ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
>
Search
Κώστας Μουρσελάς

Ο Κώστας Μουρσελάς κι ο «αέρας» που έφερε στα νέα ελληνικά γράμματα

Ένας σπουδαίος άνθρωπος του πολιτισμού, με πλούσιο συγγραφικό έργο τόσο θεατρικό όσο και τηλεοπτικό, ένας από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς λογοτέχνες, σεμνός και ευγενής, «γλυκός και τρυφερός» ήταν ο Κώστας Μουρσελάς, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το περασμένο Σάββατο σε ηλικία 85 ετών. Η κηδεία του θα γίνει αύριο Τρίτη 18 Ιουλίου, στις 5μμ, από το Κοιμητήριο Κηφισιάς.

Με το έργο του χαρακτήρισε μια ολόκληρη εποχή κι έγινε ιδιαίτερα γνωστός και αγαπητός από τη μεταφορά των έργων του στην τηλεόραση: Μέσα από την περίφημη –σε πνεύμα αντίστασης- σατιρική σειρά «Εκείνος και… Εκείνος», με πρωταγωνιστές τους Βασίλη Διαμαντόπουλο και Γιώργο Μιχαλακόπουλο (ο Λουκάς και ο Σόλων), η οποία προβλήθηκε στην τηλεόραση τα τελευταία χρόνια της δικτατορίας από το 1972 έως το 1974.
Αλλά και με τη μεταφορά του μυθιστορήματος «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» που συνολικά κατέγραψε  διακόσιες χιλιάδες αντίτυπα αλλά και το μυθιστόρημα «Κλειστόν λόγω μελαγχολίας» με σαράντα χιλιάδες αντίτυπα.

Στο μυθιστόρημα «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» κυριαρχεί ο Λούης. Πριν από δύο χρόνια σε συνέντευξή του στη lifo.gr, ο Μουρσελάς είχε πει για τον Λούη: «Τον Μανώλη, γιατί Μανώλης ήταν το πραγματικό του όνομα, ασχέτως αν έμεινε στον κόσμο με το τηλεοπτικό όνομα «Λούης», τον γνώρισα πρώτη φορά τη δεκαετία του ’50. Εγώ τότε πήγαινα γυμνάσιο στην Αγία Σοφία στον Πειραιά και εκείνος έμενε στο Πέραμα – πρέπει να ήμουν 16-17 χρονών. Στο σχολείο εκείνη την εποχή είχαμε δημιουργήσει μια παρέα που διαβάζαμε πολλή λογοτεχνία και αγοράζαμε συνέχεια βιβλία. Ένας γνωστός μας που μας τότε μας έφερε σε επαφή με τον Μανώλη, γιατί εκείνος πουλούσε βιβλία με δόσεις. Αυτή ήταν η πρώτη μας συνάντηση. Ύστερα, όμως, ο Μανώλης άρχισε να με γοητεύει. Άρχισα να τον θαυμάζω. Ήταν ένας ιδιόρρυθμος, παράξενος άνθρωπος. Δεν είχε σχολική μόρφωση, κι όμως ήταν πανέξυπνος. Να φανταστείς, δεν είχε τελειώσει το δημοτικό και είχε τρομερές λογοτεχνικές γνώσεις. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι ήξερε όλα τα έργα του Ντοστογιέφσκι. Τον θαύμασα, γιατί δεν περιμένεις από έναν άνθρωπο που δεν έχει τελειώσει το δημοτικό να ξέρει απ’ έξω όλη τη λογοτεχνία. Έτσι ξεκινήσαμε να κάνουμε παρέα, γίναμε φίλοι. Κάποια στιγμή, μετά από λίγα χρόνια, χωρίστηκαν οι δρόμοι μας για ένα διάστημα, γιατί εκείνος έτρεχε να βγάλει ναυτικό φυλλάδιο για να γίνει ναυτικός και αντιμετώπιζε προβλήματα λόγω του ότι ήταν Αριστερός. Συναντιόμαστε τακτικά και κάποια στιγμή, όταν τον ρωτήσαμε –η παρέα– τι έγινε και χάθηκε, μας είπε ότι είχε παντρευτεί. Τον ρωτάω λοιπόν: «Kαλά, ρε Μανώλη, πότε παντρεύτηκες, πώς έγινε αυτό, τι συνέβη;». Και μου λέει τότε ότι είχε πάρε-δώσε με μια κοπελιά που της πουλούσε βιβλία, αλλά εκείνη για κάποιους μήνες δεν τον πλήρωνε και όταν τη ρώτησε «τι θα γίνει, ρε ξαδέρφη;» –έτσι μας έλεγε όλους, ξαδέλφια του– «πότε θα μου δώσεις κάνα φράγκο;», του απάντησε «παντρέψου με, να πατσίσουμε», κι έτσι την παντρεύτηκε. Αυτό είναι πραγματική ιστορία. Λοιπόν, αυτήν τη φράση την κουβαλούσα μαζί μου μια ζωή, γιατί κατάλαβα αμέσως, μέσα από αυτά του τα λόγια, ότι είχε γεννηθεί το μυθιστόρημα. Είχα έτοιμο, δηλαδή, και τον χαρακτήρα ενός ήρωά μου και για μένα ο χαρακτήρας θα γεννήσει και τις ιστορίες του. Αντιμετώπισε με τόση επιπολαιότητα τον γάμο του, που μας εξέπληξε όλους. Ειδικά εκείνη την εποχή, ήταν καθαρή τρέλα ο τρόπος που παντρεύτηκε.
Είναι ψέματα ότι απέκτησε αυτό το όνομα στα χρόνια της Κατοχής. Ήταν λίγο παραμυθάς σε αυτά, του άρεσε, δηλαδή, να φτιάχνει ιστορίες. Λούη τον έβγαλα εγώ. Σε μια σκηνή στο βιβλίο ο Λούης έχει μια ερωτική σκηνή με μια παντρεμένη γυναίκα, που όταν τους ανακάλυψε ο άντρας της, αυτός έγινε «Λούης», εξαφανίστηκε δηλαδή. Μπορεί έπειτα να τον έβγαλα στην τηλεόραση και να τον παρουσίασα ως Λούη, αλλά το όνομα, το υποκοριστικό αυτό αν θες, του το έδωσα εγώ, και στα Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά το εξηγώ αυτό. Άρχισε η παρέα να φωνάζει και να λέει «έγινε Λούης» επειδή, αν θυμάσαι, ο Λούης ήταν εκείνος που είχε βγει πρώτος στους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1890.

