ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
>
Search

Το λιανεμπόριο επιστρέφει στο κέντρο

Μια ανάσα ελπίδας φαίνεται πως προσδίδει τα τελευταία χρόνια στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας η επανεμφάνιση ή η είσοδος επιχειρήσεων του λιανεμπορίου.

Σύμφωνα, μάλιστα, με πρόσφατη καταγραφή της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων επί του συνόλου κυμάνθηκε, για πρώτη φορά από τον Σεπτέμβριο του 2012, κάτω από 25%.

Ο τουρισμός, που οδηγεί κυρίως στην ίδρυση καταστημάτων του κλάδου εστίασης προς αντικατάσταση των κλασικών επιχειρήσεων λιανεμπορίου, είναι ο καθοριστικός παράγοντας που επέφερε τη μείωση των κλειστών καταστημάτων, ειδικά στην περιοχή ανάμεσα στο Σύνταγμα και το Μοναστηράκι, σε δρόμους όπως η Κοραή, η Ερμού και η Μητροπόλεως, αλλά και στο Κολωνάκι.

Σημειώνεται ότι πέρσι οι αφίξεις ξένων τουριστών στην Αθήνα παρουσίασαν αύξηση άνω του 15% σε σχέση με το 2016 και ότι συνολικά την περασμένη χρονιά περισσότεροι από 5 εκατομμύρια τουρίστες επισκέφθηκαν την πρωτεύουσα.

Ωστόσο, η ανάπτυξη του κλάδου εστίασης, των καταστημάτων τροφίμων και των σούπερ μάρκετ δεν έχει προκύψει μόνο λόγω της έντονης τουριστικής κίνησης καθ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αλλά και της μεγάλης ανάπτυξης των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικίας (τύπου Airbnb) στο κέντρο και της μεγάλης διαθεσιμότητας χώρων λόγω της κρίσης. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι τρεις γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που διαθέτουν πλέον καταστήματα σε Μητροπόλεως και Κοραή, επιχειρούν την τελευταία διετία να καλύψουν την ισχνή παρουσία οργανωμένων δικτύων λιανικής τροφίμων στο κέντρο. Μάλιστα, η τελευταία προσθήκη αφορά ένα νέο κατάστημα που ανήκει σε γαλλικό όμιλο που δραστηριοποιείται στην αγορά βελτίωσης κατοικίας και θα στεγάζεται επισήμως από τις 20/4 επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας 112, δίπλα από το Ιπποκράτειο Νοσοκομείο. Αναμένεται δε να απασχολεί περί τους 125 εργαζομένους.

Είναι εμφανές πως οι μεγάλες ελληνικές και ξένες αλυσίδες καταστημάτων επιστρέφουν στο κέντρο της πόλης, αλλά ένα κρίσιμο ζήτημα είναι ο χρόνος ζωής των επιχειρήσεων αυτών, μιας και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο, ειδικά στον κλάδο της εστίασης, αρκετά κατάστημα να κλείνουν ακόμη και μερικούς μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας τους.  Την ίδια στιγμή, κεντρικοί αθηναϊκοί δρόμοι, που μέχρι πριν από μια δεκαετία εμφάνιζαν πολύ έντονη εμπορική δραστηριότητα, όπως η Σταδίου και η Πανεπιστημίου, τα τελευταία χρόνια μετρούν δεκάδες «απώλειες». Το αυτό ισχύει και για τις πάλαι ποτέ «πιάτσες» καταστημάτων με ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, όπως η Αριστείδου και η Δραγατσανίου, οι οποίες έχουν ερημώσει σε σχεδόν απόλυτο βαθμό. Ο κυριότερος λόγος φαίνεται να είναι όχι τόσο η υποβάθμιση του ιστορικού κέντρου λόγω επεισοδίων ή έντονης παραβατικότητας, αλλά κυρίως οι περιορισμοί χώρου στους οποίους υπόκεινταν, δεδομένου ότι σε λιγότερα από 200 τ.μ. στοιβάζονταν συχνά χιλιάδες συσκευές, με αποτέλεσμα τα καταστήματα αυτά να γίνονται όλο και πιο πνιγηρά για τον πελάτη.

Αντιθέτως, οι αλυσίδες αυτές μεταφέρουν πλέον ορισμένες από τις δραστηριότητές τους σε κεντρικότερους δρόμους της πρωτεύουσας, τόσο για στρατηγικούς όσο και για συμβολικούς λόγους. Εκτός του αμιγώς εμπορικού χαρακτήρα τους, δίνουν τη δυνατότητα στον μέσο εργαζόμενο να ολοκληρώνει τις αγορές του χωρίς να επισκέπτεται τα καταστήματα το Σαββατοκύριακο, κάτι που για τον ίδιο αποτελεί πηγή άγχους, από τη στιγμή που πρέπει τις δύο τελευταίες μέρες της εβδομάδας να προλάβει να τελειώσει με όλες τις υποχρεώσεις του, καθώς τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας εργάζεται και αμέσως μετά επιστρέφει στο σπίτι του.

Γιώργος Κυριακίδης

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αν είσαι φίλος... * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

κατασκευή ιστοσελίδων