back to top
17.4 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

17.4 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Ακριβή η Ελλάδα 4

Διαβάστε επίσης

Με την ακρίβεια και τους λόγους που οι τιμές στην χώρα μας παραμένουν στα ύψη ασχολείται η νέα έρευνα του Αθήνα 984, που παρουσιάζεται καθημερινά στην εκπομπή «Επόμενη Δόση» με την Δώρα Σαρρή και τον Γιάννη Παπαγεωργίου.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η εκπομπή «Η Επόμενη Δόση», στην Ελλάδα, τα είδη προσωπικής υγιεινής πωλούνται με τιμές υψηλότερες έως και 96,5% από ότι σε Γερμανία, Ιταλία, Βουλγαρία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο, τα απορρυπαντικά διατίθενται στην Ελλάδα ακριβότερα μέχρι και 44,2%, τα αναψυκτικά οι Ελληνες τα πληρώνουν με τιμές υψηλότερες έως και 51,3%, οι μπίρες είναι ακριβότερες μέχρι 38%, ενώ και τα δημητριακά έχουν τιμές υψηλότερες έως και 46,96%.

Οι θυγατρικές των πολυεθνικών με διάφορα κόλπα εμφανίζουν εικονικές ζημιές και «φουσκωμένες» τιμές ώστε να αποφεύγουν τη φορολόγηση στη χώρα μας και να μεταφέρουν τα κέρδη τους στις μητρικές εταιρείες.

Βέβαια, οι τιμές των τροφίμων επηρεάζονται και από τη φορολογία, ενώ οι επιχειρήσεις υπολογίζουν στα κόστη τους και τη μη απελευθέρωση του επαγγέλματος των μεταφορέων αλλά και τη γραφειοκρατία σε ό,τι αφορά τις αδειοδοτήσεις. Ο καθηγητής marketing στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Γιώργος Μπάλτας, μιλώντας στην Χριστιάννα Κούσιου τονίζει ότι «Δεν έχουμε δική μας παραγωγή, σε πολλά προϊόντα πρέπει να αποκτήσουμε παραγωγική ικανότητα και βάση και να μην εισάγουμε τόσα πολλά πράγματα από το εξωτερικό. Ειδικά σε τομείς που μπορούμε να παράξουμε και εμείς καταπληκτικά προϊόντα. Στην Ελλάδα υπάρχει γενικότερα μια διαστρέβλωση των τιμών, το οποίο έγινε εδώ και 10 χρόνια. Αυτή ήταν η κακή πλευρά του ευρώ. Το γεγονός ότι η κατανάλωση στηριζόταν σε δανεικά πάλι συνετέλεσε στο να μείνουν οι τιμές υψηλές,σε συνδυασμό πάλι ότι εισάγουμε πολλά προϊόντα, τα οποία έρχονται μέσω πολυεθνικών, οι οποίες τιμολογούν με βάσει συγκεκριμένες πρακτικές. Πολλοί έχουν πει ότι υπάρχουν ολιγοπωλειακές καταστάσεις. Δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός σε πολλές περιπτώσεις. Όλα αυτά διαμορφώνουν ένα σκηνικό, το οποίο δυσκολεύει την μείωση των τιμών».

ΕΡ: Σύμφωνα με στοιχεία που δίνει και επισήμως το υπουργείο Ανάπτυξης, προϊόντα που παράγονται στην χώρα μας και εξάγονται πωλούνται φθηνότερα. Πως εξηγείται το γεγονός;

ΑΠ: Στην ελληνική αγορά δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός με την έννοια αυτή, ένα προϊόν που φεύγει από την παραγωγή να πάει στην κατανάλωση υφίσταται διάφορες στρεβλώσεις ολιγοπλωλιακόυ ή συντεχνιακού χαρακτήρα, σε συνδυασμό με υπερβολικό κέρδος και φθάνει στον Έλληνα ακριβότερο από ότι στον Γερμανό. Χωρίς τον ΦΠΑ η Ελλάδα είναι ακόμη φθηνότερη, κάτι που δείχνει την επιβάρυνση των έμμεσων φόρων στις τελικές τιμές.
Και για του λόγου το αληθές επικοινωνήσαμε με Έλληνες που ζουν και εργάζονται πλέον στο εξωτερικό και τους ζητήσαμε να μας μας μεταφέρουν τις διαφορές που εντοπίζουν στις τιμές της χώρας που βρίσκονται σε σχέση με την Ελλάδα.

