ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
>
Search
30 χρόνια 9.84

Τριάντα χρόνια Αθήνα 9.84, 30 χρόνια Ιστορίας – Μεγάλη προσέλευση στην ημερίδα του σταθμού της πόλης

Με μεγάλη προσέλευση και άκρως ενδιαφέρουσες ομιλίες ολοκληρώθηκε στις δύο και μισή μετά το μεσημέρι η ημερίδα που έκλεισε τη γενέθλια χρονιά του σταθμού της πόλης, του σταθμού της καρδιάς μας. «Τριάντα χρόνια Αθήνα 9.84, 30 χρόνια ιστορίας» ο τίτλος της ημερίδας, μια εκδήλωση που ταιριάζει στο έγκυρο αλλά και ανήσυχο προφίλ του Αθήνα 9.84. Οι καθηγητές Μαρία Ευθυμίου, Θάνος Βερέμης, Αχιλλέας Μητσός, Παναγιώτης Ιωακειμίδης, Βασιλική Γεωργιάδου, μίλησαν, στο Innovathens powered by Samsung (Αεριοφυλάκιο 2), της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων, για όλα αυτά που ακούμε, διαβάζουμε, συζητάμε, ξέρουμε αλλά δεν γνωρίζουμε. Για τη χώρα, την Ευρώπη, τον πλανήτη. 

«Η ημερίδα σχεδιάστηκε από την ανάγκη να μάθουμε περισσότερα» σημείωσε η γενική διευθύντρια του Αθήνα 9.84 Νόνη Καραγιάννη, «ανοίγοντας» την εκδήλωση και πρόσθεσε ότι «η συγκεκριμένη εκδήλωση μας δίνει την ιδέα, ως 9.84, να διοργανώσουμε φόρουμ για όλα όσα ξέρουμε αλλά στην ουσία δεν γνωρίζουμε σε βάθος».

Η πορεία προς την ελευθερία της έκφρασης

Η ιστορικός και καθηγήτρια Ιστορίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Μαρία Ευθυμίου αναφέρθηκε εκτενώς, με πλούσια ιστορικά στοιχεία, στην μακρά πορεία προς την ελευθερία της έκφρασης, από την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό, στην Αγγλική, την Αμερικανική και τη Γαλλική Επανάσταση. Στάθηκε ιδιαίτερα στο ρόλο της Χριστιανικής Εκκλησίας, τόσο στη Δύση όσο και στο Βυζάντιο, αλλά και τη συμβολή του Προτεσταντισμού στη διαρκή μάχη των κοινωνιών για ελεύθερη έκφραση.

Η κ. Ευθυμίου επίσης εξήγησε τις αλλαγές που έφεραν οι επαναστάσεις στις κρατικές διοικήσεις, αφού ο θεσμός της βασιλείας δεν ήταν ίδιος μετά την Αγγλική και Γαλλική Επανάσταση καθώς αυτές στην ουσία καθιέρωσαν τρόπον τινά τη «λαϊκή εξουσία» μέσω των κοινοβουλίων, και χαρακτήρισε ως κορυφαίες ιστορικές στιγμές την Ιερά Εξέταση, ως «έγκλημα κατά της ελεύθερης έκφρασης», και την Αμερικανική Επανάσταση η οποία «γέννησε» τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. «Πλέον, ο κάθε πολίτης μπορούσε να πει ελεύθερα «θέλω να πω τη γνώμη μου». Και για αιώνες, αυτή η φράση δεν ήταν αυτονόητη», κατέληξε.

Οι «θεοί» της Ελλάδας

Παίρνοντας τη σκυτάλη από την κ. Ευθυμίου, η οποία αναφέρθηκε εκτενώς στο στοιχείο της θρησκείας, ο συνάδελφός της, επίσης ιστορικός και καθηγητής Ιστορίας του ΕΚΠΑ Θάνος Βερέμης ξεκινώντας την ομιλία του με θέμα «Οι πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα της μεταπολίτευσης» υπογράμμισε χαρακτηριστικά: «Στην Ελλάδα, επειδή δεν έχουμε τον θεό μας, κατασκευάσαμε θεούς».

«Ο πρώτος θεός που κατασκευάσαμε ήταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο οποίος είχε ως αρχή ότι το κράτος πρέπει να είναι αυστηρό και οι πολίτες να σέβονται τους νόμους. Ο δεύτερος θεός ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου που υποσχέθηκε την επιστροφή του ανθρώπου σε μία φυσική κατάσταση, αλλά στην ουσία κόμισε ένα νέο προϊόν στην Ελλάδα: τον αμερικανικό λαϊκισμό» ανέφερε ο κ. Βερέμης και εξήγησε:

«Η πρώτη σημαντική πράξη του Κ. Καραμανλή ήταν η αναγνώριση του ΚΚΕ. Αυτό είχε ως συνέπεια να εγκαινιάσει την άποψη ότι όλοι πλέον έχουν τη δύναμη να εκφράζονται. Ξημέρωσε τότε μια πιο φιλελεύθερη, πιο δημοκρατική περίοδος, ενώ στην ουσία ο Κ. Καραμανλής πήρε τον ελληνικό λαό από το χέρι, και από την έρημο της χούντας τον οδήγησε στη μονιμοποίηση της δημοκρατίας και την ανάπτυξη. Ο Ανδρέας Παπανδρέου έδωσε αυτό που ο ίδιος είχε δει στην Αμερική, όπου ο καθένας μπορούσε να λέει τη γνώμη του και να ακούγεται από όλους. Παράλληλα όμως προχώρησε σε μία οικονομική και κοινωνική ανακατανομή μέσω δανεισμού, κάτι που ουσιαστικά οδήγησε στην κρίση που βιώνουμε και στην κατάρρευση του καταναλωτισμού μας».

Η χώρα μας κέρδισε από την Ευρώπη 

«Βασικό μέλημα της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση με την ένταξή της σε αυτήν, ήταν πόσα λεφτά θα πάρουμε και ποια μεταβολή θα έχει η θέση μας έναντι της Τουρκίας» τόνισε ο Αχιλλέας Μητσός, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων του ΕΚΠΑ, ξεκινώντας την ομιλία του με θέμα «Από την είσοδο στην παρ’ ολίγον έξοδο – 30 χρόνια της Ελλάδας στην ΕΕ που αλλάζει».

Ο κ. Μητσός, αναφερόμενος στις χρονικές φάσεις της χώρας μας μέσα στην Ευρώπη, σημείωσε ότι στην πρώτη φάση (κυβέρνηση Καραμανλή) η αντιμετώπιση της Ένωσης ήταν παθητική: «Καλά πράγματα θα γίνουν, δεν χρειάζεται να κάνουμε πολλά, οι εταίροι μας θα μας φροντίσουν. Η δεύτερη φάση (πρώτη εποχή ΠΑΣΟΚ) ήταν η εποχή του αστερίσκου: «Τίποτα δεν έχει σημασία, θα είμαστε εκεί, θα λέμε τις διαφωνίες μας, ως αστερίσκους, δεν μας ενδιαφέρει η απόφαση αλλά η καταγραφή της διαφωνίας μας». Η τρίτη φάση, πάλι επί ΠΑΣΟΚ, χαρακτηρίζεται από μία αλλαγή στάσης, κυρίως στο δημοσιονομικό τομέα: «Η διεκδίκηση μετατρέπεται σε άποψη, σε προσπάθεια επιρροής». Όταν όμως προκύπτει το λεγόμενο «Μακεδονικό», γεννιέται μία τάση αντίθεσης και αντιπαράθεσης με την ΕΕ.

«Όταν η Ελλάδα γίνεται πλήρες μέλος, στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η χώρα αποφασίζει ότι το όφελός της περνάει μέσα από την Ευρωπαϊκή Ένωση» σημείωσε ο κ. Μητσός και πρόσθεσε: «Η Ελλάδα, κατ’ άτομο, κέρδισε από την ΕΕ περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα, κυρίως στον αγροτικό τομέα και τον τομέα των επενδύσεων. Όμως επαναπαυτήκαμε και κακώς το κάναμε. Δεν πράξαμε τίποτα, οδηγηθήκαμε στη χρεοκοπία και μετατραπήκαμε από εταίροι σε πρόβλημα. Ήρθε η ώρα να διεκδικήσουμε ξανά το ρόλο του εταίρου. Να πάρουμε θέση στην αλλαγή της Ευρώπης και τη μεγέθυνσή της».

Το μέλλον είναι μέσα στην Ευρώπη 

Στο ερώτημα αν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις σύγχρονες προκλήσεις με «περισσότερη» ή με «λιγότερη» Ευρώπη, προσπάθησε να απαντήσει ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ Παναγιώτης Ιωακειμίδης. «Η Ευρώπη δεν έχει ξεπεράσει την κρίση. Από τη μία έχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και μείωση της ανεργίας, αλλά δεν έχει αντιμετωπίσει δομικά ζητήματα όπως τη νομισματική ένωση, το μεταναστευτικό, την κλιματική αλλαγή, την αστάθεια σε διάφορες περιοχές, την έλλειψη ασφάλειας, τη συρρίκνωση του πληθυσμού της, τη μετατόπιση της οικονομικής ισχύος προς τα ανατολικά, την άνοδο του ευρωσκεπτικισμού και του φασισμού. Πώς μπορεί να αντιμετωπιστούν όλα αυτά; Με λιγότερη Ευρώπη και επιστροφή στο εθνικό μοντέλο ή με περισσότερη Ευρώπη;» αναρωτήθηκε και απάντησε:

«Όλα αυτά δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν σε εθνικό επίπεδο, αλλά με συλλογικές δράσεις στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τα μέσα, τις πολιτικές και τις δράσεις σε βαθύτερη ενοποίηση. Το 2016, με το brexit, πολλοί πίστευαν ότι η ΕΕ θα διαλυθεί. Τελικά το brexit δεν εξελίχθηκε σε ντόμινο ανάδειξης αυτονομικών κυβερνήσεων. Αντίθετα συνέβαλε στο να αυξηθεί η ευρωπαϊκή ενότητα και να αμβλυνθούν οι αντιθέσεις» σημείωσε ο κ. Ιωακειμίδης και απαρίθμησε τους 4 τομείς στους οποίους πρέπει να προχωρήσει η ΕΕ: Ολοκλήρωση νομισματικής ενοποίησης, προώθηση κοινής ευρωπαϊκής άμυνας, ενίσχυση ευρωπαϊκής δημοκρατίας και σύνδεση ΕΕ με τον Ευρωπαίο πολίτη και τις ευρωπαϊκές κοινωνίες και καταπολέμηση των ανισοτήτων μεταξύ των κρατών και των πολιτών.

 

Στην Ελλάδα υπάρχει λαϊκιστικό απόθεμα

Στα φαινόμενα του ακραίου εξτρεμισμού και του λαϊκισμού που βιώνει η Ευρώπη αναφέρθηκε η Βασιλική Γεωργιάδου, καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Η κ. Γεωργιάδου, αφού ξεκαθάρισε ότι η εκδήλωση της παθογένειας του λαϊκισμού είναι ένα σύνθετο και όχι αυτονόητο φαινόμενο, επισήμανε ότι ο λαϊκισμός, είτε αριστερός είτε δεξιός, δεν είναι μία ιδεολογία, μία αντίληψη, αλλά μία σφήνα που επικάθεται σε διαφορετικά πολιτικά και κοινωνικά ρεύματα. «Τα αίτιά της δεν είναι μόνο οικονομικά. Ο λαϊκισμός και ο φασισμός ανεβαίνουν και σε χώρες με μετανάστευση και μεταβολή του κοινωνικού και πολιτισμικού γίγνεσθαι».

Η καθηγήτρια του Παντείου, αναφερόμενη στη χώρα μας, σημείωσε ότι η «στην Ελλάδα υπάρχει λαϊκιστικό απόθεμα που ενεργοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα» ενώ ειδικά για την «Χρυσή Αυγή» υπενθύμισε ότι «πουθενά αλλού στην Ευρώπη δεν υπάρχει κοινοβουλευτικό κόμμα με παραστρατιωτική οργάνωση. Η Χ.Α. μάλιστα εξέλεξε βουλευτές όχι μόνο σε μία εκλογική αναμέτρηση, αλλά σε 4 εθνικές και σε ευρωπαϊκές. Υπάρχουν θεσμικές ευθύνες. Αλλά υπάρχουν και ευθύνες στα ΜΜΕ, κυρίως της εποχής της ανόδου της Χ.Α., οπότε υπήρχε θέαση και όχι προσεκτική προσέγγιση του φαινομένου. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το ΕΣΡ δεν έχει ακόμη αποφασίσει πώς θα χειρίζεται αυτό το ζήτημα» τόνισε η κ. Γεωργιάδου και κατέληξε: «Δεν αντιμετωπίζουμε τη Χ.Α. με βάση τις ιδέες της, αλλά βάσει των πρακτικών της».

 

Ισίδωρος Ρούσσος 

Print Friendly



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αν είσαι φίλος... * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

κατασκευή ιστοσελίδων