back to top
23 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

23 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Καφές και ποτό στην ταράτσα της Βαρβακείου Αγοράς με θέα την Ακρόπολη

Διαβάστε επίσης

Στην διατήρηση και ανάδειξη της μοναδικότητας του κτηρίου της Βαρβακείου Αγοράς, στην επαναφορά της ασφάλειας αλλά και στην αξιοποίηση ενός κομβικού σημείου της πόλης για τουριστικούς λόγους, στοχεύει η μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί από τον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας Αθηνών με τη συμβολή της εταιρείας συμβούλων AMBIO A.E. για την αναμόρφωση της Βαρβακείου Αγοράς και της πλατείας.

Μια μελέτη που η νέα δημοτική αρχή, που θα προκύψει από τις εκλογές του Μαΐου, θα έχει στα χέρια της προς αξιοποίηση για την ανάδειξη ενός από τα πλέον χαρακτηριστικά και κομβικά σημεία της πρωτεύουσας.
Το ενδιαφέρον της μελέτης εστιάζεται στην αξιοποίηση της ταράτσας της αγοράς για λόγους εστίασης καθώς σε συνδυασμό με την πλήρη αναμόρφωση της Βαρβακείου και της πλατείας, θα αποτελεί ένα σημείο όπου, καταναλωτές και τουρίστες θα μπορούν να απολαμβάνουν τον καφέ ή και το φαγητό τους με θέα τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης αλλά και μόλις 2 βήματα από το Μοναστηράκι και την Ομόνοια.

Η μελέτη αντιμετωπίζει την κλειστή αγορά της Βαρβακείου και την πλατεία που βρίσκεται απέναντι ως ένα ενιαίο σύνολο που διασυνδέεται και υπογείως για την τροφοδοσία και την αποκομιδή των απορριμμάτων.

Ένα από τα πλεονεκτήματα του έργου είναι ότι είναι ξεκάθαρο το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Βαρβακείου Αγοράς, καθώς ανήκει εξ ολοκλήρου στον Δήμο Αθηναίων, ενώ δεν φαίνεται να υπάρχουν άλλου είδους εμπλοκές, όπως διοικητικές, χωροταξικές κ.ο.κ.

Από τη στιγμή που θα ξεκινήσει το έργο αναμόρφωσης της Βαρβακείου, μπορεί να ολοκληρωθεί ακόμη και μέσα σε ένα χρόνο, υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι θα κλείσει η αγορά για όσο διάστημα διαρκούν οι εργασίες. Εναλλακτικά, η αποκατάσταση μπορεί να γίνει τμηματικά.

H αναβίωση των αγορών αποτελεί παγκόσμια τάση. Για τη μελέτη αναμόρφωσης της Βαρβακείου αξιοποιήθηκαν τα παραδείγματα της κεντρικής αγοράς της Βουδαπέστης και της αγοράς του Μπρίξτον, στο νότιο Λονδίνο. H ομοιότητα της αγοράς της Βουδαπέστης με αυτήν της Βαρβακείου είναι ότι βρίσκεται σε κεντρική τουριστική περιοχή και κατασκευάστηκε επίσης στα τέλη του 19ου αιώνα.
Ανακαινίσθηκε πλήρως το 1994 και έχει τη διάταξη της γκαλερίας (γυάλινο αίθριο και καταστήματα εκατέρωθεν του διαδρόμου). Η ομοιότητα της αγοράς Μπρίξτον με τη Βαρβάκειο είναι ότι έγινε σε μια περιοχή που ήταν υποβαθμισμένη με έντονη παραβατικότητα, ενώ έχει επίσης πολυπολιτισμικό χαρακτήρα. Εκεί πλέον, οι επιχειρήσεις τροφίμων που διατηρούν οι ξένοι μετανάστες, μεταφέροντας γεύσεις και άλλους πολιτισμούς, λειτουργούν οργανωμένα και νόμιμα.
Οι βασικοί άξονες της πρότασης της AMBIO είναι οι ακόλουθοι:

• Αφαίρεση του δώματος (κάτι σαν καπάκι) που κατασκευάστηκε το 2004 με την ολοκλήρωση της ανάπλασης της πλατείας και είχε ως αποτέλεσμα την ανύψωσή της από την οδό Αθηνάς. Σήμερα, δυστυχώς, αποτελεί σημείο συνάντησης των χρηστών ναρκωτικών ουσιών. Ας σημειωθεί ότι κάτω από αυτό το «καπάκι» υπάρχει ένα δαιδαλώδες σύμπλεγμα δωματίων που σήμερα δεν χρησιμοποιούνται. Με την αφαίρεση του δώματος μπορεί να αξιοποιηθεί αυτός ο «θησαυρός» που βρίσκεται από κάτω, έτσι ώστε να αναβαθμιστούν τα καταστήματα οπωρολαχανικών (σημειωτέον, σήμερα δεν έχουν καν δικό τους ρεύμα, αλλά το παίρνουν από αλλού με… μπαλαντέζες) και να δημιουργηθεί κίνηση στην εσωτερική πλευρά της πλατείας με τη λειτουργία και καταστημάτων εστίασης. Η αξιοποίηση της εσωτερικής πλευράς της πλατείας έχει το πλεονέκτημα ότι δεν προκαλεί κίνηση στον δρόμο και δεν φέρνει σε επαφή τους επισκέπτες της αγοράς με τα οχήματα. Επίσης, έτσι δημιουργείται νοητά ένα ενιαίο πέρασμα από το αίθριο της Κεντρικής Αγοράς, που βρίσκεται απέναντι στην πλατεία, προσδίδοντας μία ενιαία ταυτότητα στα δύο σημεία. Στις δύο γωνίες της πλατείας προβλέπεται η τοποθέτηση αναδυόμενων συμπιεστών απορριμμάτων (press containers).

