ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
>
Search

Ο «Δημόκριτος» δίνει στους κρατούμενους του Κορυδαλλού μια δεύτερη ευκαιρία στη γνώση της επιστήμης

Το Σχολείο Δεύτερης Eυκαιρίας είναι ένας θεσμός που έχει καθιερωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσα τους και η Ελλάδα, ως μέσο καταπολέμησης του κοινωνικού αποκλεισμού. Τα Σχολεία των φυλακών αποτελούν ένα μέσο που δίνει τη δυνατότητα σε ενήλικους κρατούμενους, που δεν ολοκλήρωσαν την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, να εξοπλιστούν με γνώσεις και δεξιότητες και να αποκτήσουν το Απολυτήριο Γυμνασίου.

Η φοίτηση στα Σ.Δ.Ε. των φυλακών βοηθάει στον ευεργετικό υπολογισμό της ποινής, καθώς μια ημέρα στο σχολείο ισοδυναμεί με 2 ημέρες ποινής.

Στις Δικαστικές Φυλακές Κορυδαλλού (Ανδρών και Γυναικών) λειτουργούν από το 2005 δύο τέτοια σχολεία.  Η εβδομαδιαία συμμετοχή είναι 25 ώρες και τα μαθήματα γίνονται πρωινές ώρες, από Δευτέρα έως Παρασκευή. Η φοίτηση διαρκεί 18 μήνες, που διακρίνονται σε δύο σχολικά έτη.

Το 2ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας «Γιώργος Ζουγανέλης», το οποίο πήρε το όνομά του από τον θεολόγο και καλλιτέχνη που υπήρξε επί 11 χρόνια διευθυντής του (μέχρι τον θάνατό του τον Ιανουάριο του 2016), είναι ένα σχολείο μέσα στο Κατάστημα Κράτησης του Κορυδαλλού. Σε αυτά τα 13 χρόνια έχει υποδεχθεί περισσότερους από 700 εκπαιδευόμενους και έχουν αποκτήσει Απολυτήριο Γυμνασίου 179 άτομα.

Το 2ο ΣΔΕ Κορυδαλλού (Σολωμού 3-5) υποστηρίζει τους κρατούμενους που έχουν ενταχθεί ως «κατ’ ιδίαν» σε τάξεις του Λυκείου, με βιβλία, αίθουσες και εθελοντές εκπαιδευτικούς. Με αυτόν τον τρόπο, οι κρατούμενοι, βασιζόμενοι αποκλειστικά στο δικό τους διάβασμα και χωρίς καμία βοήθεια, μπορούν να προετοιμαστούν για την απόκτηση Απολυτηρίου Λυκείου ή και για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το Σχολείο υποδέχεται επίσης τους φοιτητές κρατούμενους για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση τους και την πραγματοποίηση των εξετάσεων τους.

Στο πλαίσιο της προσπάθειάς του για εξωστρέφεια, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» σχεδιάζει και υλοποιεί ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα για τους μαθητές του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας των Φυλακών Κορυδαλλού, με στόχο την επικοινωνία της επιστήμης και την παρακίνηση των εκπαιδευόμενων για περαιτέρω αναζήτηση σε θέματα σχετικά με την επιστήμη και την τεχνολογία.

Οι εκπαιδευτικές δράσεις σχεδιάζονται και υλοποιούνται από τους ερευνητές του «Δημόκριτου» με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού προσωπικού του Σχολείου.

Η ιδέα αποβλέπει στον εγγραμματισμό των κρατουμένων γύρω από τις θετικές επιστήμες μέσα από την παροχή εκλαϊκευμένων μαθημάτων. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, μέχρι την ολοκλήρωση της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, θα πραγματοποιηθούν τρεις πιλοτικές εκπαιδευτικές δράσεις, οι οποίες με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς αναμένεται να γίνουν πιο συστηματικές.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης κατά σειρά δράσης με τίτλο «Ταξιδεύοντας και ζώντας στο διάστημα» στις 26/4, η επόμενη έλαβε χώρα σήμερα (14/5). Ο τίτλος ήταν:»Κύτταρο, η μονάδα της ζωής: DNA και χρωμοσώματα» και διήρκεσε τρεις ώρες, από τις 9:00 έως τις 12:00. Τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ανέλαβε ο Δημήτρης Κλέτσας, διευθυντής του Ινστιτούτου Βιοεπιστημών και Εφαρμογών του «Δημόκριτου». Ο κ. Κλέτσας, επικουρούμενος από 4 βοηθούς του (τη Διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου και τις ερευνήτριες Μαρίνα Σαγνού, Γαρυφαλλιά Δροσοπούλου και Αγγελική Παναγιωτοπούλου) διεξήγαγε τρία μικρά εργαστήρια σε ισάριθμους σταθμούς εργασίας.

Μέσω αυτών, περίπου 50 κρατούμενοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν παρουσιάσεις σχετικά με τον ρόλο και τη δομή του DNA και στη συνέχεια να παρατηρήσουν με τα έξι μικροσκόπια του «Δημοκρίτου» τα κύτταρα που εντοπίζονται σε διάφορα παρασκευάσματα, όπως ο καρδιακός και ο σκελετικός μυς, το δέρμα, τα ερυθρά αιμοσφαίρια, το στοματικό επιθήλιο (εσωτερικό του στόματος) και τα πούπουλα, ώστε να φανεί η σύνδεση του μικρόκοσμου με τον μακρόκοσμο. Στα παρασκευάσματα τοποθετούνται ειδικές χρωστικές ουσίες, προκειμένου τα κατά τα άλλα άχρωμα κύτταρα να φαίνονται καλύτερα με το μικροσκόπιο. Το πρόγραμμα φαίνεται πως παρακίνησε τους κρατουμένους να κάνουν αρκετές και εύστοχες παρατηρήσεις στους ερευνητές και να λύσουν τις απορίες τους γύρω από τη μετάδοση της γενετικής πληροφορίας.

«Έκαναν γενικές ερωτήσεις και πολλές από αυτές ήταν σωστές, όπως για τις ομάδες αίματος και το πώς μεταβιβάζονται από γονείς σε παιδιά. Τους ενδιέφερε κυρίως η δομή και η λειτουργία του DNA και το πώς διαχωρίζονται οι οργανισμοί και το κάθε άτομο από το άλλο. Δεν ξέρουμε τι γνωστικό υπόβαθρο έχει ο καθένας τους, αλλά στην περίπτωσή τους η μεγάλη κοινωνική εμπειρία καλύπτει πολλά από τα κενά στις τυπικές γνώσεις», είπε στον Αθήνα 9,84 ο κ. Κλέτσας.

Γιώργος Κυριακίδης

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αν είσαι φίλος... * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

κατασκευή ιστοσελίδων