ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
>
Search
πανελλαδικές εξετάσεις

Τριάντα πέντε χρόνια παλινωδίες με τις πανελλαδικές – Τι ισχύει φέτος – Όλες οι αλλαγές από τη δεκαετία του ’80

Οι εξετάσεις για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, είτε λέγονται «πανελλαδικές» είτε «πανελλήνιες», κλείσουν αισίως πάνω από μισό αιώνα ζωής.

Μέσα στο διάστημα των τελευταίων 35 ετών πάντως, οι αλλαγές, τα λάθη και οι αστοχίες ήταν πολλές

Ουδείς μπορεί να διαφωνήσει στο γεγονός ότι το υπάρχον σύστημα είναι αδιάβλητο, ωστόσο ταυτόχρονα είναι ψυχοφθόρο και άδικο. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας βρισκόμαστε κοντά στην κατάργησή του. Είναι εφικτό αυτό; Ο χρόνος θα δείξει. Έως τότε, διαβάστε τι ισχύει για τις εξετάσεις του 2018, τι σχεδιάζεται για το 2020 και ποιες είναι οι σημαντικότερες περίοδοι – σταθμοί στην ιστορία των  πανελλαδικών.

Η Ελλάδα είναι ίσως η μοναδική χώρα στον κόσμο που οι εξετάσεις για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση γίνονται «πρώτο θέμα» στα ΜΜΕ. Τηλεοπτικά συνεργεία στην πρεμιέρα, αναλύσεις επί αναλύσεων, απευθείας συνδέσεις με φροντιστήρια για τις λύσεις των θεμάτων, «εκτιμήσεις» για τις βάσεις που πάντα απέχουν από την πραγματικότητα, πρωτοσέλιδα για τους αριστούχους και πολλά άλλα, αποτελούν συνηθισμένες εικόνες ενός καλά σκηνοθετημένου σκηνικού. Ενός σκηνικού, φτιαγμένου από την καθαρά ελληνική νοοτροπία «όλοι να μπουν στο πανεπιστήμιο», που μόνο τη «βιομηχανία» της παραπαιδείας εξυπηρετεί, ενώ ταυτόχρονα όλη αυτή η πίεση γεμίζει άγχος και εκνευρισμό τους υποψήφιους, οι οποίοι παλεύουν για την «πολυπόθητη» φοιτητική ιδιότητα.

Μεταρρυθμίσεις τύπου «ράβε-ξήλωνε»

Το πρόβλημα είναι ότι κάθε λίγο και λιγάκι ανακοινώνονται αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα, σαν να επιθυμούν οι υπουργοί Παιδείας να συνδέσουν το όνομά τους με μια «μεταρρύθμιση», ξεχνώντας βέβαια το προφανές. Ότι οι πραγματικές μεταρρυθμίσεις ξεκινούν από το νηπιαγωγείο και δεν εξαντλούνται σε αλλαγή του εξεταστικού. Από την άλλη, το συνεχές «ράβε-ξήλωνε», όχι μόνο δημιουργεί αβεβαιότητα σε γονείς και μαθητές , αλλά αποδεικνύει την έλλειψη σχεδιασμού, συνέχειας και ικανότητας πολλές φορές.

Δύο μήνες πριν από την έναρξη των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου εξέφρασε την πρόθεση από τον Ιούνιο του 2020 να ισχύσει ένα νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με βάση το βαθμό απολυτηρίου. «Ως κυρίαρχη λογική, η πρόσβαση στα ΑΕΙ θα εξαρτάται από τον βαθμό του απολυτηρίου, σε ένα σχολείο, στο οποίο θα υπάρχει μία εντελώς νέα Β’ και Γ’ λυκείου», είπε και συμπλήρωσε ότι η Γ’ λυκείου θα είναι «ένα είδος προπαρασκευαστικού έτους». Αναφέρθηκε, επίσης, στις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών των μαθημάτων κορμού του λυκείου, χαρακτηρίζοντας «μεγάλο βήμα» για τη μεταρρύθμιση του λυκείου, τις αλλαγές στη Γλώσσα, τα Μαθηματικά, την Ιστορία και τις Φυσικές Επιστήμες. «Θα προχωρήσουμε με συντηρητικά βήματα και με ήπια μετάβαση, αλλά θα προχωρήσουμε», τόνισε.

Τι ισχύει για το 2018

Οι υποψήφιοι των εξετάσεων του 2018 πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι υπάρχουν δύο μεγάλες αλλαγές. Η πρώτη είναι η κατάργηση του 4ου Επιστημονικού Πεδίου, που περιελάμβανε όλες τις Παιδαγωγικές Σχολές, οι οποίες από φέτος θα είναι προσβάσιμες από όλα τα επιστημονικά πεδία. Η δεύτερη αφορά την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο προκύπτει από τη συγχώνευση των δύο ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά. Οι βάσεις στις Παιδαγωγικές φέτος θα έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς είναι η πρώτη φορά που οι υποψήφιοι μπορούν να διεκδικήσουν μία θέση σε αυτές τις σχολές από όλα τα επιστημονικά πεδία.

Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις οι φετινοί υποψήφιοι θα διεκδικήσουν 74.692 θέσεις στα ΑΕΙ (46.663 στα πανεπιστήμια, πλην Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, 23.396 στα ΤΕΙ και 4.633 στο ΠΔΑ). Η έναρξη των εξετάσεων στις 8 Ιουνίου για τα γενικά λύκεια και στις 7 Ιουνίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια, θα γίνει με την εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ωστόσο, η διάρκεια των Εξετάσεων φέτος θα είναι κατά δύο ημέρες μικρότερη για τα ΓΕΛ, εξαιτίας της κατάργησης της εξέτασης στα μαθήματα της Ιστορίας και των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας.

Υπενθυμίζεται, ότι φέτος τα Επιστημονικά Πεδία θα είναι συνολικά 4, μετά την κατάργηση του Πεδίου των Επιστημών της Εκπαίδευσης, και θα είναι αριθμημένα ως εξής:

1ο Επιστημονικό Πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες
2ο Επιστημονικό Πεδίο: Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες
3ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής
4ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική.

Οι υποψήφιοι για την εισαγωγή σε ένα Επιστημονικό Πεδίο, θα εξεταστούν σε 4 μαθήματα, ενώ οι υποψήφιοι για εισαγωγή σε δύο Επιστημονικά Πεδία, θα εξεταστούν σε ένα επιπλέον μάθημα, Γενικής Παιδείας ή Προσανατολισμού. Οι Πανελλαδικές των ΓΕΛ θα διαρκέσουν από τις 8 έως τις 19 Ιουνίου, ενώ για τα ΕΠΑΛ από τις 7 έως τις 21 Ιουνίου. Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα πραγματοποιηθούν από τις 22 έως και τις 30 Ιουνίου και οι πρακτικές δοκιμασίες και υγειονομικές εξετάσεις, για όσους επιθυμούν να εισαχθούν στα ΤΕΦΑΑ, θα διεξάγονται από τις 19 μέχρι και τις 29 Ιουνίου. Πριν από τις Πανελλαδικές, θα διεξαχθούν οι απολυτήριες εξετάσεις στα λύκεια, σε τέσσερα μαθήματα: Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιστορία, Μαθηματικά και Βιολογία.

Από τις «πανελλήνιες» στις «πανελλαδικές»

Αλλαγές επί αλλαγών έχουν γίνει τα τελευταία 35 χρόνια στο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ έχουν αλλάξει πολλές φορές και ονομασία. Το 1964 διενεργήθηκαν οι πρώτες κεντρικές εξετάσεις, με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας , και ονομάδτηκαν Εισιτήριες  Από το 1980 ονομάζονται Πανελλήνιες Εξετάσεις, από το 1984 Γενικές Εξετάσεις, με το σύστημα των δεσμών, από το 1999 Πανελλαδικές Εξετάσεις Ενιαίου Λυκείου και από το 2005 μετονομάζονται Πανελλαδικές Εξετάσεις Γενικού Λυκείου.

Οι βασικές αλλαγές των τελευταίων 35 ετών εστιάζονται σε:

1983. Στην Γ’ Λυκείου θεσπίζονται δέσμες μαθημάτων από τον τότε υπουργό Παιδείας Απόστολο Κακλαμάνη. Οι δέσμες των μαθημάτων ήταν 5 και οι εξετάσεις διενεργούνταν τον Ιούνιο. Ο μαθητής αλλά και ο απόφοιτος προηγούμενων ετών που επιθυμούσε να συμμετάσχει στις εξετάσεις, έπρεπε να υποβάλει τον Μάρτιο το μηχανογραφικό του δελτίο με το οποίο επέλεγε τις σχολές της αρεσκείας του. Προβλεπόταν κατοχύρωση επ’ αόριστον της βαθμολογίας μέχρι και σε 3 μαθήματα της δέσμης.

1988. Ο τότε υπουργός Παιδείας Γιώργος Παπανδρέου προχωρά σε αλλαγές προκειμένου οι γενικές εξετάσεις να αποδεσμευτούν από το Λύκειο και να γίνουν εισαγωγικές εξετάσεις. Η συμμετοχή σε αυτές των τελειόφοιτων μαθητών δεν ήταν πλέον υποχρεωτική. Καταργήθηκε η συμμετοχή της μέσης γενικής βαθμολογίας των τριών τάξεων του Λυκείου στα κριτήρια επιλογής (25%).

1991. Προχωρά επί υπουργίας Γιώργου Σουφλιά σε νέες αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης και ορίζεται συντελεστής για το βασικό μάθημα 1,15 και 0,95 για καθένα από τα άλλα τρία μαθήματα. Καταργήθηκαν οι επί μέρους ομάδες και ο υποψήφιος μπορούσε να επιλέξει μέχρι και 60 τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ από αυτά που περιλαμβάνονταν στην Ομάδα που αντιστοιχούσε στη Δέσμη του καθώς και αυτά της κοινής ομάδας. Καταργήθηκε η βάση στο βασικό μάθημα ως προϋπόθεση εισαγωγής.

1996. Καταργήθηκαν οι ειδικές διατάξεις που προέβλεπαν της χωρίς εξέταση εισαγωγή στα ΤΕΙ των αποφοίτων τμημάτων ειδικότητας ΤΕΛ και καθιερώθηκαν ειδικές εξετάσεις για αυτούς τους αποφοίτους σε τρία μαθήματα.

1998. Στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Αρσένη, η οποία συνοδεύτηκε από αναταραχή στον χώρο της εκπαίδευσης, προβλεπόταν ενίσχυση της γενικής παιδείας με την εξέταση όλων των μαθημάτων σε πανελλαδικές εξετάσεις για τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου από τα αποτελέσματα των οποίων θα εισάγονταν οι μαθητές στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Το μέτρο ίσχυσε το 1999 για τη Β’ Λυκείου και το 2000 για τη Γ’ Λυκείου.

2001. Ο τότε υπουργός Παιδείας Πέτρος Ευθυμίου μείωσε τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα σε 9 για τη Β’ Λυκείου και 9 ή 10 (μάθημα επιλογής για τις «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας») για τη Γ’ Λυκείου. Τα υπόλοιπα πέντε εξετάζονταν ενδοσχολικά.

2004. Η Μαριέττα Γιαννάκου ως υπουργός Παιδείας κατήργησε τις πανελλαδικές εξετάσεις στη Β’ Λυκείου, ενώ από το 2005 οι μαθητές της Γ’ Λυκείου εξετάζονταν στις πανελλαδικές εξετάσεις σε έξι μαθήματα αντί των εννέα . Ταυτόχρονα εισήχθη και το βαθμολογικό όριο του δέκα, με άριστα το 20, στον βαθμό πρόσβασης για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

2010. Eπί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου καταργείται το βαθμολογικό πλαφόν του 10 με αποτέλεσμα να αρχίσουν να εισάγονται χιλιάδες φοιτητές στα πανεπιστήμια και τα τεχνολογικά ιδρύματα με λιγότερα από 10.000 μόρια και μέσο όρο βαθμολογίας πολύ κάτω από το 10.

2013. Ο τότε υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος θεσπίζει την Τράπεζα Θεμάτων για τις προαγωγικές εξετάσεις, αρχής γενομένης από τους μαθητές της Α΄ Λυκείου. Οι εξετάσεις πραγματοποιούνται κατά 50% μέσω κλήρωσης από την Τράπεζα θεμάτων.

2016. Το «νέο» σύστημα, που ισχύει και σήμερα, αποτελεί τροποποίηση του συστήματος του Νέου Λυκείου αλλά στην ουσία είναι σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που προσομοιάζει με το σύστημα των δεσμών. Στη Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου οι μαθητές επιλέγουν μία από τις δύο ομάδες προσανατολισμού (Ανθρωπιστικών ή Θετικών Σπουδών).

Ισίδωρος Ρούσσος

 

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αν είσαι φίλος... * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

κατασκευή ιστοσελίδων