• Ενοποίηση του υπόγειου παρκινγκ που βρίσκεται κάτω από την πλατεία με το υπόγειο που βρίσκεται κάτω από την αγορά, καθώς και διάνοιξη του διαδρόμου γύρω από τα υπόγεια των καταστημάτων. Έτσι διασφαλίζεται η απρόσκοπτη τροφοδοσία των καταστημάτων και η αποκομιδή των απορριμμάτων, χωρίς να κλείνει ο δρόμος και χωρίς να ενοχλούνται οι επισκέπτες. Εδώ, βεβαίως, απαιτείται η εκπόνηση στατικής μελέτης, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι δυστυχώς δεν έχουν βρεθεί ακόμη τα αρχικά σχέδια του κτιρίου της Βαρβακείου.

• Δημιουργία εσωτερικού εξώστη στο κτίριο της Βαρβακείου Αγοράς, όπου πιθανώς θα μπορούσαν να εγκατασταθούν καταστήματα εστίασης.

• Αξιοποίηση της ταράτσας της Βαρβακείου Αγοράς, που σήμερα δεν χρησιμοποιείται. Εκεί θα μπορούσαν επίσης να λειτουργούν καφέ, εστιατόρια, μπαρ.

• Στο κτίριο της κλειστής αγοράς προβλέπεται, επίσης, εκσυγχρονισμός των πάγκων και τοποθέτησή τους με τρόπο τέτοιο ώστε να μην εμποδίζεται η κίνηση.
Το κόστος για τις παραπάνω παρεμβάσεις εκτιμάται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ, ενώ ενδεδειγμένη λύση για την υλοποίηση θεωρείται η επιλογή της ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα), καθώς ήδη φέρεται να έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον.
Στην ταράτσα της Βαρβακείου Αγοράς τουρίστες και καταναλωτές θα απολαμβάνουν τον καφέ τους με θέα τη σύγχρονη και καθαρή πλέον πλατεία.

Η Ιστορία της Βαρβακείου

Το συγκρότημα της Δημοτικής Αγοράς άρχισε να οικοδομείται από τον Δήμο Αθηναίων με βραδείς ρυθμούς το έτος 1878, στον χώρο ανατολικά του Βαρβακείου. Μεσολάβησε ωστόσο η πυρκαγιά της 8-9 Αυγούστου 1884 που κατέκαυσε τις παράγκες της παλαιότερης Αγοράς (της περιόδου της Τουρκοκρατίας) που λειτουργούσε ακόμη τότε στα ανατολικά της Βιβλιοθήκης του Αδριανού και, κατόπιν αυτού, επιταχύνθηκαν οι εργασίες στην οδό Αθηνάς και η Νέα Αγορά αποπερατώθηκε το έτος 1886. Το συνολικό ποσό δαπάνης για την ανέγερση της Κεντρικής Δημοτικής Αγοράς ήταν 460.000 δραχμές.

Το 1920 αποφασίζεται η ανέγερση κτιρίου ψυγείων στο απέναντι οικόπεδο, στη σημερινή πλατεία Βαρβακείου. Ωστόσο, καθώς μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή το 1922 η αγορά λειτούργησε και ως κέντρο φιλοξενίας των προσφύγων, οι εργασίες κατασκευής των ψυγείων ξεκίνησαν το 1932.

Το 1967 αποφασίσθηκε η απομάκρυνση των παραπηγμάτων που είχαν καταλάβει τον χώρο μπροστά από την αγορά, ώστε να ενοικιασθεί ο υπόγειος χώρος ως πάρκινγκ και να κατασκευαστεί μονώροφο κτίσμα που θα λειτουργούσε ως δημοτικό κτίριο. Το 1970, ο Δήμος Αθηναίων αγοράζει το υπολειπόμενο οικόπεδο από το Βαρβάκειο Ίδρυμα, ενώ το 1972 κατεδαφίζεται το υπάρχον γκαράζ καθώς και τα παραπήγματα. Το 1973 τροποποιείται το σχέδιο πόλης και η Πλατεία Βαρβακείου Αγοράς χαρακτηρίζεται κοινόχρηστος χώρος.

Το 1985 η Βαρβάκειος Αγορά κηρύσσεται ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Το 1990 εκδίδεται άδεια οικοδομής δημοτικής οπωραγοράς και σταθμού αυτοκινήτων οδού Αθηνάς και κατασκευάζεται τετραώροφο υπόγειο κτίριο στάθμευσης οχημάτων κάτω από την πλατεία. Μόλις το 2005 εκδίδεται νόμος που νομιμοποιεί τις κτιριακές εγκαταστάσεις και την ίδρυση και λειτουργία των καταστημάτων της Βαρβακείου Αγοράς.
Η αξιοποίηση της εσωτερικής πλευράς της πλατείας εξυπηρετεί τους πεζούς, χωρίς να προκαλείται κίνηση στους δρόμους που βρίσκονται περιμετρικά.

Χριστιάννα Κούσιου

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα