26.2 C
Athens
Πέμπτη, 6 Αυγούστου, 2020

διαΝΕΟσις: Οι Έλληνες Μαθητές Και Το PISA 2015

✚ ΑΘΗΝΑ

Υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, «το παιδί, η πόλη και τα μνημεία»

Υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, τέθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία», σφραγίζοντας...

Αthens Film Office: Η Αθήνα διεκδικεί να γίνει πόλος έλξης για τη διεθνή κινηματογραφική παραγωγή

Τη λειτουργία Γραφείου εξυπηρέτησης των γυρισμάτων κινηματογραφικών παραγωγών στη χώρα, σε συνεργασία με το γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών του Δήμου Αθηναίων, εξήγγειλε μέσω του...

Μουσεία και Πολιτιστικά Κέντρα του Δήμου Αθηναίων ανοίγουν αυλές και κήπους για τα παιδιά

Στις όμορφες αυλές και τους πράσινους κήπους των Μουσείων και Πολιτιστικών Κέντρων του, ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) εγκαινιάζει μια...

Κίνημα προσβασιμότητας στην Αθήνα – Συνεργασία για τη βελτίωση της διαβίωσης των ατόμων με αναπηρία

Πρωτόκολλο συνεργασίας υπέγραψαν την Τρίτη 22 Ιουλίου ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) Ιωάννης Βαρδακαστάνης και ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης,...

Το 1ο καλοκαιρινό φεστιβάλ του περιοδικού δρόμου «Σχεδία» είναι γεγονός

Αυτό το καλοκαίρι συναντιόμαστε στο κέντρο της πόλης, στην οδό Κολοκοτρώνη, στο νούμερο 56 και στον πεζόδρομο της Νικίου για τη μεγάλη γιορτή πολιτισμού...

Γνωρίζατε ότι οι Έλληνες μαθητές διαχρονικά βαθμολογούνται σε τρία γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες) κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ; Ότι η επίδοσή τους είναι χειρότερη από σχεδόν όλες τις χώρες της Ε.Ε.; Και ότι ο μέσος 15χρονος Έλληνας μαθητής έχει τις γνώσεις και τις ικανότητες του μέσου 12χρονου μαθητή από τη Σιγκαπούρη; Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η νέα έρευνα της διαΝΕΟσις παρουσιάζει και αναλύει τα αποτελέσματα της διεθνούς εκπαιδευτικής έρευνας PISA 2015 (τα πιο πρόσφατα πλήρη δεδομένα που είναι διαθέσιμα) και μας δίνει σημαντικές απαντήσεις. Μια ομάδα ερευνητών με την επιμέλεια της Επίκ. Καθηγήτριας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Χρύσας Σοφιανοπούλου (που είναι η εθνική συντονίστρια του PISA στη χώρα μας) αναδεικνύει τους παράγοντες που σχετίζονται περισσότερο με τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών καταλήγοντας σε σημαντικά συμπεράσματα.

Λίγα λόγια για το PISA

Η διεθνής εκπαιδευτική έρευνα PISA (“Programme for International Student Assessment”) διενεργείται κάθε τρία χρόνια στις 35 χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ και σε δεκάδες άλλες χώρες-εταίρους (το 2015 ήταν 37).

Έχει ως σκοπό να αξιολογήσει το αν και κατά πόσο μαθητές που πλησιάζουν προς το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσής τους έχουν αποκτήσει τις γνώσεις και τις ικανότητες για να συμμετάσχουν αποτελεσματικά στις σύγχρονες κοινωνίες και να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες της εποχής.

Η χώρα μας συμμετέχει στο πρόγραμμα από το 2000 -από τότε δηλαδή που ξεκίνησε ο θεσμός. Σε αυτήν την παγκόσμια αξιολόγηση των μαθητών με κοινά θέματα και κοινή μεθοδολογία (στα μαθηματικά, στην κατανόηση κειμένου, στις φυσικές επιστήμες και σε άλλα θέματα) το 2015 συμμετείχαν περίπου 5.500 15χρονοι μαθητές από όλη την Ελλάδα.

Πώς τα πάνε οι Έλληνες μαθητές;

Τα ευρήματα για τους μαθητές της χώρας μας δεν είναι ενθαρρυντικά.

Στις φυσικές επιστήμες οι μαθητές όλων των χωρών του ΟΟΣΑ βαθμολογήθηκαν κατά μέσο όρο με 493 μονάδες. Οι Έλληνες μαθητές πήραν κατά μέσο όρο 455 μονάδες. Στην κατανόηση κείμενου ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ ήταν επίσης 493 μονάδες. Οι Έλληνες μαθητές εκεί πήραν 467. Ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ στα μαθηματικά, δε, ήταν 490 μονάδες -οι Έλληνες στα μαθηματικά πήραν 454.

Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών είναι αντίστοιχη με αυτήν των μαθητών στη Χιλή, στη Σλοβακία και στη Βουλγαρία.

Μόνο το 2,1% των Ελλήνων 15χρονων πετυχαίνει την επίδοση που τους κατατάσσει στις ανώτερες βαθμίδες στις φυσικές επιστήμες, ενώ το ποσοστό των μαθητών πολύ χαμηλών επιδόσεων στη χώρα μας είναι πάρα πολύ υψηλό.

Το 32,7% των μαθητών στις φυσικές επιστήμες, το 27,3% στην κατανόηση κειμένου και το 35,8% στα μαθηματικά δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν ούτε στα πιο απλά προβλήματα.

Λιγότερο από 1% των Ελλήνων μαθητών είναι στην ανώτερη κατηγορία και στα τρία γνωστικά αντικείμενα.

Ένας στους πέντε Έλληνες μαθητές είναι στην κατώτατη κατηγορία και στα τρία γνωστικά αντικείμενα.

Αναλυτικά η έρευνα


Ποιοι παράγοντες σχετίζονται με την επίδοση των μαθητών;

Αναλύοντας τα αποτελέσματα του PISA στις έρευνες που έγιναν στους μαθητές και στους διευθυντές των σχολείων, η έρευνα εντοπίζει τους παράγοντες που σχετίζονται με την επίδοση των μαθητών. Σταχυολογώντας ενδεικτικά:

1 Μαθητές που είχαν λάβει προσχολική αγωγή για πολλά χρόνια πριν ξεκινήσουν το σχολείο, πετυχαίνουν καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο, ή από αυτούς που είχαν λιγότερα χρόνια προσχολικής αγωγής.

2 Το 9,2% των Ελλήνων μαθητών ιδιωτικών σχολείων πετυχαίνουν εξαιρετικά υψηλή επίδοση στις φυσικές επιστήμες. Μόνο το 1,8% των μαθητών των δημοσίων πετυχαίνουν αντίστοιχες επιδόσεις.

3 Οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων έχουν σημαντικά καλύτερη επίδοση (520) από τους μαθητές δημόσιων σχολείων (452) στις φυσικές επιστήμες και τον μέσο όρο (455).

4 Οι μισοί «μη προνομιούχοι» ως προς το οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό τους υπόβαθρο μαθητές πετυχαίνουν πολύ κακή επίδοση και κατατάσσονται στην κατώτερη κατηγορία κατάταξης.

5 Μόνο το 18% των Ελλήνων «μη προνομιούχων» μαθητών κατατάσσονται στο ανώτατο 25% των επιδόσεων του PISA.

6 Η παρακολούθηση εξωσχολικών μαθημάτων φαίνεται ότι δεν σχετίζεται με τις επιδόσεις των μαθητών στην PISA. Ίσα ίσα, μαθητές που κάνουν φροντιστήριο σε ομάδες άνω των 8 ατόμων τα πηγαίνουν χειρότερα στις φυσικές επιστήμες και από τον μέσο όρο και από τα παιδιά που δεν πηγαίνουν καθόλου φροντιστήριο.

7 Οι μαθητές που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν ελάχιστα ή καθόλου το ίντερνετ εκτός σχολείου τα πηγαίνουν χειρότερα από ό,τι ο μέσος όρος.

8 Αντίθετα, τα παιδιά που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το ίντερνετ από μισή έως τέσσερις ώρες την ημέρα εκτός σχολείου, τα πηγαίνουν καλύτερα από τον μέσο όρο.

Ποια θέματα αναδεικνύονται ως σημαντικά προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος;

• Οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, που μεταφέρονται στο εκπαιδευτικό σύστημα και αποτυπώνονται στις γνώσεις και τις ικανότητες των μαθητών.

• Το πρόβλημα των υποδομών στα σχολεία.

• Η επάρκεια του επιστημονικού προσωπικού.

• Οι ενδοσχολικοί και εξωσχολικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη θέληση των παιδιών για μάθηση.

• Η έλλειψη αυτονομίας των σχολείων από την κεντρική κυβέρνηση.

Ποιο είναι το προφίλ της Ελληνίδας μαθήτριας που πετυχαίνει εξαιρετικά καλές επιδόσεις; (εντελώς σχηματικά, θα μπορούσε κάποιος να περιγράψει μια τέτοια Ελληνίδα μαθήτρια – ή μαθητή – οι διαφορές ανάμεσα στα φύλα δεν είναι στατιστικά σηματικές)

Είναι μαθήτρια από αστική περιοχή, με μορφωμένους γονείς και υψηλό κοινωνικό-οικονομικό-πολιτισμικό επίπεδο. Πήγε σε προνήπιο και παιδικό σταθμό από πολύ μικρή ηλικία, και στο σχολείο απολαμβάνει τα μαθήματα που έχουν σχέση με τις φυσικές επιστήμες, οι οποίες την ενδιαφέρουν πολύ.
Είναι πολύ ευαίσθητη για τα περιβαλλοντικά θέματα, αλλά δεν είναι αισιόδοξη και ανησυχεί πολύ για το μέλλον του πλανήτη. Πηγαίνει σε ιδιωτικό σχολείο, που έχει καλό εξοπλισμό και δασκάλους που προσαρμόζονται ευκολότερα ανάλογα με τις ανάγκες της διδασκαλίας. Δεν πάει φροντιστήριο. Ανήκει σε μια ισχνή μειοψηφία.

Μιλώντας στον Αθήνα 9.84, ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος, υπεύθυνος περιεχομένου της διαΝΕΟσις, τόνισε ότι το 2015 οι Έλληνες 15χρονοι πετύχαν επιδόσεις οι οποίες είναι αντίστοιχες με αυτές μαθητών από τη Χιλή, τη Σλοβακία και τη Βουλγαρία. «Σχεδόν όλες οι υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πετυχαίνουν πολύ καλύτερες επιδόσεις από εμάς, όλες οι χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου, αλλά και όλα τα άλλα μέλη-κράτη του ΟΟΣΑ πετυχαίνουν καλύτερες επιδόσεις από εμάς. Δεν είμαι οι χειρότεροι στον κόσμο αλλά είμαστε κάτω από τη βάση. Ο μέσος όρος είναι κοντά στο 490, εμείς σε όλα τα θέματα παίρνουμε γύρω στο 450» σημείωσε.

Όπως είπε ο κ. Γεωργακόπουλος, είναι πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν αυτή την κατάσταση. «Τα βασικά προβλήματα που αναδεικνύονται είναι προβλήματα υποδομών. Οι υποδομές στα σχολεία φαίνεται ότι δεν είναι επαρκρίς. Τόσο όσον αφορά επιστημονικό προσωπικό , όσο και το θέμα των εργαστηρίων, των υπολογιστών. Ένα άλλο θέμα είναι και η αυτονομία των σχολείων. Τα ελληνικά σχολεία είναι τα λιγότερο αυτόνομα ανάμεσα σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ. Όταν λέμε αυτόνομα εννοούμε ποιος επιλέγει τους καθηγητές, τους μισθούς τους, αλλά και το πρόγραμμα σπουδών. Στη χώρα μας, τις λιγότερες αρμοδιότητες από όλες τις χώρες που συμμετέχουν στην έρευνα, τις έχουν τα σχολεία. Υπάρχουν διαφορές μεταξύ ιδιωτικών και δημόσιων σχολείων. Στη χώρα μας, είπαμε ότι ο μέσος όρος στο θέμα των φυσικών επιστημών είναι 455, όταν ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 493. Τα παιδιά των δημόσιων σχολείων παίρνουν 452, τα παιδιά των ιδιωτικών παίρνουν 520» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Θεσσαλονίκη: Αποκαταστάθηκαν τα προβλήματα που έφερε η κακοκαιρία «Θάλεια» – Σε επιφυλακή οι αρμόδιες αρχές

Με έντονες βροχοπτώσεις, χαλάζι και πλήθος κεραυνών έφτασε χθες το απόγευμα η κακοκαιρία «Θάλεια» στην Κεντρική και τη Δυτική Μακεδονία προκαλώντας προβλήματα, τα οποία...

