειωμένη η κίνηση κατά 50%

Οι επιπτώσεις του κορονοιού είναι εμφανείς και στις μετακινήσεις με τα υπεραστικά λεωφορεία, με συνέπεια η κίνηση στον σταθμό του Κηφισού να είναι μειωμένη...

Αλλάζει η Ομόνοια – Έναρξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων

Η πρόσφατη ανάπλαση της πλατείας Ομονοίας σηματοδοτεί την έναρξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ήδη, στην πλευρά του δρόμου της Αγίου Κωνσταντίνου και επί της πλατείας ξεκίνησαν...

Bottom Fullwidth