Με το θεατρικό έργο «Ω! Τι κόσμος μπαμπά», το οποίο ανέβηκε το 1973, αρχικά στην Θεσσαλονίκη και μετά στην Αθήνα, σε σκηνοθεσία Βασίλη Διαμαντόπουλου, ο Μουρσελάς έκανε την ακτινογραφία της ελληνικής κοινωνίας, με καυστικό τρόπο, ασκούσε κριτική στην πολιτική ζωή ενώ ταυτόχρονα μετέδιδε μηνύματα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή.

Ο Κώστας Μουρσελάς, με γραφή ρεαλιστική, απλή, βατή, εμπνευσμένη, ανθρώπινη, ευαίσθητη, θεατρική και πεπειραμένη, έκανε το κείμενο να κυλά έτσι όπως αθόρυβα, γλυκά και ύπουλα κυλά η ζωή αποκοιμίζοντας τους ήρωες με την καθημερινότητά της, με μόνο ξάφνιασμα τη φυγή ή την προσμονή του «αύριο», που θα κάνουν την επανάστασή τους.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, ο Κώστας Μουρσελάς, υπέγραφε κάθε δεύτερο Σάββατο την στήλη «Κουβεντιάζοντας».

Το «αντίο» του πολιτικού κόσμου στον Κώστα Μουρσελά
Τα βαθιά του συλλυπητήρια για το θάνατο του συγγραφέα Κώστα Μουρσελά εκφράζει ο πολιτικός κόσμος με ανακοινώσεις του.

Ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, μόλις πληροφορήθηκε τον θάνατο του συγγραφέα Κώστα Μουρσελά, δήλωσε:
«Με θλίψη πληροφορήθηκα τον θάνατο του αγαπητού συγγραφέα Κώστα Μουρσελά, ενός σπουδαίου ανθρώπου του πολιτισμού, που σφράγισε με τη γραφή του και το ελεύθερο πνεύμα του το νέο ελληνικό θέατρο. Δημιουργός με συνείδηση του κοινωνικού του ρόλου, αντιστάθηκε στη χούντα υφιστάμενος τις συνέπειες όσων «δεν συνεμορφώθησαν προς τας υποδείξεις», στρεφόμενος από τότε αποκλειστικά στην τέχνη. Ο λόγος του μέσα από την ιστορική σατιρική σειρά «Εκείνος και Εκείνος» υπήρξε φάρος αντίστασης στη σκοτεινή επταετία των συνταγματαρχών. Ο Κώστας Μουρσελάς, ανήσυχος παρατηρητής της ελληνικής πραγματικότητας και ευαίσθητος δέκτης των κοινωνικών εξελίξεων, με το πλούσιο συγγραφικό έργο του κατατάσσεται ανάμεσα στους μεγαλύτερους μεταπολεμικούς λογοτέχνες.
Στους οικείους του εκφράζω τα βαθιά συλλυπητήριά μου»

Συλλυπητήρια της Λυδίας Κονιόρδου για το θάνατο του Κώστα Μουρσελά
Ο Κώστας Μουρσελάς υπήρξε «ένας ταγμένος συγγραφέας που υπηρέτησε ουσιαστικά το νεοελληνικό θέατρο και την πεζογραφία καταφέρνοντας να ακυρώσει τα σύνορα «υψηλής» και »λαϊκής» τέχνης και να συγκινήσει το πλατύ κοινό» δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού πληροφορούμενη την είδηση του θανάτου του συγγραφέα.
Στην ανακοίνωση της, η κ.Κονιόρδου εκφράζει βαθιά συλληπητήρια προς την οικογένεια και τους οικείους του Κώστα Μουρσελά τονίζοντας μεταξύ άλλων, ότι ο συγγραφέας με το έργο του «ζωντάνεψε ένα πανόραμα χαρακτήρων και καταστάσεων που εξερευνούσαν τους ηθικούς συμβιβασμούς της νεοελληνικής κοινωνίας αλλά πάντα άφηνε μια χαραμάδα στην φωνή της ελπίδας».

ΣΥΡΙΖΑ: Ο Κώστας Μουρσελάς χαρακτήρισε μια ολόκληρη εποχή
Τη θλίψη του για τον θάνατο του Κώστα Μουρσελά εκφράζει το Τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ. Με ανακοίνωση που εξέδωσε σημειώνει: «Έφυγε ένας σπουδαίος άνθρωπος της Τέχνης, αγωνιστής των γραμμάτων και της ζωής. Ο συγγραφέας Κώστας Μουρσελάς με το έργο του και την στάση του σημάδεψε και χαρακτήρισε μια ολόκληρη εποχή».
Ο ΣΥΡΙΖΑ υπενθυμίζει πως ως «φοιτητής της Νομικής το 1951 αντιμετώπισε το έκτακτο στρατοδικείο. Το 1969 απολύθηκε από την Χούντα και αφιερώθηκε στην συγγραφή. Με τη δημοφιλή τηλεοπτική σειρά «Εκείνος κι εκείνος» γνώρισε την πλατιά λαϊκή αποδοχή. Ο Σόλων και Λουκάς, μεσούσης της Χούντας, με την λοξή ματιά τους καυτηρίαζαν τα κακώς κείμενα «του συστήματος» και των βολεμένων της εποχής. Το 1973 γράφει την σπονδυλωτό έργο «Ω, τι κόσμος μπαμπά» που παίχτηκε από τον θίασο του Θεάτρου Σάτιρας σε σκηνοθεσία Βασίλη Διαμαντόπουλου. Παρ όλη την λογοκρισία που αφαίρεσε σελίδες ολόκληρες από το κείμενο, το έργο ήταν μία ανελέητη κοινωνική και πολιτική σάτιρα που υπερέβαινε την εποχή του».
Η ανακοίνωση καταλήγει λέγοντας, «μυθιστοριογράφος, σεναριογράφος, θεατρικός συγγραφέας, συγγραφέας αισθητικών δοκιμίων αλλά και επιφυλλίδων ο πολυγραφότατος Κώστας Μουρσελάς πλούτισε τα ελληνικά γράμματα… Το Τμήμα Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει τη θλίψη του στους οικείους του».

Όλγα Κεφαλογιάννη: Ο ελληνικός πολιτισμός έχασε ένα σημαντικό λογοτέχνη
«Πλούσιο και πολύτιμο συγγραφικό έργο» αφήνει πίσω του ο Κώστας Μουρσελάς, σημειώνει σε δήλωσή της η τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α’ Αθηνών, Όλγα Κεφαλογιάννη. Αναλυτικά, «ο Κώστας Μουρσελάς έφυγε αφήνοντας παρακαταθήκη ένα πλούσιο και πολύτιμο συγγραφικό έργο.  Ο ελληνικός πολιτισμός έχασε ένα σημαντικό λογοτέχνη, που πάντα κατάφερνε να αποτυπώνει με τρόπο μοναδικό την κοινωνική πραγματικότητα, και να εμβαθύνει σε όλες τις κοινωνικές διεργασίες της μεταπολεμικής Ελλάδας. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του».

Δημοκρατική Συμπαράταξη: Ο Κώστας Μουρσελάς «σφράγισε με τη γραφή του το νέο ελληνικό θέατρο και την πεζογραφία»
Στο σημαντικό «ίχνος» που άφησε σε Λογοτεχνία και Θέατρο ο Κώστας Μουρσελάς, αναφέρονται οι Τομείς Πολιτισμού της Δημοκρατικής Συμπαράταξης: με θλίψη τον αποχαιρετούν, εκείνον που ήταν «ένας από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς λογοτέχνες. Θεατρικός συγγραφέας και πεζογράφος, σφράγισε με τη γραφή του το νέο ελληνικό θέατρο και την πεζογραφία. Το Ελληνικό Θέατρο του οφείλει πολλά. Έργα του παίχτηκαν από θιάσους του Ελεύθερου θεάτρου, από τις Κρατικές σκηνές, Δημοτικά θέατρα και Θιάσους του εξωτερικού. Έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στο ευρύ κοινό με την τηλεοπτική μεταφορά του έργου του »Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά» καθώς και με το εμβληματικό “Εκείνος και Εκείνος” που ήταν η δική του απάντηση στη Δικτατορία των Συνταγματαρχών και στα κακώς κείμενα της ελληνικής πραγματικότητας. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του», καταλήγει η ανακοίνωση.

«Η πένα του συγγραφέα Κώστα Μουρσελά σίγησε. Ο συγγραφέας, που στο σύνολο του έργου του, κατάφερε να διαπλάσει χαρακτήρες με ένα λόγο άμεσο, ευθύβολο, συναρπαστικό, πέρασε στην αιωνιότητα» αναφέρει ανακοίνωση του ΚΚΕ για τον θάνατο του Κώστα Μουρσελά.

«Ο Κώστας Μουρσελάς το 1951 δικάζεται από το έκτακτο στρατοδικείο λόγω της συμμετοχής του στην ΕΠΟΝ και το 1969 η χούντα των συνταγματαρχών τον απολύει από το δημόσιο. Έτσι δίνεται ολόψυχα στη συγγραφή με αποτέλεσμα μια σειρά από θεατρικά έργα, σενάρια και μυθιστορήματα να πλουτίσουν το σύγχρονο πολιτισμό μας. Αξέχαστοι θα παραμείνουν ο Σόλων και ο Λουκάς της τηλεοπτικής σειράς «Εκείνος κι Εκείνος», οι δυο αιώνιοι απροσάρμοστοι της ζωής, που με τις φιλοσοφικές συζητήσεις τους, προσπαθούν να κατανοήσουν το ανθρώπινο άγχος και τον παραλογισμό της εποχής» προσθέτει η ανακοίνωση του ΚΚΕ το οποίο εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στην οικογένεια του Κώστα Μουρσελά.

Ένωση Κεντρώων: Αποχαιρετούμε ένα σπουδαίο άνθρωπο της τέχνης και των γραμμάτων. Ο Κώστας Μουρσελάς σημάδεψε με το έργο του μια ολόκληρη εποχή, από την μεταπολεμική Ελλάδα μέχρι και σήμερα. Αφήνει πίσω του ένα σημαντικό έργο για όλους μας. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του.

Ποτάμι: Κώστα Μουρσελά σε ευχαριστούμε για όσα μας έδωσες.
«Ένας σημαντικός συγγραφέας του νεοελληνικού θεάτρου έφυγε για την γειτονιά των αγγέλων. Ο Κώστας Μουρσελάς, εκτός από το θέατρο, διακρίθηκε και σαν μυθιστοριογράφος αλλά και σεναριογράφος της τηλεόρασης, αποδεικνύοντας, ότι ο πραγματικός καλλιτέχνης μπορεί να κάνει σημαντική τέχνη σε οποιοδήποτε μέσο κι αν εκφραστεί. Οι προοδευτικές του ιδέες χαρακτήριζαν πάντα το έργο του ακόμα και σε πολύ δύσκολες εποχές, όταν η ελευθερία του λόγου δεν ήταν αυτονόητη. Κώστα Μουρσελά σε ευχαριστούμε για όσα μας έδωσες. Καλό ταξίδι» τονίζει σε ανακοίνωσή του το Ποτάμι.

Print Friendly



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αν είσαι φίλος... * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

κατασκευή ιστοσελίδων