Αναβαθμίζεται το τηλεφωνικό νούμερο έκτακτης ανάγκης 112

Αναβαθμίζεται το τηλεφωνικό νούμερο έκτακτης ανάγκης 112, το οποίο μπορεί να αποδειχτεί σωτήριο σε ανθρώπους που διατρέχουν κίνδυνο σε απομακρυσμένες περιοχές ή σε άτομα...

Η Ταράτσα του Φοίβου – COVID 19 Edition στο Άλσος

Η φετινή παράσταση «Ταράτσα του Φοίβου - COVID 19 Edition» παρουσιάζεται στο θερινό χώρο του Θεάτρου Άλσος, στο Πεδίον του Άρεως, με καλεσμένους μουσικούς,...

Αυξήθηκαν τα κρούσματα των εργαζομένων του παραλιακού μπαρ της Μυκόνου

Πληροφορίες αναφέρουν ότι αυξήθηκαν σε 7 τα κρούσματα ανάμεσα σε εργαζόμενους γνωστού παραλιακού μπαρ της Μυκόνου. Μετά τον εντοπισμό του πρώτου κρούσματος το βράδυ της...

Έτοιμος να γράψει ιστορία στο “Μολινό” ο Ολυμπιακός

Έτοιμος να γράψει μια χρυσή σελίδα στην ιστορία του είναι απόψε ο Ολυμπιακός που κοντράρεται στο "Μολινό" με τη Γουλβς για την πρόκριση στους...

Εκατόν τριάντα πέντε νεκροί, 5.000 τραυματίες και δεκάδες αγνοούμενοι – Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης η Βηρυτός για δύο εβδομάδες

Μεγαλώνει η λίστα των θυμάτων της καταστροφικής έκρηξης στο λιμάνι της Βηρυτού. Τουλάχιστον135 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, 5.000 τραυματίστηκαν και δεκάδες άλλοι αγνοούνται,...

Η επέτειος του πυρηνικού ολοκαυτώματος σε Χιροσίμα και Ναγκασάκι. Τι θα είχε συμβεί αν …

 Με αφορμή την τραγική επέτειο που πυρηνικού ολοκαυτώματος σε Χιροσίμα και το Ναγκασάκι. Το τελευταίο επεισόδιο στην ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, είναι η...

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Καλοκαίρι με design αγορές από τo Industrial Gas Museum Shop

Το Industrial Gas Museum Shop στηρίζει την εγχώρια καλλιτεχνική παραγωγή και προτείνει για το καλοκαίρι μοναδικά αντικείμενα,  και πρωτότυπα δώρα με έμφαση στη σύγχρονη...

Πυρκαγιά σε παλιά αποθήκη στον Βοτανικό

Πυρκαγιά από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, εκδηλώθηκε λίγο μετά 8 το απόγευμα σε παλιά εγκαταλελειμμένη αποθήκη στην οδό Αγίου Πολυκάρπου 116, στον Βοτανικό. Σύμφωνα με...

Μειωμένη η κίνηση στον πεζόδρομο της οδού Ερμού

Μειωμένη είναι από το πρωί η κίνηση στον πεζόδρομο της οδού Ερμού, με την πλειοψηφία των καταστηματαρχών να μιλούν για πτώση του τζίρου τους...

Youth for Love: Ένα online παιχνίδι κατά της βίας και του εκφοβισμού  

H ActionAid παρουσιάζει το Youth for Love – the game, ένα διαδικτυακό παιχνίδι που έρχεται να υπογραμμίσει τη δυναμική των προσωπικών μας, επιλογών στην...

Δήμος Αθηναίων: Παραδίδονται 19 πλήρως ανακατασκευασμένες παιδικές χαρές 

Δεκαεννέα (19) πλήρως ανακατασκευασμένες παιδικές χαρές, παραδίδονται για να παίζουν και να αθλούνται τα παιδιά σε ένα ασφαλές και σύγχρονο περιβάλλον. Ήδη εδώ και λίγες...

Bottom Fullwidth