Ο Κώστας Γαϊτανίδης μόνιμος κάτοικος Γερμανίας πλέον, μιλώντας στην Χρύσα Παρασκευάκη τονίζει «Βρίσκω ελληνικά προϊόντα εδώ, για τα ελληνικά προϊόντα είναι το λάδι το 5λιτρο, καλό λάδι, αυτό που λέμε «έξτρα παρθένο» στην Ελλάδα και όλα αυτά, να έχει εδώ το 5λιτρο 17 ευρώ να το αγοράζω εγώ, και στην Ελλάδα να έχει 22. Όσον αφορά τα εδώ προϊόντα, όχι τα ελληνικά, είμαστε η γυναίκα μου και εγώ, δύο άτομα μόλις. Στην Ελλάδα εμείς οι δύο χρειαζόμασταν με κανονικά ψώνια ας πούμε για μήνα, χρειαζόμασταν γύρω στα 350 ευρώ. Εδώ, μετά βίας, να φτάσουμε τα 2 κατοστάρικα! Τα ίδια πράγματα, ίδιες ποσότητες, ίδια όλα. Ό,τι ψώνιζα εκεί, ψωνίζω και εδώ, δεν έχω αλλάξει κάτι.
Για το γάλα, το οποίο το λίτρο στην Ελλάδα, η πιο φθηνή μάρκα ας πούμε, έχει 90 λεπτά το λίτρο – και 1 ευρώ, δε ξέρω πόσο έχει πάει αυτή τη στιγμή – εδώ λοιπόν το γάλα το λίτρο εγώ το αγοράζω – και έχω απόδειξη γι’ αυτό δηλαδή – το αγοράζω 57 λεπτά το λίτρο! Τον κιμά ας πούμε. Εδώ ο κιμάς έχει το κιλό 4,70! Είναι φοβερές οι διαφορές. Οι φίρμες στα είδη τα οποία κάνουμε μπάνιο, ας πούμε το σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και όλα αυτά, η «εφτακοσιαπενηντάρα» συσκευασία, η μεγάλη, η οικονομική συσκευασία που έχουμε στην Ελλάδα, κοστίζει 3,80 ! Εδώ στην Ελλάδα το έπαιρνα 7,50 ευρώ και 7».

Από την Γερμανία στην Σκωτία και την Νικολέτα Λιτσαρδάκη η οποία μίλησε στην Νάντια Σκεπετάρη. «Κάνω τον μήνα ας υποθέσουμε γύρω στις 100 με 120 λίρες, έιναι γύρω στα 130-140€. Κυρίως τα βασικά κρέας, ψάρι, οτιδήποτε μου χρειάζεται στο σπίτι λαχανικά, δημητριακά. Μπορώ να πω ότι εδώ βρίσκω ότι οι τιμές σε σχέση με την Ελλάδα είναι λίγο πιο φθηνά εδώ στα βασικά προϊόντα ας πούμε Nescafe, καφές φίλτρου. Αυτό που κοστίζει πολύ εδώ είναι το λάδι, το ελαιόλαδο είναι από τα προϊόντα που κοστίζουν αρκετά μπορώ να πω γύρω στις 8 – 10 λίρες. Υπάρχει ελληνικό λάδι είναι ακριβό. Το γάλα κοστίζει 80 με 90 cents δηλαδή γύρω στο 1€, το ψωμί στα 65 cents, το κρέας είναι φθηνό γιατί η Αγγλία, η Σκωτία παράγουν, 1kg μοσχάρι ας πούμε έχει 11 λίρες γύρω στα 13€».

Ο Παναγιώτης Λαϊνάς από την Γαλλία που επίσης μίλησε στην Νάντια Σκεπετάρη, δεν διαπίστωσε ιδιαίτερες διαφορές. «Είναι περίπου τα ίδια, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά, δηλαδή όταν εγώ ήμουν στην Ελλάδα πριν από ένα χρόνο περίπου, ξόδευα περίπου τα ίδια λεφτά. Οι τιμές είναι περίπου ίδιες. Σε κάποια προϊόντα η Ελλάδα είναι πιο φτηνή σε κάποια προϊόντα η Γαλλία είναι πιο ακριβή, αλλά στο τέλος της ημέρας είναι περίπου τα ίδια χρήματα χρειάζονται για να περάσει κάποιος μία εβδομάδα. Το λάδι είναι πολύ ακριβό εδώ δηλαδή, το ένα μπουκάλι λάδι, το 1lt είναι περίπου στα 4.50€ με 5€ ίσως και παραπάνω. Ο καφές είναι περίπου στην ίδια τιμή με την Ελλάδα, το ένα μπουκάλι γάλα είναι γύρω στο 1.20€. Όλα τα κρεατικά είναι λίγο πιο ακριβά από την Ελλάδα, τα σαμπουάν, είδη υγιεινής είναι πιο φτηνά από την Ελλάδα. Δεν βρίσκεις γενικότερα Ελληνικά προϊόντα, ενώ έχουμε πολύ ωραία προϊόντα δεν τα βρίσκουμε στα σούπερ μάρκετ εδώ στη Γαλλία».

Πως ανεβαίνουν οι τιμές

Φορολογία και γραφειοκρατία «φουσκώνουν» τον λογαριασμό

Η υψηλή φορολογία αλλά και η γραφειοκρατία είναι άλλοι δύο λόγοι, για τους οποίους οι τιμές στην Ελλάδα είναι υψηλότερες σε σχέση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι η Ελλάδα έχει σημαντικά χαμηλότερο μέσο καλάθι από την Αγγλία (κατά σχεδόν 16%) και τη Γαλλία (κατά σχεδόν 18%) και ελαφρώς φθηνότερο καλάθι από την Ισπανία (σχεδόν 0,5%).
Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ακόμα χαμηλότερο μέσο καλάθι από την Αγγλία (κατά 24% περίπου) και τη Γαλλία (κατά 24,5% περίπου) ενώ έχει πλέον και φθηνότερο μέσο καλάθι από την Ισπανία (κατά 4,5% περίπου). Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για το συντελεστή που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά).

Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ από τον Ιανουάριο 2011 είναι 13%, σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (5%), τη Γαλλία (5,5% ή 7%) και την Ισπανία (8%), επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις τελικές τιμές. Επιπλέον, στη χώρα μας γραφειοκρατικά εμπόδια, όπως για παράδειγμα στον τομέα των μεταφορών, «φουσκώνουν» τις τιμές. Η μη απελευθέρωση του επαγγέλματος των μεταφορέων και το αναχρονιστικό πλαίσιο στη δημιουργία αποθηκών (logistics) επηρεάζουν τις τιμές. Το μεταφορικό κόστος επιβαρύνει κατά 10 με 15% τις τελικές τιμές των προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό πως η μεταφορά ενός κιβωτίου προϊόντων από τον Πειραιά στο Ηράκλειο της Κρήτης κοστίζει όσο η διακίνησή του από τον Πειραιά στην Ολλανδία. Άλλο ένα παράδοξο είναι πως ενώ επιτρέπεται στα φορτηγά-ψυγεία Δημοσίας Χρήσης και η μεταφορά ξηρών φορτίων, στα ΙΧ απαγορεύεται.

Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης, Αντώνης Μακρής που εκπροσωπεί και τα σούπερ μάρκετ, μίλησε στην Χριστιάννα Κούσιου:
«Τις εποχές που μπήκαμε στο ευρώ υπήρξε ένας πληθωρισμός πάρα πολύ μεγάλος κατά κάποιες προσεγγίσεις ήταν γύρω στο 1500%. Γιατί είδαμε ότι παρά πολλές τιμές μεταφράστηκαν αμέσως σε ευρώ χωρίς να μεσολαβήσει η λογική που είχαν οι τιμές στο παρελθόν και έτσι υπήρξε ένας πληθωρισμός πάρα πολύ υψηλός. Οι προμηθευτές του εξωτερικού βλέποντας ότι η τιμή λιανικής ανεβαίνει, ανέβασαν και τις χονδρικές, με αποτέλεσμα σήμερα που δεν μπορεί ο καταναλωτής αναγκάζονται οι επιχειρηματίες να απευθύνονται στο εξωτερικό και να λένε «παιδιά κατεβάστε μας τις τιμές, πηγαίνετε μας σε άλλη κατηγορία». Όμως, όπως ξέρετε, οι παγκόσμιες αγορές δεν συμπεριφέρονται με την ελαστικότητα που μπορεί να συμπεριφερθεί ένας καταναλωτής με τον προμηθευτή του, έχουν μια λογική προσέγγισης του προβλήματος με ηπιότερες μεθόδους γιατί έχουν και το χρόνο να μπορούν να προσαρμοστούν διαφορετικά».

Από την πλευρά του, το υπουργείο Ανάπτυξης μέσω του Ειδικού Γραμματέα Εποπτείας της Αγοράς, Γιώργου Στεργίου, παραδέχεται την ακρίβεια ωστόσο επιρρίπτει ευθύνες και στους καταναλωτές. «Υπάρχουνε προϊόντα τα οποία ακολουθούν μια ανοδική πορεία τον τελευταίο χρονικό διάστημα, όπως όμως υπάρχουν πολλά προϊόντα και υπηρεσίες κυρίως, οι οποίες ακολουθούνε μια έντονη καθοδική πορεία. Στις περισσότερες χώρες της ευρωζώνης οι τιμές μεταβάλλονται με υψηλότερους ρυθμούς από ότι στην Ελλάδα. Αυτό φυσικά δε λέει τίποτα στον μέσο καταναλωτή, του οποίου τα εισοδήματα αυτή την περίοδο περιορίζονται. Δεν υπάρχει σε καμία προηγμένη δυτική κοινωνία κανένας μαγικός τρόπος να μειώνεις τις τιμές. Οι τιμές μειώνονται όταν έχουμε συνειδητοποιημένους καταναλωτές από τη μια την πλευρά, υπεύθυνες επιχειρήσεις από την άλλη και φυσικά ένας ελεγκτικός μηχανισμός κρατικός, ο οποίος θα ελέγχει όσους παραβαίνουν το δίκαιο του ανταγωνισμού. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ήδη έχει βελτιώσει πάρα πολύ την ταχύτητα με την οποία επεξεργάζεται υποθέσεις κρίσιμες για τη λειτουργία της αγοράς, με τελευταίο παράδειγμα την απόφαση για την tasty και την επιβολή ενός υψηλοτάτου προστίμου, αξίας 16 εκ ευρώ.
Στα νωπά οπωρολαχανικά μέχρι και τον Ιούνιο του 2011 υπήρχε πλαφόν στην ουσία ένα καθεστώς διατήμισης στα περιθώρια κέρδους. Το αποτέλεσμα είναι ότι σίγουρα δεν βελτίωσαν τις τιμές λιανικής, δηλαδή τις τιμές που αγόραζε ο μέσος καταναλωτής, μάλιστα δημιουργούσαν στρεβλώσεις, αποθαρρύνανε σοβαρούς επιχειρηματίες να ασχοληθούνε με το συγκεκριμένο χώρο και το αποτέλεσμα ήταν εντελώς αρνητικό. Σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης όσο και αν τα εισοδήματα είναι υψηλά ή χαμηλά δεν υπάρχουνε τέτοιου είδους παρεμβάσεις στην αγορά. Επίσης ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η διακίνηση του βρεφικού γάλακτος πρώτης βρεφικής ηλικίας, όπου επίσης υπήρχε καθεστώς ελεγχόμενου κέρδους, με αποτέλεσμα ο Έλληνας καταναλωτής να τα αγοράζει αυτά τα προϊόντα μέχρι και 60% ακριβότερα από ότι πουλιούνται στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης».

ΕΡ: Εκτιμάται ότι οι τιμές το επόμενο διάστημα θα υποχωρήσουν;

ΑΠ: Ο καταναλωτής έχει επιλογές. Υπάρχουνε προϊόντα τα οποία είναι σε πάρα πολύ χαμηλές τιμές, όμως ο Έλληνας καταναλωτής ακόμη και σήμερα σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία τα βλέπει με μια καχυποψία, δεν τα επιλέγει και αυτό αν θέλετε είναι ένας λόγος που κάποια από τα άλλα προϊόντα παραμένουν ακόμη σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές.

Έρευνα: Χριστιάννα Κούσσιου – Χρύσα Παρασκευάκη – Νάντια Σκεπετάρη

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +

spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα